Troparul Cincizecimii

Troparul Cincizecimii

Navodul, Ecumenia si Liturghia

„Binecuvantat esti, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce preaintelepti pe pescari ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant; si printr-insii lumea ai vanat, Iubitorule-de-oameni, slava Tie!” Troparul Cincizecimii

Fiecare praznic are o cantare definitorie (=„tropar”), care exprima in putine cuvinte sensul lui si se repeta de multe ori in slujba lui. De pilda, troparul Invierii este: „Hristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand, si celor din morminte viata daruindu-le”.

La 50 de zile („Cincizecime”, gr. „Pentikostí”) de la Inviere, praznuim Pogorarea Duhului Sfant asupra Apostolilor (popular: „Rusalii”). Ce ne spune troparul? „Binecuvantat esti, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce preaintelepti pe pescari ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant; si printr-insii lumea ai vanat, Iubitorule-de-oameni, slava Tie!”

Patru elemente fundamentale alcatuiesc acest tropar: Hristos trimite peDuhul Sfant peste Apostolii pescarisi vaneaza lumea prin ei. Doua cuvinte lasa de dorit in aceasta traducere:ai vanat silumea. Daca Apostolii sunt pescari, cum poate Hristos sa vaneze? Si despre care lume este vorba aici?

A vana – a pescui – a navodi
Exista o distinctie clara intre: pescar – a pescui si vanator – a vana. In prorocia lui Ieremia (16, 16) citim: „ iata, voi trimite multime de pescari (gr. „aliévs”), zice Domnul, si-i vor pescui (gr. „aliévo”); iar apoi voi trimite multime de vanatori (gr. „thirevtís”) si-i vor vana. (gr. „thirévo”)”. Insa in tropar nu se foloseste nici „aliévo”, nici „thirévo”, ci un alt cuvant, mult mai precis: „saghinévo”, care inseamna „a navodi”, de la „saghíni”=navod. Asadar, nu „ai vanat”, nici „ai pescuit”, ci „ai navodit” (sau: „ai prins cu navodul”) este traducerea corecta.

Pescarii o stiu prea bine: poti pescui, la modul general, cu mai multe instrumente (cf. Avacum 1,15): o undita, o mreaja (plasa) etc., dar navodul este mijlocul cel mai eficient: o plasa mare (cel putin 50-100m), prevazuta la mijloc cu un sac (numit matita), cu care se inconjura (se instaleaza pe un sector circular de apa) si se aduna pestele de pe suprafete intinse de apa (navodul tras la mal aduna pestii in matita).

Pestii cuprinsi in aria navodului nu au scapare! Dezavantajul este ca se prind toate vietatile, nu numai pestii doriti. De aceea, Domnul spune in Evanghelie: „ asemenea este imparatia cerurilor cu un navod[1]aruncat in mare si care aduna tot felul de pesti. Iar cand s-a umplut, l-au tras pescarii la mal si, sezand, au ales in vase pe cei buni, iar pe cei rai i-au aruncat afara. Asa va fi la sfarsitul veacului: vor iesi ingerii si vor desparti pe cei rai din mijlocul celor drepti.” (Matei 13,47-49).

Lumea – toata lumea – ecumenía
Lumeatraduce in general fie gr. „kósmos”=creatia intreaga, cosmosul, fie gr. „ikuméni” =toata lumea[2], adica lumea locuita atat cat stim ca exista case de locuit (de la „íkos”=casa), sau toti oamenii. In greaca termenii sunt precisi (una este creatia intreaga, alta toti oamenii!), dar traducerea comuna prin „lume” creeaza confuzia de sens. Troparul foloseste aici „ikuméni”.

Din nefericire, termenul nu a patruns decat ca adjectiv („ecumenic” de la „ikumenikós”) in limbile moderne, cu un sens general modificat astazi: a fi „ecumenic” inseamna, incepand din secolul XX, a fi deschis fata de celelalte confesiuni crestine. Daca substantivul[3] ar fi fost preluat intai ca atare: „ecumeníe” (dupa modelul: „ikonomía”=economie, iconomie; de la „íkos”=casa + „nómos”=lege), nu s-ar fi ajuns la actuala neintelegere a cuvintelor „ecumenic” si „ecumenism”. Asadar, nu „lumea”, ci „toata lumea (=ecumenía) ai navodit” este traducerea corecta.

Hristos nu are nevoie sa prinda in navod lumea (creatia intreaga), ci numai ecumenia (oamenii, omenirea). Caci „omul sfinteste locul”: asa cum a cazut in Rai si a pervertit lumea (Rm 8, 20), tot astfel este cautat acum preferential de catre Hristos, spre a fi restaurat in unire cu El si a re-sfinti creatia. In treacat fie spus: acesta este motivul teologic pentru care Dipticele Liturghiei (inclusiv Proscomidia) se refera numai la ecumenie si cuprind numai oameni.

Navodul - Liturghia Apostolilor
Daca ecumenia este omenirea, ce este navodul? Din tropar nu aflam decat ca Hristos este Cel ce-l manuie, prin intermediul Apostolilor preainteleptiti de Duhul Sfant. Aceasta preainteleptire s-a intamplat la Cincizecime. Asadar, sa cercetam ce au facut Apostolii in acea zi, manati de Hristos si insuflati de Duhul Sfant pogorat asupra lor:
Au indemnat la: 1. Pocainta, 2. Botez si 3. Primirea Duhului Sfant („Pocaiti-va si sa se boteze fiecare. si veti primi darul Duhului Sfant.”), si „staruiau in 4. Invatatura apostolilorsi in 5.Comuniune, in 6. Frangerea painiisi in 7.Rugaciuni” (Fapte 2,38,42).

Acestea sunt cadrele navodului, cele 7 Taine ale Bisericii[4] si elementele fundamentale ale Liturghiei Apostolilor. De ele atarna „búnastarea sfintelor Biserici”, de-formarea sau re-formarea lor. Fara ele, nu este Liturghie, nu este Biserica!

Prin propovaduirea lor si prin organizarea vietii Bisericii (Liturghia) pe temelia acestor sapte stalpi, Apostolii au desfasurat navodul lui Hristos in jurul ecumeniei intregi. Nici un om nu ramane in afara navodului. Aceasta inseamna cuvantul ca Hristos „ lumineaza pe tot omul, venind in lume.” (Ioan 1, 9). Cadrele Bisericii ii cuprind, asadar, pe toti oamenii, rai sau drepti, pana la Judecata finala. Aceasta inseamna ca Biserica este ecumenica prin esenta ei:

„Sufletul care a gustat dulceata Duhului Sfant n-o poate uita. este plin de iubirea lui Dumnezeu. se intristeaza si se roaga cu lacrimi pentru toata lumea, ca toti oamenii sa cunoasca pe Stapanul si Tatal lor ceresc, si nu cunoaste odihna si nici nu vrea odihna cata vreme nu se desfata toti de harul iubirii Lui. Fericiti suntem noi, crestinii ortodocsi, pentru ca mult ne iubeste Domnul si ne da harul Duhului Sfant. Dar ca sa pastram harul, trebuie sa iubim pe vrajmasi si sa multumim lui Dumnezeu pentru toate intristarile”[5].

Ieromonahul Arsenie de la Malvialle

Sursa: apostolia.eu

.
Pe aceeaşi temă

28 Mai 2014

Vizualizari: 4557

Voteaza:

Troparul Cincizecimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact