Sufletul si nemurirea sa

Sufletul si nemurirea sa

Sufletul omului este ceva profund şi neexplorat. Dar cei mai mulţi dintre noi nu înţeleg aceasta. Credeţi acest lucru, şi anume că sufletul vostru este incognoscibil şi nemuritor. Trupul este ceva trecător. Dar patimile şi nevoile sale împiedică sufletul să se cunoască pe sine. Aburii grei care se înalţă din norul trupului întuneca soarele ce răsare înlăuntrul nostru cu luminare dumnezeiască. Atunci când sufletele sunt pângărite şi întunecate, acestea sunt incapabile de a se vedea fie prin ele însele, fie prin alte suflete.

Dacă ajungi să crezi că nu ştii ce este ascuns în adâncurile eului tău, fiindcă nu a fost niciodată aprins de focul credinţei, ci este adormit, înecat într-o toropeală profundă şi întunecată, atunci vei da atenţie anumitor lucruri pe care inima ta le poate percepe, dacă alungi chiar şi pentru puţin timp toropeala care te stăpâneşte. Punctul de pornire al unei persoane spre a da atenţie anumitor afirmaţii care au sens duhovnicesc este acela de a reflecta serios dacă viaţa lui se va termina odată cu moartea trupului, sau va continua după moarte. Chiar dacă o mică atenţionare s-ar trezi în el că eul său ar putea supravieţui morţii trupului, el va rămâne uimit dinaintea acestei taine şi va cugeta:

„Cum va fi viaţa aceea? Este ca aceasta? Este şi ea trecătoare sau este veşnică? Şi cine a stabilit aceste fenomene ciudate şi de ce este lumea atât de ordonată? Şi de ce acordăm noi atât de multă atenţie acestei vieţi pe care azi o avem, iar mâine o pierdem, dar în acelaşi timp şi trupului care ştim cu siguranţă că va pieri şi nu acordăm vreo atenţie de nici un fel problemei referitoare la ce se va întâmpla după această scurtă viaţă?". Chiar dacă nu eşti sigur cu privire la cele de dincolo, dragostea de viaţă care este sădită în inima ta te va îndemna să fii atent ca nu cumva să fii nedreptăţit şi ca nu cumva să fie prea târziu atunci când vei fi sigur că eşti menit să trăieşti o viaţă dincolo de aceasta.

Probabil că cineva va spune (şi este sigur că mulţi vor spune aceasta): „Ei, bine, de ce să ne facem griji acum cu privire la lucruri care nu sunt palpabile? Să ne trăim această viaţă şi poate să se întâmple orice după ea. De fapt, nu vreau să trăiesc dincolo de viaţa aceasta. îmi este de ajuns această viaţă!".

Acum, sunt mii de oameni care pot face astfel de afirmaţii. Dar, de fapt, ei nu vor să moară pentru totdeauna. Impulsul vieţii este adânc înrădăcinat în noi, iar noi vrem să vieţuim veşnic. Noi vorbim aşa atâta timp cât trupul ne este puternic şi suntem intoxicaţi de sângele care ne face să fim ameţiţi, ca un om care a băut mult vin şi s-a îmbătat.

Dar atunci când trupul este uşurat de patimi, iar vederea noastră intelectuală se mai limpezeşte puţin, vom înţelege, chiar dacă pentru o scurtă vreme, că am fost creaţi pentru anumite lucruri mult mai importante.

Şi atunci vom simţi o puternică dorinţă ca viaţa noastră să nu se termine aici. Cei ce spun că nu le pasă de cealaltă viaţă şi că nu vor să vieţuiască dincolo de aceasta, se înşeală pe ei înşişi, chiar dacă nu sunt conştienţi de aceasta. Căci cum e cu putinţă ca oamenii să nu dorească cealaltă viaţă, când ei nu se mai satură de viaţă, aici, pe pământ, fiind ataşaţi de ea ca stridiile de o stâncă... Toţi oamenii iubesc viaţa, dar unii o iubesc pe cea trupească, trecătoare, în vreme ce alţii o iubesc pe cea duhovnicească, veşnică.

In orice caz, chiar dacă cineva nu ar dori să vieţuiască dincolo de viaţa actuală, ar trebui să ştie că aceasta nu depinde de el, ci depinde de Cel ce ne-a creat. Stă în puterea omului să-şi ucidă trupul, dar nu stă în puterea lui să-şi ucidă sufletul. Nu-i stă în putinţă, doar fiindcă el voieşte să trăiască doar una dintre cele două vieţi pentru care a fost creat să trăiască, chiar dacă ar fi cel mai mare şi mai puternic om din lume. Indiferent dacă îi place sau nu, îşi va lăsa trupul în pământ, îl va îndepărta de la sine, aşa cum dezbraci o haină veche şi se va afla intr-un alt loc, într-o stare schimbată. Şi ori cât a cugetat el, în viaţa aceasta, că a fost stăpânul său şi că a putut face cu sine orice a voit - fiindcă bietul om a crezut că eul său a fost trupul său -, când trece de partea cealaltă, fie că vrea sau nu, el se va înclina şi va lua calea spre care a fost ales să meargă de către Cel Care a creat lumea însăşi îndoit: lumea de aici, în care vieţuim în viaţa aceasta, şi lumea de acolo, în care vom trăi cealaltă viaţă.

Dumnezeu este Creatorul şi sprijinitorul universului. El este de neînţeles, dar orice om îl poate experia lângă sine şi întru sine. El este atotputernic, dar şi atotbun şi atotmilostiv, Alfa şi Omega, începutul şi sfârşitul, „Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul".

Credinţa este minunata scară prin care poţi ajunge până la El. Chiar dacă El este înfricoşător şi atotputernic, El te iubeşte mai mult decât te pot iubi mama şi tatăl tău, şi El te va îmbrăţişa dacă tu măcar voieşti să expun dragostea pe care El o are faţă de tine.

Dacă însă somnul greu al trupului te-a orbit şi nu te preocupi de ceea ce te aşteaptă după moarte, chiar dacă te preocupi de această teribil de scurtă viaţă, atunci vei trece pe neaşteptate în viaţa cealaltă confuz, uluit, dezbrăcat de veşmântul purtat de cei care au crezut în viaţa cealaltă, care ne-a fost descoperită şi în aceste cuvinte ale lui Hristos: „Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură, ci adunaţi comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă şi nu le fură".

Constantine Cavarnos

Filosofi greci crestini moderni despre sufletul omenesc, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Filosofi greci crestini moderni despre sufletul omenesc"

Pe aceeaşi temă

19 Februarie 2018

Vizualizari: 1186

Voteaza:

Sufletul si nemurirea sa 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sufletul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact