Sufletul omenesc - icoana a dumnezeirii

Sufletul omenesc - icoana a dumnezeirii

„Ce-i va folosi omului dacă va câștiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde" (Matei 16, 26)

Sufletul există sau nu? Aceasta este întrebarea. Pentru că mai sunt destui sceptici care spun că nu. Unde se află sufletul? De-a lungul istoriei omenirii, unii dintre învățați l-au localizat în creierul uman, alții în inimă. Părinții Bisericii spun că sufletul omenesc nu poate fi localizat „aici” sau „acolo”, ci așa cum Dumnezeu este prezent pretutindeni și în orice timp în Univers, tot așa și sufletul este prezent în tot corpul fizic al omului.

Cândva, un preot a vorbit despre suflet. Un medic ateu, care se afla printre ascultători, a fost indignat de acesta. El nu credea în suflet. La sfârșit, s-a apropiat de vorbitor și i-a spus: „Ai văzut vreodată cu ochii tăi, părinte, un suflet? L-ai ascultat vreodată cu urechile dumitale? L-ai gustat cu buzele dumitale? L-ai mirosit cu nasul dumitale?" Preotul a răspuns în sens negativ: „Nu, domnul doctor. Nimic din cele ce ați spus n-am făcut. Nici n-am văzut vreun suflet, nici nu l-am ascultat, nici nu l-am gustat, nici nu l-am mirosit". În avântul pe care și-l luase, doctorul l-a sfătuit pe preot să înceteze a mai predica lumii despre lucruri care nu există. Preotul cu calm și liniște, a luat cuvântul și a spus doctorului:

„Domnul doctor, ai văzut vreodată o durere? Ai ascultat-o? Ai gustat-o cu limba dumitale? Ai mirosit-o cu nasul dumitale?". Pe acestea le-a uitat doctorul. Ce să spună? Să spună că a văzut durerea, a auzit-o, a gustat-o sau a mirosit-o? Cum să spună așa ceva, de vreme ce durerea, ca și sufletul, nu se vede, nu se aude, nu se poate gusta, nici mirosi? A fost constrâns și acesta să răspundă negativ. Și a continuat preotul: „Așadar domnul doctor, să spunem că nu există durere? dacă am spune-o este o minciună, cea mai mare minciună. Există, deci suflet. Când Dumnezeu a luat țărână din pământ și a creat pe om, atunci „a suflat în fața lui suflare de viață". Cu această „suflare" a creat sufletul duhovnicesc iar această insuflare („a suflat") este caracterizată ca suflare de viață pentru că sufletul este izvorul vieții trupului și aceasta acționează în așa fel încât trupul omenesc să respire și să trăiască. După cum spune Sfântul Cosma (Aitolos) sufletul „este acolo unde vede, aude, vorbește, umblă, învață științele, dă viață trupului și nu-l lasă să se strice. Dacă iese sufletul, atunci trupul miroase urât și-l mănâncă viermii".

Mare lucru este sufletul. Cel mai mare din câte există. Cineva a spus "Universul nu are nimic mai prețios decât sufletul omenesc". Mare este și valoarea sa. Pentru aceasta vă spun neîncetat: "Dacă cineva așază într-o parte a cântarului toate bogățiile pământului, tot aurul și argintul, toate rangurile și titlurile, toate bunătățile materiale, întreg Cosmosul, iar în cealaltă parte ar pune un suflet omenesc, cântarul se va înclina în partea în care se află sufletul. Pentru valoarea lui, Domnul Hristos a spus mereu aceste cuvinte: „Ce-i va folosi omului dacă va câștiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde?" (Matei 16, 26). Infinită este valoarea sufletului. De aceea, infinită trebuie să fie și grija noastră pentru el.

Ținta de căpetenie a fiecărui suflet omenesc, înțelept și drept credincios, este de a se alimenta cu fructele înțelepciunii dumnezeiești de a se mișca în bine, a crește și a tinde către desăvârșirea minunată pentru care este zidit de Creatorul său. Puterea aceasta care se manifestă, mai mult sau mai puțin, la oameni, prin sufletele lor, se numește rațiuneAnalogia dintre sufletul omenesc și rațiunea dumnezeiască o arată fericitul Teodorit, adăugând că mintea omenească se aseamănă, în parte, cu Nemărginitul și prin faptul: „Că într-un moment străbate: răsăritul, apusul, miazăzi și miazănoapte, cele de deasupra, cele de dedesubt și cele de față, deși nu esențialmente, ci numai prin închipuire".

Un al doilea mare dar dumnezeiesc în viața aceasta este libertatea sufletului omenesc. Prin libertatea aceasta folosită cu bună chibzuială după dreptarul dumnezeieștilor învățături, noi putem progresa treptat până către vârful uriaș al desăvârșirii duhovnicești, la asemănarea omului cu Dumnezeu. Omul dacă n-ar fi liber să aleagă binele, n-ar fi vrednic de recompensă sau laudă, de asemenea n-ar fi pedepsit după dreptate dacă ar fi rău și dacă n-ar putea fi altfel de cum s-a născut. După Sfântul Irineu, „cum Dumnezeu a pus în îngeri libertatea de a alege, tot astfel dintre făpturile pământești, numai pe om l-a creat liber și cu putere, ca de bună voie, iar nu din constrângere, să îndeplinească voința Lui și prin supunere să merite adevăratul bine. De aceea, de exemplu; grâul sau paiul fiind obiecte neînsuflețite și neraționale, sunt făcute așa după natură. Omul însă fiind creat cu rațiune, liber a alege, singur e de vină dacă sub raportul moral, devine o dată grâu, iar altădată pai”.

Al treilea mare dar al omului este voința. Puterea voinței libere este proprietatea exclusivă numai a omului, despre aceasta ne convinge conștiința noastră personală și cea mai ușoară comparație a noastră cu celelalte ființe ale lumii. Omul, având o dezvoltare mai mare sau mai mică a puterilor sale spirituale morale, simte totdeauna, în voința sa, putere îndestulătoare de a nu fi dus de acesta împreună cu curentul curgător al impulsurilor externe; ci, a sta afară și mai presus de aceasta concentrându-se și determinând-o după propriile impulsiuni de hotărâri. Rațiunea, libertatea și puterea voinței libere a omului este destul de mare și aceasta o vedem limpede în puterea voinței și a libertății sufletești a Patriarhilor, a Prorocilor, a Apostolilor, a Mărturisitorilor, a Martirilor, a Cuvioșilor a Sfinților și a altor aleși ai lui Dumnezeu.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, fă-ne vrednici de mila Ta Doamne!

Ștefan Popa

 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

09 Iunie 2023

Vizualizari: 626

Voteaza:

Sufletul omenesc - icoana a dumnezeirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact