Sa priveghem in toata vremea si sa dormim atat cat sa tinem trupul

Sa priveghem in toata vremea si sa dormim atat cat sa tinem trupul

TEMA 13
Trebuie să priveghem în toată vremea şi să dormim atât cât să ţinem trupul. Şi cum că începătorii în nevoinţă trebuie să deprindă privegherea chiar şi prin unele lucruri neobişnuite.

1. Din Viaţa Cuviosului Efrem
Adeseori nopţile îl primeau pe marele Efrem priveghind şi iarăşi trezvitor îl predau luminii zilei; zici că îl pândea pe stăpânitorul întunericului, nu cumva să îl prindă legat cu somnul, şi de aceea veghea aşteptând atacul aceluia. Ii ajungea foarte puţin somn, numai cât să guste şi nu să se sature; şi atât cât era de neapărată trebuinţă ca să îi ţină şi să îi întărească trupul chinuit de multă sudoare şi osteneală. Erau şi multe altele cele care făceau somnul să fugă de la ochii lui, însă mai ales culcarea pe pământ, vieţuirea aspră, reaua-pătimire şi topirea de tot felul a trupului.

2. Din Viaţa Sfântului Pahomie
Cuviosul Palamon, învăţătorul marelui Pahomie, dacă vreodată îl vedea pe Pahomie îngreuiat de somn în vremea rugăciunilor de noapte, ieşea cu el în munte şi, luând de acolo nisip în coşuri, îl duceau dintr-un loc într-altul şi îl deşertau, gătind prin aceasta trupul şi mintea îngreuiată să fie cu trezvie la rugăciune şi psalmodie. Ii spunea Bătrânul: „Fii cu trezvie, Pahomie, ca nu cumva să te ispitească ispititorul şi osteneala noastră să se facă în deşert”.

Pahomie obişnuia ca, atunci când stătea la rugăciune, să îşi întindă mâinile şi să nu le coboare câtuşi de puţin; ci chinuind trupul cu întinderea mâinilor, ca spânzurat pe cruce, să îşi întoarcă sufletul spre trezvie.

3. Din Pateric
Spuneau despre Avva Sarmata că într-atât biruise somnul, prin post neîncetat şi înfrânare, încât de îi zicea: „Du-te!”, se ducea; şi când îi zicea: „Vino!”, venea.

4. A lui Avva Isaia
Frate, fă-ţi privegherea ta întru bună rânduială şi nu-ţi lipsi trupul de nevoia lui, ci plineşte-ţi rugăciunile cu măsură şi cunoştinţă, ca nu cumva de la multa priveghere sufletul să ţi se întunece şi să fugă din arena de luptă. Iţi e de ajuns o jumătate de noapte pentru cele duhovniceşti şi o jumătate pentru odihna trupului. Căci îndestularea de somn este tulburare a patimilor în trup, în vreme ce privegherea cu măsură este mântuire a inimii. Somnul pe săturate îngroaşă inima, iar privegherea cu măsură o subţiază. Mai bine să dormi cu tăcere şi cunoştinţă decât să priveghezi cu vorbiri deşarte.

5. A lui Avva Isaac
Să nu socoteşti, o, omule, că în toată lucrarea monahilor e vreo petrecere mai mare decât privegherea din vremea nopţii. Căci cu adevărat, fraţilor, dacă nevoitorului, adică isihastului, nu i se face împrăştiere a minţii şi tulburare întru grija celor ale vieţii, ci se păzeşte de lume, îngrijindu-se de lucrarea privegherii şi de sporul care vine din aceasta, mintea lui va zbura în scurtă vreme ca înaripată, se va înălţa spre Dumnezeu şi va vedea, atât cât e cu putinţă, frumuseţea şi slava Acestuia; se va umple grabnic de cunoştinţă mai presus de înţelegere omenească şi, făcându-se uşoară şi sprintenă, va petrece pururi întru cele înalte.

Pe monahul care stăruie în priveghere cu dreaptă socoteală a minţii să nu-l vezi ca purtător de trup, ci ca pe un înger, de vreme ce plineşte lucrarea cetei îngereşti şi poate nici nu-i foarte departe de vrednicia aceleia. Căci e cu neputinţă ca cei care vieţuiesc pururi întru această petrecere să nu se învrednicească şi de mari daruri de la Dumnezeu, pentru postul lor, pentru vegherea inimii, pentru paza plină de grijă a minţii către Dumnezeu şi pentru înstrăinarea de gânduri deşarte, lucruri care gătesc omului, prin priveghere, rugăciune curată.

Sufletul care se osteneşte şi străluceşte întru petrecerea aceasta a privegherii va avea ochi de heruvimi, ca să privească şi să vadă pururi vedenia cerească.

Trebuie deci ca cel care cu dreaptă socoteală şi cunoştinţă a ales această minunată lucrare, să facă în aşa fel încât cugetării de noapte să-i urmeze şi plugăria de zi a căldurii inimii, ferindu-se de tulburarea şi grija lucrurilor dinafară, şi mai ales dacă se nevoieşte de unul singur; şi îndrăznesc să spun că, în scurtă vreme, se va cuibări la pieptul lui Hristos.

Cel ce nu se îngrijeşte de luarea aminte şi paza minţii, nu ştie pentru ce se osteneşte şi se înfrânează la somn. Se chinuieşte cu stihurile şi cu truda limbii, fără să-i fie mintea la psalmodie şi rugăciune, ci doar ca purtat de obişnuinţă, fără dreaptă socoteală. Şi dacă lucrurile nu stau aşa, precum am zis, cum se face că unul ca acesta, deşi seamănă necontenit şi se osteneşte cu privegherea, e lipsit de a secera din semănăturile lui rodiri bogate? Dacă, în loc de grijile fără rost, s-ar fi îndeletnicit ziua cu citirea sfintelor Scripturi şi cu râvna de a-I plăcea lui Dumnezeu, ferindu-şi inima de grija pentru cei din afară, ar fi găsit nu după multă vreme rod pârguit al unor asemenea lucrări.

Pentru ce dar îţi chiverniseşti cele ale tale aşa, fără dreaptă socoteală, noaptea întreagă stând la slujbă, chinuindu-te întru cântări şi rugăciuni, însă fără să te îngrijeşti, nici să te sârguieşti a fi învrednicit de harul lui Dumnezeu, care vine tuturor celor ce rău-pătimesc cu dreaptă socoteală? E limpede de aici că vieţuieşti fără dreaptă socoteală şi nu ştii pentru ce trebuie să vegheze monahii.

Articol preluat din Everghetinos vol. 3 - editie bilingva; Sfanta Mare Manastire Vatopedi

Cumpara cartea "Everghetinos vol. 3 - editie bilingva

 

Pe aceeaşi temă

19 Ianuarie 2017

Vizualizari: 1730

Voteaza:

Sa priveghem in toata vremea si sa dormim atat cat sa tinem trupul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact