Taina numelui

Taina numelui

„Unui nume îi dai viaţă pomenindu-l. Numele cheamă de îndată sufletul pe care-l desemnează; de aceea pomenirea unui nume are o semnificaţie atât de adâncă"1. A invoca numele unei persoane înseamnă a o face prezentă efectiv. A face un lucru în numele cuiva sau a chema pe cineva după numele său sunt acte care presupun o relaţie dialogică, directă. Numele este cheia persoanei; a pomeni numele cuiva înseamnă a te aşeza în prezenţa lui.

Numele este o chintesenţă a persoanei, iar persoana, cu toate particularităţile şi energia ei, este prezentă în nume. In tradiţia vechi-testamentară, ca şi în culturile antice păgâne, exista o strânsă legătură între sufletul cuiva şi numele acestuia, în societăţile antice, valoarea magică atribuită cuvântului apare ca o forţă particulară în numele care desemnează persoana.

Pentru omul primitiv, numele este ataşat inseparabil de fiinţa desemnată, în aşa măsură încât el îşi ascunde numele adevărat faţă de necunoscuţi pentru a se feri de vrăji.

Numele în sine era investit cu puteri speciale; se credea că numele poate exercita o influenţă modelatoare asupra caracterului şi destinului copilului. Romanii, spre exemplu, numeau un copil Fortis nu pentru că nou-născutul părea curajos, ci pentru ca el să devină astfel. Primitivul purta nume de fetiş sau nume de totem pentru a primi ocrotirea acestora. Invers, sunt evitate numele de zei şi numele de spirite malefice care ar putea exercita o influenţă nefastă.

In creştinism, numele se eliberează de conotaţiile magice şi superstiţioase păgâne. Numele în sine nu mai exercită fatalul determinism asupra destinului uman. Numele unui sfânt sau un nume care-L invocă pe Dumnezeu nu are nici o semnificaţie sau putere fără o participare conştientă a celui care îl poartă la realitata invocată. A chema numele lui Dumnezeu presupune deschidere faţă de iubirea Lui, a te oferi ca jertfă vie în mâinile Lui. Puterea şi slava lui Dumnezeu sunt prezente şi lucrătoare în Numele Lui, cu condiţia de a fi pomenit cu trezvie: „... şi tot cel ce va chema numele Domnului se va mântui" (Fapte 2, 21). Fără această participare şi conştientizare, numele rămâne simplă etichetă cu rol de identificare.

Omul, alterând prin păcat chipul Cuvântului din el, după care a fost zămislit de Dumnezeu, alunecă spre inconsistenţă şi spre o stare fără chip, devenind un haos neunitar şi impersonal. Omul nu mai poate răspunde cu toată fiinţa sa la chemarea lui Dumnezeu după numele său. Numele nu mai înseamnă pentru om conştiinţă de sine distinctă, numele doar îl distinge pe om în masa de oameni. Numele nu mai presupune obligaţia răspunderii în faţa lui Dumnezeu şi a aproapelui.

„Numai când aude prin chemarea lui pe nume glasul lui Dumnezeu, omul răspunde cu adevărat, numai atunci îşi ia numele în serios. Numai atunci numele îi este un principiu distinctiv formator, numai atunci el este în adâncime o forţă de personalizare. In această relaţie cu Dumnezeu, de chemare şi răspuns, omul intră deplin prin Botez. De aceea i se dă omului şi nume"2, care exprimă relaţia specială, personală, unică a fiecăruia cu Hristos. „Omul primeşte un nume propriu şi ştie că, atunci când e chemat pe acest nume, e vizat el însuşi în întregime şi trebuie să răspundă cu toată fiinţa lui"3. Omul e botezat după nume, nu ca o fiinţă generală. „Se botează robul lui Dumnezeu, N, în numele Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh"4.

Fiind după chipul lui Dumnezeu, omul răspunde de chip al lui Dumnezeu, omul răspunde lui Dumnezeu pe numele său şi creşte în această relaţie responsabilă prin harul Tainelor, în Biserică fiecare este prezent după numele său, unic şi inconfundabil, din momentul naşterii în Hristos până la trecerea în viaţa de după moarte şi culminând cu înfăţişarea personală înaintea lui Dumnezeu.

Sfântul este cel care răspunde cu toată fiinţa sa chemării lui Dumnezeu, atingând intimitatea „împreună-sălăşluirii" cu Dumnezeu, care nu înseamnă însă identitatea cu Dumnezeu, nici dizolvarea persoanei într-o energie divină impersonală. Sfinţii sunt pildă a unirii cu Dumnezeu, prieteni ai Lui, împreună-împăraţi cu El şi casnici ai Lui, cunoscuţi Lui fiecare după numele său. De aceea, creştinii poartă numele sfinţilor şi caută să urmeze în desăvârşire prietenilor Mirelui, primind ajutorul acestora prin mijlocirile lor către Dumnezeu.

Tatiana Petrache

Dicţionar de nume, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Dictionar de nume"

1 J. Pedersen, Israel, voi. I, p. 256, London/Copenhaga, 1926.
2Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, voi. 3, ed. I, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1978, pp. 50-53.
3Ibidem.
4 Molitfelnic, cuprinzând slujbe, rânduieli şi rugăciuni săvârşite de preot la diferite trebuinţe din viaţa credincioşilor, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2002, p. 25.

Pe aceeaşi temă

29 Noiembrie 2016

Vizualizari: 7373

Voteaza:

Taina numelui 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact