Troparul Cincizecimii

Troparul Cincizecimii

Navodul, Ecumenia si Liturghia

„Binecuvantat esti, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce preaintelepti pe pescari ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant; si printr-insii lumea ai vanat, Iubitorule-de-oameni, slava Tie!” Troparul Cincizecimii

Fiecare praznic are o cantare definitorie (=„tropar”), care exprima in putine cuvinte sensul lui si se repeta de multe ori in slujba lui. De pilda, troparul Invierii este: „Hristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le”.

La 50 de zile („Cincizecime”, gr. „Pentikostí”) de la Inviere, praznuim Pogorarea Duhului Sfant asupra Apostolilor (popular: „Rusalii”). Ce ne spune troparul? „Binecuvantat esti, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce preaintelepti pe pescari ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant; si printr-insii lumea ai vanat, Iubitorule-de-oameni, slava Tie!”

Patru elemente fundamentale alcatuiesc acest tropar: Hristos trimite peDuhul Sfant peste Apostolii pescarisi vaneaza lumea prin ei. Doua cuvinte lasa de dorit in aceasta traducere:ai vanat silumea. Daca Apostolii sunt pescari, cum poate Hristos sa vaneze? Si despre care lume este vorba aici?

A vana – a pescui – a navodi
Exista o distinctie clara intre: pescar – a pescui si vanator – a vana. In prorocia lui Ieremia (16, 16) citim: „ iata, voi trimite multime de pescari (gr. „aliévs”), zice Domnul, si-i vor pescui (gr. „aliévo”); iar apoi voi trimite multime de vanatori (gr. „thirevtís”) si-i vor vana. (gr. „thirévo”)”. Insa in tropar nu se foloseste nici „aliévo”, nici „thirévo”, ci un alt cuvant, mult mai precis: „saghinévo”, care inseamna „a navodi”, de la „saghíni”=navod. Asadar, nu „ai vanat”, nici „ai pescuit”, ci „ai navodit” (sau: „ai prins cu navodul”) este traducerea corecta.

Pescarii o stiu prea bine: poti pescui, la modul general, cu mai multe instrumente (cf. Avacum 1,15): o undita, o mreaja (plasa) etc., dar navodul este mijlocul cel mai eficient: o plasa mare (cel putin 50-100m), prevazuta la mijloc cu un sac (numit matita), cu care se inconjura (se instaleaza pe un sector circular de apa) si se aduna pestele de pe suprafete intinse de apa (navodul tras la mal aduna pestii in matita).

Pestii cuprinsi in aria navodului nu au scapare! Dezavantajul este ca se prind toate vietatile, nu numai pestii doriti. De aceea, Domnul spune in Evanghelie: „ asemenea este imparatia cerurilor cu un navod[1]aruncat in mare si care aduna tot felul de pesti. Iar cand s-a umplut, l-au tras pescarii la mal si, sezand, au ales in vase pe cei buni, iar pe cei rai i-au aruncat afara. Asa va fi la sfarsitul veacului: vor iesi ingerii si vor desparti pe cei rai din mijlocul celor drepti.” (Matei 13,47-49).

Lumea – toata lumea – ecumenía
Lumeatraduce in general fie gr. „kósmos”=creatia intreaga, cosmosul, fie gr. „ikuméni” =toata lumea[2], adica lumea locuita atat cat stim ca exista case de locuit (de la „íkos”=casa), sau toti oamenii. In greaca termenii sunt precisi (una este creatia intreaga, alta toti oamenii!), dar traducerea comuna prin „lume” creeaza confuzia de sens. Troparul foloseste aici „ikuméni”.

Din nefericire, termenul nu a patruns decat ca adjectiv („ecumenic” de la „ikumenikós”) in limbile moderne, cu un sens general modificat astazi: a fi „ecumenic” inseamna, incepand din secolul XX, a fi deschis fata de celelalte confesiuni crestine. Daca substantivul[3] ar fi fost preluat intai ca atare: „ecumeníe” (dupa modelul: „ikonomía”=economie, iconomie; de la „íkos”=casa + „nómos”=lege), nu s-ar fi ajuns la actuala neintelegere a cuvintelor „ecumenic” si „ecumenism”. Asadar, nu „lumea”, ci „toata lumea (=ecumenía) ai navodit” este traducerea corecta.

Hristos nu are nevoie sa prinda in navod lumea (creatia intreaga), ci numai ecumenia (oamenii, omenirea). Caci „omul sfinteste locul”: asa cum a cazut in Rai si a pervertit lumea (Rm 8, 20), tot astfel este cautat acum preferential de catre Hristos, spre a fi restaurat in unire cu El si a re-sfinti creatia. In treacat fie spus: acesta este motivul teologic pentru care Dipticele Liturghiei (inclusiv Proscomidia) se refera numai la ecumenie si cuprind numai oameni.

Navodul - Liturghia Apostolilor
Daca ecumenia este omenirea, ce este navodul? Din tropar nu aflam decat ca Hristos este Cel ce-l manuie, prin intermediul Apostolilor preainteleptiti de Duhul Sfant. Aceasta preainteleptire s-a intamplat la Cincizecime. Asadar, sa cercetam ce au facut Apostolii in acea zi, manati de Hristos si insuflati de Duhul Sfant pogorat asupra lor:
Au indemnat la: 1. Pocainta, 2. Botez si 3. Primirea Duhului Sfant („Pocaiti-va si sa se boteze fiecare. si veti primi darul Duhului Sfant.”), si „staruiau in 4. Invatatura apostolilorsi in 5.Comuniune, in 6. Frangerea painiisi in 7.Rugaciuni” (Fapte 2,38,42).

Acestea sunt cadrele navodului, cele 7 Taine ale Bisericii[4] si elementele fundamentale ale Liturghiei Apostolilor. De ele atarna „búnastarea sfintelor Biserici”, de-formarea sau re-formarea lor. Fara ele, nu este Liturghie, nu este Biserica!

Prin propovaduirea lor si prin organizarea vietii Bisericii (Liturghia) pe temelia acestor sapte stalpi, Apostolii au desfasurat navodul lui Hristos in jurul ecumeniei intregi. Nici un om nu ramane in afara navodului. Aceasta inseamna cuvantul ca Hristos „ lumineaza pe tot omul, venind in lume.” (Ioan 1, 9). Cadrele Bisericii ii cuprind, asadar, pe toti oamenii, rai sau drepti, pana la Judecata finala. Aceasta inseamna ca Biserica este ecumenica prin esenta ei:

„Sufletul care a gustat dulceata Duhului Sfant n-o poate uita. este plin de iubirea lui Dumnezeu. se intristeaza si se roaga cu lacrimi pentru toata lumea, ca toti oamenii sa cunoasca pe Stapanul si Tatal lor ceresc, si nu cunoaste odihna si nici nu vrea odihna cata vreme nu se desfata toti de harul iubirii Lui. Fericiti suntem noi, crestinii ortodocsi, pentru ca mult ne iubeste Domnul si ne da harul Duhului Sfant. Dar ca sa pastram harul, trebuie sa iubim pe vrajmasi si sa multumim lui Dumnezeu pentru toate intristarile”[5].

Ieromonahul Arsenie de la Malvialle

Sursa: apostolia.eu

.
Pe aceeaşi temă

28 Mai 2014

Vizualizari: 4588

Voteaza:

Troparul Cincizecimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact