Darul Sfintei Xenia de Sankt Petersburg

Darul Sfintei Xenia de Sankt Petersburg

„Bucura-te, cea care veselesti pe cei care alearga la mormantul tau...”

Sf Xenia Blajenia

Zilnic, in Cimitirul Smolensk din St Petersburg vin sute de credinciosi pentru a se inchina la mormantul Sfintei Xenia cea nebuna pentru Hristos - cea care la varsta de 26 de ani, dupa moartea brusca a sotului sau ( capelmaistru imperial), a renuntat de bunavoie la splendoarea vietii in inalta societate a capitalei tariste pentru a se nevoi ca o cersetoare in Storona, suburbia saraca a St Petersburgului; a trecut la Domnul la varsta de 71 ani. A trait timp de 45 de ani in smerenie totala si in umilinta, neavand nevoie de nimic pentru ea (fara casa, fara prea multe haine, mancare sau bani) si cu toate acestea Sf Xenia cea nebuna pentru Hristos este de doua secole, in mod paradoxal, nu doar protectoarea stralucitoarei, puternicei metropole, ci si cea careia i se inchina credinciosi peste tot in lume (Europa, America, Australia, Tara Sfanta...); flacara vietii ei de sfintenie a depasit de mult granitele Rusiei, nimic din efortul comunismului ateu nereusind sa inabuse preaslavirea ei de catre Domnul.




Moartea socanta a sotului sau Andrei ( la o petrecere) a „zdruncinat-o” atat de mult, incat rudele au cerut a i se face un examen medical, pentru a se constata daca este in deplinatatea facultatilor sale mintale (incepuse sa-si doneze casa si toate bunurile materiale). Astfel, cea care avea sa-si traiasca restul vietii ca ca nebuna pentru Hristos, avea sa primeasca inca de la inceput dovada imbatabila, obiectiva a discernamantului ei, in acelasi timp dovada urmarii in mod constient, deplin asumat, a cuvantului Mantuitorului „ Oricine voieste sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine...” - ca punct de pornire pe calea pocaintei. Xenia a parasit orasul imperial si, timp de 8 ani, a trait retrasa impreuna cu o sfanta pustnica, sub calauzirea unui staret luminat ( se pare, Sf Teodor al Sanaxarului). Dupa revenirea in St Petersburg, imbracata intr-o uniforma veche a sotului ei, a refuzat sa mai raspunda la numele de Xenia, numindu-se cu numele sotului ei ( „Xenia a murit, Andrei traieste”). A realizat astfel nu doar lepadarea de sine ca gest personal maxim folositor („numindu-te cu nume barbatesc, neputinta femeiasca ai lepadat”) ci si ceea ce pare sa fi fost substituirea necesara salvarii sufletului sotului sau Andrei, solutie absolut originala de a-si ajuta, in perspectiva mantuirii, cel mai apropiat „aproape”, nevoindu-se in locul lui.


Ziua era vazuta printre oameni, in cartierele sarace, intreaga noapte si-o dedica lui Dumnezeu, in rugaciune. Pe gerul cel mai cumplit, cand inghetau chiar si vrabiile, sau in arsita verii, Sf Xenia se ruga, avand cerul drept acoperamant si pamantul asternut al trupului sau. Doar vazand maretia si splendoarea St Petersburgului - capitala a Imperiului Rus la sfarsitul sec 18, pe vremea cand ea a trait - te poti minuna intelegand ca a vietuit ca o locuitoare a pustiei in mijlocul orasului aglomerat si super-orgolios. Si totusi, iubirea de Dumnezeu i-a deschis inima catre iubirea de oameni, cu darurile cu care a inzestrat-o Domnul ajutand grabnic pe toti cei aflati in nevointe de multe feluri ( probleme de viata, de serviciu, boala, patimi...), ea fiind insa cunoscuta si ca aparatoare, prin rugaciune, a intregului oras, chiar daca parasise viata lumeasca si traia precum un inger in trup.

Darul Sfintei Xenia

Marti, 24 iunie 2008, dimineata la ora 9 : iata-ne asadar si pe noi, grupul de 36 de romani, la poarta cimitirului Smolensk, cumparand flori pentru a le duce la mormantul Sfintei Xenia. Stim ca sfintele sale moaste odihnesc inca sub pamant, dar deasupra lor a fost construita o capela in care zilnic la ora 10 se oficiaza o panihida pentru pomenirea sfintei si ... rezolvarea problemelor noastre. Cunoscuta fiind evlavia pe care romanii o au la Sf Xenia, grupul nostru este bine primit de parintele rus care oficiaza slujba ( uneori acesta accepta sa se citeasca acatistul Sfintei Xenia si in romaneste si in ruseste). Ingenunchiem si ne rugam, fiecare cu framantarile noaste... Parintele Isaia ne miruieste cu uleiul de la candela de pe mormant, nu doar pe noi, cei din grupul sau, ci si multimea de rusi aflati in acea dimineata acolo si care au cerut binecuvantartea Sfintiei Sale; cumparam iconite si mir de la pangarul din capela, iar la urma primim din florile de pe mormant – un dar pretios, pentru ca la rusi exista obiceiul ca aceste flori sfintite sa fie nu doar pastrate cu evlavie in casele crestinilor, ci, in caz de boala, petalele sa fie puse in apa de baut, sau pulberea din petalele uscate sa fie amestecata in mancare, pentru tamaduire.

Plecam apoi de la capela spre aleea larga a cimitirului Smolensk indreptandu-ne catre iesire, pe rand, in grupuri mici, urmand sa reunim grupul la autocar. Biserica cimitirului, inchinata icoanei Maicii Domnului din Smolensk ( una dintre icoanele mari facatoare de minuni din Rusia, considerata ca fiind pictata de Sf Apostol Luca) este situata aproape de poarta. Este de fapt biserica la constructia careia Sfanta Xenia s-a nevoit in anul 1794, spre sfarsitul vietii ei, carand noaptea caramizi pe schele pana in varful cladirii, unde lucratorii le gaseau dimineata. Nestiind cine are o asemenea forta fizica si daruire in a-i ajuta, muncitorii au facut de paza si astfel au aflat ca batrana „cersetoare”, deja recunoscuta ca sfanta spre finalul vietii ei, era cea care infaptuia uimitoarea fapta, incredinbila pentru o fiinta in trup.

Cand am ajuns langa biserica, doamna Niculi M, care iesea, imi spune: „vezi ca arhiereul a intrerupt slujba, ca sa il salute pe Parintele Isaia” ( preotul nostru insotitor). Pana cand sa intru eu si pana cand sa apara si Antonina Sarbu, ziarista de la Chisinau care ne ajuta la traducere, slujba din biserica se terminase si P.S. Viktor, arhiereul locului, a venit din nou catre noi, cei cativa romani care eram atunci in biserica. Noi am aflat astfel ca tocmai se incheiase slujba pentru icoana Maicii Domnului Axion Estin / Cuvine-se cu Adevarat / aflata in dreapta altarului, praznuita in ziua aceea, iar PS Viktor s-a interesat de noi, grupul de romani veniti sa se inchine Sfintei Xenia si l-a salutat din nou pe Parintele Isaia, care ii atrasese atentia prin simpla sa prezenta, in timpul slujbei. La un moment dat, P.S. Viktor a spus parintelui nostru: „asteptati-ma putin, vreau sa va daruiesc ceva”. Dupa cateva minute a revenit, spunand „ Va ofer acest dar, moastele Sf Xenia – am schimbat de curand piatra de pe mormantul sfintei si cu aceasta ocazie au fost luate si cateva particele, pe care le-am pus in racla micuta de marmura. Placa aceasta aurita este de pe vechea piatra de mormant. Rugati-va si pentu mine, la schitul Sfintiei Voastre”. De asemenea, P.S. Viktor i-a mai daruit Parintelui Isaia un album cu St Petersburg, pe prima pagina scriind o dedicatie care aminteste de daruirea sfintelor moaste la data de 24.06.2008. Soptind, am rugat-o pe Antonina sa citeasca exact ce scrie pe placa aurita, pentru ca nu imi venea sa cred ca Sf Xenia are sfintele moaste spre inchinare, toti credinciosii venind aici la mormantul sau. Dar, intr-adevar, asa scria: sfintele moaste ale Sf Xenia! Uimitor era si faptul ca in acea perioada, la schitul Ieromonahului Isaia din varful muntelui – schitul Sf Ilie Berzunti din jud. Bacau – se finaliza construirea bisericii, Sf Cuvioasa Xenia vrand parca sa vina in ajutor si aici! 


Momentul daruirii acestui incredibil, neasteptat dar a fost filmat si fotografiat de catre cei din grup, ca marturie pentru acesta minunata interventie in viata noastra a Sf. Xenia Blajenia!




Ne-am gandit rapid cum putem sa-i multumim inimosului arhiereu, si am gasit un dar simbolic: o cutie de bomboane de ciocolata, pe care scria „Merci” ! Ne-am bucurat cu totii si ne-am luat ramas bun, multumind in gand Sfintei Xenia pentru nepretuitul gest de de a se darui crestinilor din Romania care au evlavie la ea si care nu au cum sa strabata mii de kilometri pentru a i se inchina! Am aflat mai apoi, la intoarcerea in tara, ca particele din moastele Sf Xenia Blajenia se mai afla la doua biserici din Bucuresti: Biserica Sf Nicolae – Rusa, a studentilor si Biserica Mihai Voda.

„Tie celei alese, bineplacutei lui Dumnezeu si nebunei pentru Hristos, sfanta si fericita maica Xenia, care ai ales nevointa rabdarii si relei patimiri, cantare de lauda iti aducem toti cei ce cinstim sfanta pomenirea ta. Iar tu ne apara de vrajmasii cei vazuti si nevazuti, ca sa strigam tie: Bucura-te Sfanta Xenia, rugatoare pururea bineprimita pentru sufletele noastre!”

Maria Chirculescu
Miriam Turism

Pe aceeaşi temă

11 Septembrie 2014

Vizualizari: 13868

Voteaza:

Darul Sfintei Xenia de Sankt Petersburg 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact