Iutimea, darul lui Dumnezeu

Iutimea, darul lui Dumnezeu

"Iutimea are o putere stricatoare. Daca este miscata spre ganduri dracesti, le strica si le omoara pe acelea; daca, iarasi, se tulbura impotriva oamenilor, ea strica gandurile bune din noi. Asadar, vad ca iutimea e stricatoare a oricarui fel de ganduri, fie viclene, fie de-a dreapta (bune), daca se nimeresc. Caci ea ni s-a dat de Dumnezeu ca arma si ca arc, daca nu e folosita in amandoua partile. Caci eu am cunoscut si caini indrazneti impotriva lupilor, care sfasiau oile." (Cuviosul Isihie Sinaitul)

Iutimea, un dar de la Dumnezeu

Cautand spre cuvintele de mai sus, Cuviosul Emilian, staretul Manastirii Simonos Petras, din Sfantul Munte Athos, spune: "Iutimea este si buna, si rea, este si pofta, si idee, este si lepadare, este si nadejde. (...) Iutimea este punctul de plecare, izvorul instinctelor si tendintelor omului. (...) Din firea ei, iutimea omului este stricatoare, vatamatoare si, de aceea, sa nu o amestecam cu obisnuitul ei inteles, adica cu nervii, cu mania. (...) Iutimea este stricatoare, ne destrama. (...)

Ideile noastre, cugetele noastre, dorintele noastre ne strica, ne izoleaza de ceilalti, nu mai comunicam intre noi. Iutimea este ceva al meu care ma izoleaza in viata mea individuala, in lupta mea, si nu ma lasa sa apartin tuturor, sa ma bucur cu toti. Astfel, sufletul se destrama, se salbaticeste, si nu mai putem trai. (...) Tot ce gaseste iutimea, topeste. (...)

Ce este iutimea? Un dar al lui Dumnezeu, o putere a sufletului omului ce isi are sediul in vointa noastra, astfel incat o putem indrepta spre bine sau spre rau. Cand o indrept catre bine, gandurile mele rele pleaca. Dar cand o indrept spre oameni, spre tine, care nu ma intelegi, care nu ma vrei, care nu ma asculti, care nu ma accepti, atunci iutimea mea distruge si gandurile bune, pentru ca toti avem si elemente bune, si elemente rele.

Dumnezeu ne-a dat iutimea ca sa fie arma si arc al nostru, incat sa ajungem in cer. Daca noi o indreptam spre bine, spre ascultare si spre arta ascultarii, atunci il castigam pe Dumnezeu. Daca, insa, facem contrariul, atunci chiar si elementele bune ale sufletului nostru se intorc spre rau: daca am iubire, iubirea mea se va intoarce spre rau, daca am smerenie, smerenia mea va ajunge complex de inferioritate. Daca am dor dupa Dumnezeu, acesta va ajunge narcisism, sentimentalism, ceva stricacios.

Nu numai lupul mananca oile, ci si cainii, care turbeaza. In acelasi fel pot sa turbeze inlauntrul nostru si cele mai bune seminte, iutimea si dorinta inimii noastre, ratiunea, gandirea, toate elementele bune pe care le-a asezat Dumnezeu in noi, si sa ne inversunam impotriva aproapelui si, in cele din urma, impotriva lui Dumnezeu. De aceea, e nevoie sa luam aminte foarte mult, incat (...) sa fim liberi si sa ne slujeasca toate elementele pe care le avem in noi."

Sa nu folosim iutimea impotriva sufletului nostru !

Iutimea nu este totuna cu mania. Iutimea face parte din firea noastra, ea trebuind sa fie folosita doar spre bine, iar nu si spre rau. Cand e folosita rau, iutimea da nastere la manie. Pentru ca iutimea este folosita mai usor intr-o directie patimasa, se vorbeste adesea impotriva ei.

Cand sfintii ne indeamna sa scapam de iutime, ei se refera la modul gresit in care o folosim. "Paraseste mania si lasa iutimea!" (Psalmi 36, 8). "Lepadati-va de toate acestea: mania, iutimea, rautatea, defaimarea, cuvantul de rusine din gura voastra" (Coloseni 3, 8).

Sfaturi pentru indreptarea iutimii

Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca patimile care se nasc din iutime sunt mai greu de biruit chiar decat cele care urmaresc implinirea irationala a unor pofte. "Mai anevoie de biruit sunt patimile iutimii, decat ale partii poftitoare. De aceea a si dat Domnul, ca o doctorie mai tare impotriva ei, porunca dragostei. (...) Iutimea o tamaduieste bunatatea, iubirea de oameni si mila."

La randul sau, Avva Dorotei spune: "Acolo unde este compatimire si dragoste, acolo iutimea si tinerea de minte a raului nu mai au nici o putere." Deci, iubirea, mila si compatimirea pentru aproapele educa iutimea, in asa fel incat ea sa poata fi folosita doar impotriva gandurilor rele.

Cand se manifesta patimas, iutimea se arata mai ales in forma maniei. Pentru aceasta, Sfantul Ioan Scararul ne pune inainte, ca vindecare, tot iubirea, blandetea si rabdarea, zicand: "Cel ce a dobandit iubirea s-a instrainat de nebunia maniei."

Pe calea dinspre pacat spre virtute se porneste cu smerita cugetare despre sine. "Scara" ne invata acest lucru, zicand: "Smerenia alunga iutimea si mania. (...) Precum la aratarea luminii se retrage intunericul, tot asa, mireasma smereniei face sa piara toata amaraciunea si iutimea."

Inca si mai mult ne ajuta tacerea cea inteleapta. Sfintii Calist si Ignatie spun ca "franarea iutimii se face prin tacerea la vremea cuvenita", iar Sfantul Ioan Scararul intareste cuvantul, zicand: "Inceputul nemanierii este tacerea buzelor, in vremea tulburarii inimii."

Fiind intrebat Cum imblanzeste iubirea iutimea?, Sfantul Maxim spune: "Fiindca iubirea are puterea sa se milostiveasca, si sa faca bine aproapelui, si sa fie cu indelunga rabdare fata de el, si sa indure cele ce-i vin de la el."

Cuviosul Ambrozie de la Optina spune: "Nimeni nu trebuie sa-si dezvinovateasca iutimea prin oarecare boala; aceasta vine din mandrie. Iar mania omului, dupa cuvantul Sfantului Apostol Iacov, nu lucreaza dreptatea lui Dumnezeu (Iacov 1, 20). Ca sa nu te lasi purtat de iutime si manie, nu trebuie sa te grabesti."

*

"Oricine se va mania pe fratele sau va fi vrednic de osanda." (Matei 5, 22)

"Sa nu intristati Duhul cel Sfant al lui Dumnezeu, intru Care ati fost pecetluiti pentru ziua rascumpararii. Orice amaraciune si suparare si manie si izbucnire si defaimare sa piara de la voi, impreuna cu orice rautate. Ci fiti buni intre voi si milostivi, iertand unul altuia, precum si Dumnezeu v-a iertat voua, in Hristos. (Efeseni 4, 30-32).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5733

Voteaza:

Iutimea, darul lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Constantin Popescu Postat la 2014-04-04 17:41

    Multumesc Lui Dumnezeu si Autorului acestor ganduri scrise la momentul cand AM NEVOIE DE ELE! Sunt convins ca NOI, toata OMENIREA LUI DUMNEZEU, avem/are nevoie de aceste aduceri aminte de smerita comportare fata de semenii si apropiatii nostri, scrise odata in Sfanta Carte!Multumesc Cerului ca mi-a dus ochii spre acest articol si celui ce a l-a postat ! Cu deosebita stima si respect, Titi

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact