Virtutea deosebirii binelui de rau

Virtutea deosebirii binelui de rau

În sens creştinesc vorbim despre înţelepciunea duhovnicească, pe care numai harul divin o poate da şi care se întemeiază pe voia lui Dumnezeu.

Aşa cum spune Sf. Ambrozie al Milanului, înţelept este cel care îşi eliberează sufletul de orice ispite ale trupului şi caută numai adevărul dumnezeiesc (Sf. Ambrozie al Milanului, „Tâlcuiri la Sfânta Scriptură”, EIBMBOR, Bucureşti, 2007, p. 471).

Discernământul este totuna cu capacitatea omul de a deosebi binele de rău. Discernământul este ochiul sufletului şi făclia lui, după cuvântul Evangheliei; este cârmuitorul vieţii noastre morale. Acolo unde lipseşte cârmuirea, poporul cade (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 94).

Înțelepciunea duhovnicească este „cârma” care conduce sufletul pe calea împărătească a virtuţilor, ca să nu se abată nici la dreapta, nici la stânga, ferindu-l în felul acesta de extreme, care sunt ale vrăjmaşului.

Discernământul nu are legătură cu cunoaşterea, întrucât el vine odată cu luminarea dumnezeiască. Discernământul le cercetează şi le deosebeşte pe toate după cauză, efect şi scop. Fără harisma discernământului, nicio virtute nu izbândeşte şi nu rămâne statornică până la sfârşit.

Sf. Paisie Aghioritul consideră discernământul ca fiind „coroana” virtuţilor. El nu este însă o simplă virtute sau un pas făcut în sporirea duhovnicească, ci rezultatul şi confirmarea acestei creşteri spirituale. Măsura și calitatea discernământului pe care-l avem este dată de vârsta noastră duhovnicească.

„Discernământul nu este simplu o virtute; este coroana, cununa virtuţilor. Avem discernământ în funcţie de starea noastră duhovnicească, în funcţie de calitatea virtuţilor noastre. Dacă virtuţile noastre sunt de hârtie, de hârtie va fi şi cununa lor, adică discernământul pe care-l avem. Dacă virtuţile noastre sunt de aramă, de aramă va fi şi cununa lor. Dacă sunt de aur, de aur va fi şi cununa lor. Dacă virtuţile noastre au diamante, diamante va avea şi cununa lor, discernământul” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, p. 308).

Înţelepciunea este un dar de la Dumnezeu, care poate fi dobândit și prin lucrarea altor virtuți. „Ascultă, înţelepciunea este dar. Să spunem că tu nu ai acest dar, însă ai altul. Cultivând darul pe care îl ai, cultivi odată cu el şi înţelepciunea împreună cu alte virtuţi, completând astfel virtuţile care îţi lipsesc. De pildă, când cineva se nevoieşte cu înfrânarea, cultivă totodată şi tăcerea, trezvia, rugăciunea, înţelepciunea etc.” (Ibidem, p. 154).

Discernământul fiind „vederea duhovnicească”, este propriu doar celui care are mintea purificată, adică s-a curăţit de patimi, s-a lepădat de propriul eu şi s-a eliberat din robia „omului cel vechi”. Aceasta înseamnă „limpezime duhovnicească” şi „luminare dumnezeiască”. De aceea, omul înţelept este cel curăţit de patimile sale.

Când credinciosul se va sfinţi prin lucrarea harului dumnezeiesc, va dobândi şi discernământul. „Omul inteligent, de nu se va sfinţi, nu va avea discernământul duhovnicesc; iar un altul, simplu din fire, îl poate lua de sfânt pe un înşelat şi de evlavios pe un afemeiat. Iar dacă cel inteligent se va curaţi, va dobândi mult discernământ” (Sf. Paisie Aghioritul, „Cu durere şi dragoste pentru omul contemporan”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, p. 190).

Pe măsură ce omul înaintează în viaţa duhovnicească, ochii sufletului i se deschid tot mai mult. Mintea se limpezeşte şi vede mai bine propriile greşeli şi binefacerile cele multe ale lui Dumnezeu. Atunci omul se smereşte, iar harul lui Dumnezeu vine în chip firesc împreună cu dumnezeiasca luminare, şi astfel dobândeşte discernământ.

Unul ca acesta vede limpede în orice situaţie care este voia lui Dumnezeu şi nu se mai poticneşte pe calea duhovnicească, întrucât discernământul este „cârma” care îl conduce pe om în siguranţă, ca să nu se abată de la calea cea dreaptă şi să nu cadă nici la dreaptă, nici la stânga (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, pp. 309-310).

Pentru a fi plăcută lui Dumnezeu, fiecare faptă şi fiecare virtute trebuie să fie dreasă cu virtutea discernământului. Din acest motiv, discernământul poate fi numit și „sarea” virtuţilor.

Sf. Părinţi spuneau că tot ce e peste măsură este de la diavol. În acest sens, chiar şi dragostea are nevoie de discernământ duhovnicesc.

Odată, Părintele Paisie Aghioritul a fost întrebat cum poate cineva să-i iubească pe toţi oamenii deopotrivă şi să facă acest lucru cu discernământ. Cuvioșia sa a răspuns: „Îi iubeşte pe toţi la fel, dar nu-şi manifestă dragostea la fel faţă de toţi. Pe unul îl iubeşte de departe, fiindcă trebuie să îl ţină la distanţă, pe altul de aproape, în funcţie de ceea ce-i este fiecăruia de folos. Unuia nu trebuie să-i vorbească deloc, altuia trebuie să-i spună două cuvinte, altuia ceva mai multe” (Ibidem, p. 313).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2018

Vizualizari: 1382

Voteaza:

Virtutea deosebirii binelui de rau 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact