Postul duhovnicesc nu cunoaste dezlegare

Postul duhovnicesc nu cunoaste dezlegare

Postul este, de regula, definit ca infranare totala sau partiala de la mancare si bautura. Aceasta definitie nu-l face sa se deosebeasca foarte mult de dieta alimentara. Insa, in momentul in care vom afirma ca postul trupesc trebuie sa se intrepatrunda cu rugaciunea si milostenia, ne vom apropia de adevaratul inteles al postului crestin.

Infranarea nu are ca scop distrugerea naturii trupesti, ci transfigurarea ei. Este adevarat ca au existat secte, numite encratite, care practicau infranarea pentru a distruge trupul, deoarece considerau materia ca fiind rea in sine, inca de la creatie. In crestinism, indumnezeirea nu vizeaza o parte din natura umana, ci pe om ca intreg: trup si suflet. In acest sens, Sfintii Parinti au afirmat ca noi nu postim pentru ca ne uram trupul, ci pentru ca il iubim si vrem sa-l vedem mantuit, impreuna cu sufletul.

Postul trebuie sa fie un exercitiu neincetat de stapanire asupra pornirilor patimase. Sfantul Grigorie de Nyssa arata ca "pe langa postul cel trupesc, mai este si un post netrupesc si o infranare nemateriala; iar acestea nu sunt altceva decat indepartarea sufleteasca de la cele rele. De altfel, numai in vederea acesteia ni s-a legiuit noua si infranarea de la mancaruri. Indepartati-va deci, cu postul vostru sufletesc, de la rautate! Infranati-va de la poftirea lucrurilor straine!

Fugiti de castigul nedrept! Ce castig vei avea daca nu mananci cele ale tale, dar iei, in schimb, cu nedreptate, cele ale saracului? Si unde este credinta ta crestina daca band numai apa, faci in schimb viclesuguri si insetezi de sange, din rautate? Iuda a postit si el impreuna cu cei doisprezece; dar neputandu-si tine in frau patima iubirii de arginti, cu tot postul lui nu a putut agonisi nimic spre mantuire. Nici diavolul nu mananca fiindca este duh fara de trup; dar din cauza rautatii, s-a pravalit, totusi, dintru inaltime.Va spun de mai inainte si va dau de mai inainte marturia mea, ca apa, verdeturile si masa cea fara de carne, nu va va folosi la nimic atata vreme cat dispozitia voastra launtrica nu va fi si ea pe potriva infatisarii voastre din afara. Postul a fost legiuit pentru curatia sufletului. Deci, daca sufletul este intinat de ganduri si de hotarari rele, pentru ce atunci, mai consumam in zadar numai apa?"

Postul nu combate mancarea si bautura in sine, ci imbuibarea si excesul in folosirea ei. Sfantul Apostol Pavel ne sfatuieste sa ne aducem trupurile ca pe o jertfa vie, sfanta si bine placuta, lui Dumnezeu. Astfel, e nevoie de rastignirea patimilor si a poftelor pentru a invia cu Hristos. Postul nu reprezinta sfintenia realizata, ci unealta prin care o putem dobandi.

In limba noastra expresia: "zi de post" este folosita pentru a reda prin comparatie lungimea unei situatii neplacute, "greu de suportat" fiindca trece, parca, cu mai multa incetineala decat zilele de buna dispozitie. George Cosbuc plasticizeaza printr-o comparatie sugestiva "lungimea zilei de post" in poezia "Iarna pe ulita". Ne este prezentat aici "un copil al nu stiu cui", care purta o caciula "mare cat o zi de post". Omul care ramane doar la retinerea de la anumite bucate, fara sa stea de vorba cu Dumnezeu, prin rugaciune, nu va retine din post decat durere si slabiciune.

Nu trebuie sa uitam ca postul nu vizeaza numai calitatea, ci si cantitatea alimentatiei. Sfintii Parinti au aratat ca dreapta socoteala sau masura este potrivita puterilor fiecaruia. Sfantul Atanasie cel Mare spune ca "nu exista o singura regula a postului, nici un singur mod al impartasirii de bucate, si nici nu se potriveste aceeasi masura tuturor, intrucat nu toti au aceeasi putere, varsta, iar altii sunt mai slabiti chiar din pricina indelungatei postiri".

Sfantul Ioan Casian, vorbind despre dreapta socoteala in practicarea postului spune: "Suntem datori sa dobandim cu toata puterea si cu toata sarguinta noastra darul deosebirii, care ne va putea pazi nevatamati de intinderea peste masura spre amandoua parti. Caci despre amandoua zic Parintii ca sunt la fel de vatamatoare: atat intinderea peste masura a postului, cat si saturarea pantecelui; atat privegherea peste masura, cat si saturarea de somn; si, la fel, toate trecerile peste masura. Am cunoscut pe unii care n-au fost biruiti de imbuibarea pantecului, dar au fost doborati de postirea fara masura si s-au rostogolit spre aceeasi patima a imbuibarii pantecelui din slabirea ce le-a venit din postirea peste masura. Imi aduc aminte ca si eu am patit una ca aceasta. Asa de mult ma infranam, incat uitam de trebuinta hranei pana si doua, trei zile si nicidecum n-as fi dorit hrana de nu m-ar fi indemnat altii sa mananc. Mai greu m-am primejduit din pricina nemancarii, decat din pricina imbuibarii pantecelui."

In acest sens, Sfantul Maxim Marturisitorul ne invata: "Da trupului tau putere si toata nevointa ta intoarce-o spre minte. Caci cel ce lucreaza trupeste, uneori este biruit de lacomia pantecului, de somnul mult, de imprastiere si de vorbarie, si prin acestea isi intuneca mintea. Iar alteori isi tulbura intelegerea prin postul prelungit, prin privegheri si prin osteneli peste masura. Dar cel ce are grija de minte contempla, se roaga, cunoaste pe Dumnezeu si poate dobandi toata virtutea."

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a stabilit, in sedinta din 27 februarie 1956, urmatoarele pogoraminte cu privire la respectarea posturilor:

1. Sunt dezlegati de pravila postului copiii pana la sapte ani. La fel, batranii trecuti de saizeci de ani, suferinzii cu dieta speciala, precum si calatorii aflati pe drumuri lungi si istovitoare. Aceasta hotarare este pe deplin in duhul traditiei practicarii postului: "De la cel ce este bolnav cu trupul, nu cere Dumnezeu post, infranare de la mancare si bautura, sau alta osteneala de nevointa a trupului, decat rabdare, multumire si rugaciune duhovniceasca si sa-i fie mintea si gandul pururi la Dumnezeu"; "cand sarguindu-te pentru virtutea postirii, nu o poti dobandi din pricina neputintei tale, si cu inima zdrobita te intorci cu multumire catre Dumnezeu, insusi faptul de a multumi milostivirii Lui ti se va pune la socoteala, numai sa te arati pururi smerit inaintea Domnului si sa nu te inalti fata de nici un om".

2. Pentru copiii intre 7-12 ani, precum si credinciosii de orice varsta cuprinsi de slabiciuni si suferinte trupesti, pravila postului este obligatorie in urmatoarele zile:
- miercurile si vinerile de peste an
- prima si ultima saptamana din perioada Postului Craciunului si a Pastelui
- cinci zile din Postul Sfintilor Apostoli
- doua saptamani, adica intreaga perioada a Postului Adormirii Maicii Domnului
- ajunul Craciunului, ajunul Bobotezei, 29 august si 14 septembrie.

Pentru celelalte zile si saptamani din timpul marilor posturi bisericesti, copiii de la 7-12 ani si credinciosii de orisice varsta care sunt suferinzi, sa fie dezlegati a manca: peste, branza, oua, lapte.

Daca de la postul trupesc pot exista dezlegari, de postul duhovnicesc nu poate fi nimeni dezlegat. Fiecare credincios e dator ca neintrerupt sa-si traiasca viata in cumpatare, prin abtinerea de la placerile care pot degenera in patimi inrobitoare. Daca in zilele de post "nu poti ajuna pana seara" ne indeamna un parinte filocalic "pazeste-te macar sa nu te saturi".

27 Martie 2009

Vizualizari: 8053

Voteaza:

3.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact