Postul ca oprire de la grairea in desert

Postul ca oprire de la grairea in desert

E ușor să filosofezi, să-ți dai cu părerea despre toate, să faci politică, să dai „verdicte” și „sentințe”, atunci când nu-ți pasă deloc de aproapele, când ai stomacul plin cu mâncare și băutură, când trăiești fără grija zilei de mâine, când te gândești doar la bani, avere și putere.

În aceste condiții e greu să te schimbi în interior, și mă întreb câte cuvinte, dintre cele scrise ori rostite de-a lungul timpului, au ajuns la inima ultimului „muritor de foame”?

Sunt ele cuvinte care zidesc pe dinlăuntru și care devin mai apoi fapte binecuvântate?

Credința adevărată, ca vorbire și trăire în Adevăr, înseamnă să fii statornic pe Cale în orice situație: și când ai ajuns într-o funcție înaltă, când ai bani și „putere”, când te-ai „pricopsit” în viață și toți te laudă..., dar și când te-ai ales cu câteva boli, când ai ajuns să trăiești de pe o zi pe alta, când ți-ai pus sufletul pentru ceilalți și ai fost părăsit de toți, chiar prigonit de cei cărora le-ai făcut bine.

Asta înseamnă să te răstignești împreună cu Hristos!

Sunt acele situații în care ești doar tu și cu Dumnezeu; când nu te mai poți bizui nici pe puterile tale, nici pe bani și avere, nici pe funcții, nici pe relații, nici pe prieteni...

În astfel de împrejurări, câți dintre noi pot spune împreună cu Sf. Apostol Pavel: „Ştiu să fiu şi smerit, ştiu să am şi de prisos; în orice şi în toate m-am învăţat să fiu şi sătul şi flămând, şi în belşug şi în lipsă” (Filipeni 4, 12).

Abia atunci a filosofa, a vorbi despre orice, a face politică... devine viață, altminteri sunt doar vorbe aruncate în vânt, venind dintr-o existență plată și comodă.

Nu că ar fi ceva rău să fii „căpătuit” în cele materiale, ci mă întreb câtă credință, nădejde și dragoste ar rămâne în sufletele noastre, dacă în clipa următoare am pierde toate privilegiile lumești și am ajunge, să zicem, oameni ai străzii?

Dar dacă, Doamne ferește!, ar veni peste noi o foamete sau un război?

E atât de lesne să ne jucăm cu cuvintele, mai ales atunci când ne merge bine..., să ocărâm, să punem la zid pe oricine, să-i stigmatizăm pe cei care au alte păreri decât noi ori ne încurcă planurile noastre.

Pare că nici greutățile vieții nu ne mai smeresc, ca să ne venim în fire, din contră, parcă în sufletele noastre nu mai e loc pentru iubire, milă, înțelegere..., ci doar invidie, ură, violență, răzbunare...

Nu e doar un exercițiu de imaginație, ci este îndemnul pe care Dumnezeu ni l-a transmis neîncetat, de a ne vedea „lungul nasului” sau, cum spunea Petre Țuțea, de a ne mai pune și „între paranteze”.

Adică de a ne smeri, avându-L ca model de smerenie pe însuși Domnul nostru Iisus Hristos, care a spus despre Sine: „Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre” (Matei 11, 29); care s-a smerit pe Sine, înaintea lui Dumnezeu Tatăl, „ascultător făcându-Se până la moarte, şi încă moarte de cruce” (Filipeni 2, 8).

De aceea, cel ce se smerește cu întreaga lui ființă este cu adevărat puternic, nu cel ce se crede „tare” (Părintele Arsenie Papacioc), deoarece „golirea de sine” ne umple de Duhul Sfânt. Dumnezeu este Cel care dă har celor smeriți, iar celor mândri le stă împotrivă (cf. Iacov 4, 6). Important este să ne smerim cu adevărat, nu pentru a ne mângâia orgoliul ori pentru osanalele oamenilor lingușitori.

Rostul smereniei este de a ne vedea, în lumina harului, așa cum suntem, pentru a nu ne mai închipui că suntem „buricul pământului” și că fără noi lumea se oprește în loc.

O spune Sf. Apostol Pavel: „Cugetaţi acelaşi lucru unii pentru alţii; nu cugetaţi la cele înalte, ci lăsaţi-vă duşi spre cele smerite. Nu vă socotiţi voi înşivă înţelepţi” (Romani 12, 16); „Nu faceţi nimic din duh de ceartă, nici din slavă deşartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuşi” (Filipeni 2, 3).

Să nu uităm că smerenia este „forța” care poate elibera orice suflet și orice popor din robia patimilor și din apăsarea tuturor necazurilor (Părintele Arsenie Papacioc).

Mă gândesc la zicala noastră românească: „Nemulțumitului i se ia darul”. Cum sună ea în vremurile noastre, când mulți semeni se arată nemulțumiți și nemulțumitori înaintea lui Dumnezeu, când vor tot mai mult și mai mult..., ca și când li s-ar cuvine totul de la sine.

Nu că ar fi un lucru rău să ai un trai onorabil. Asta înseamnă, în primul rând, să fii un bun gospodar, să-ți chivernisești cu înțelepciune cele pe care le-ai adunat prin muncă cinstită și să nu risipești cele agonisite cu trudă pentru a „hrăni” viciile ori tabieturile inutile.

Se tot vorbește despre simplificarea vieții pentru a fi „fericit”, despre renunțarea la cele de prisos, care îți sufocă existența...

Constatarea e că puțini oameni sunt dispuși să lepede „balastul” care îi trage în jos, nici măcar pentru binele propriu, cât despre renunțările pentru binele aproapelui..., nu încape discuție.

Milostenia e rodul iubirii, iar la iubire nu prea ajungem stând ghiftuiți într-un fotoliu, dând ordine altora de „sus”, mințind, furând, înșelând..., dând bir cu fugiții tocmai atunci când trebuie să ne asumăm răspunderea pentru vorbele și faptele noastre ori când aproapele are nevoie de noi.

Sporirea iubirii este legată direct de păzirea Poruncilor lui Dumnezeu: „Cel ce are poruncile Mele şi le păzeşte, acela este care Mă iubeşte...” (Ioan 14, 21).

Părintele Constantin Necula spunea, referitor la cei care doar vorbesc despre calitățile sufletului omenesc, dar care nu dau nici un „capăt de ață”, măcar o vorbă bună, un zâmbet senin ori un gest discret de compasiune:

„Nu te uita la om după cele ce le are, ci la cele ce a renuţat pentru a fi alături de Hristos. A tăia din ale tale pentru a sta alături de Hristos, a rupe din slava ta pentru a te umple de slava lui Hristos este cel mai frumos exerciţiu al libertăţii”.

Vremurile pe care le trăim au fost anunțate de Dumnezeu, prin mărturisirile Sfinților Apostoli: „Întâi, trebuie să ştiţi că în zilele cele de apoi, vor veni, cu batjocură, batjocoritori care vor umbla după poftele lor” (II Petru 3, 3).

De aceea mă întreb, dacă nu cumva a vorbi cu îndrăzneală, prin prisma propriilor patimi, despre Dumnezeu, despre Iubire și Adevăr, despre dreptate, cinste, fapte bune..., e ca și cum l-ai „lua peste picior” pe Mântuitorul Iisus, care și-a dat Viața pentru noi?

Nici o făptură nu este ascunsă înaintea lui Dumnezeu, ci „toate sunt goale şi descoperite, pentru ochii Celui în faţa Căruia noi vom da socoteală” (Evrei 4, 13).

Și nu oricum, adică ceva de genul „lasă, mă, că merge și așa”, ci vom da socoteală pentru „orice cuvânt deșert” pe care l-am rostit (Matei 12, 36).

Este cineva, dintre cei cu funcții importante, și nu numai, adică „de la vlădică până la opincă”, în stare să-și asume responsabilitatea înaintea lui Dumnezeu și a poporului său, că este un om cinstit și că va rămâne cu conștiința curată până la capăt...?

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

04 Decembrie 2020

Vizualizari: 995

Voteaza:

Postul ca oprire de la grairea in desert 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

postul vorbirea in desert

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact