Paza celor cinci simturi

Paza celor cinci simturi

Cele cinci simturi ale trupului - vazul, auzul, mirosul, gustul si tactilul - au fost date omului, mai intai, pentru a se putea impartasi de bunatatea darurilor lui Dumnezeu, iar prin aceasta sa-L cunoasca pe El, care atat de mult isi iubeste faptura. Abia in al doilea rand, aceste simturi au fost facute pentru ca trupul, care este material, sa poata sa dobandeasca, prin ele, hrana, crestere si viata.

Paza celor cinci simturi

Mintea trebuie sa fie atintita neincetat spre Dumnezeu, iar fiecare simt trebuie sa devina un receptor al iubirii Lui celei fara de margini. Altfel, simturile ajung sa umble "pe la cotetele porcilor", precum spunea parintele Neonil Stefan, staretul de la Manastirea Frasinei, iar mintea si sufletul ajung roabe ale patimilor.

Cand un parau iese din albia lui, dupa o ploaie puternica, acesta taraste in curgerea lui orice ii iese in cale (pietre, lemne, pamant etc), iar cand se intoarce in albia lui, apele ii raman tulburi si pline de gunoaie. Tot asa, daca pentru o clipa nu mai priveste mintea spre Dumnezeu, organele simturilor se reped cu mare iuteala la lucrurile din jur si, tarand mintea prin priviri patimase, prin cuvinte de necinste si prin toata necuratia poftelor, se intorc inapoi si le baga pe toate in suflet, facindu-l pe acesta plin de toate chipurile urate.

Toata forma raului si toata inchipuirea cea pacatoasa intra in suflet prin mijlocirea si, totodata, cu ajutorul organelor simturilor. Daca aceste organe nu se vor inchide, atunci nu se vor inchide nici rautatile si nici patimile. Astfel, mintea trebuie sa se nevoiasca neincetat sa-si inchida organele simturilor sale, deoarece prin acestea intra pacatul in cetatea sufletului, ca si prin niste porti deschise.

Referindu-se la cele cinci simturi, Sfantul Grigorie Teologul spune: "Sa nu facem vreun hatar lesnicioaselor cai spre rautate si nici intrarilor pacatului." La randul sau, tot despre paza simturilor, Sfantul Isaac Sirul spune: "Caci vrajmasul sta, privind, pandind si asteptand, ziua si noaptea, inaintea ochilor nostri, si cerceteaza prin care intrare a simturilor noastre deschise lui poate sa intre. Iar apoi, ivindu-se o oarecare negrija in vreun simt, trimite vicleanul si nerusinatul caine sagetile lui."

Nu numai prin ochii cei curiosi se poate pofti in chip patimas cu inima, cum s-ar putea crede, ci si prin auz, miros, gust si pipait. Pentru acest lucru, Sfantul Grigorie Teologul a spus, catre o fecioara: "Sa fii fecioara si cu urechile, si cu vederea, si cu limba, caci pacatul pe toate le cuprinde." Aceste sfaturi nu sunt doar pentru monahi, ci si pentru toti crestinii din lume, care doresc a se curati de patimi si a dobandi viata cea vesnica.

De fapt, cei ce traiesc in lume sunt datori sa-si pazeasca simturile lor mai mult chiar decat pustnicii, care au parasit toate cele ale lumii. In acest sens, Avva Pavel spune: "Cei ce sunt departe de lume se aseamana cu cei ce se afla departe de prapastie si, chiar de s-ar trage de diavol, pana vor ajunge la ea, striga catre Dumnezeu, iar El vine si-i slobozeste. Dar cei ce se afla in lume se aseamana cu cei ce sunt langa prapastie si, cand se trag de diavol, nu apuca a striga catre Dumnezeu, ci indata se surpa in ea."

La randul sau, tot pentru cei ce traiesc in lume, Sfantul Vasile cel Mare spune: "Pentru dobandirea mantuirii, este nevoie de mai multa osteneala si paza, cata vreme traiesti in mijlocul curselor si al tariei puterilor razvratite, avand in jurul tau intaratarile pacatelor, care trezesc toate simturile tale, ziua si noaptea, catre dorinta lor."

Cel care vrea sa nu-i intre in suflet dulcetile cele necurate este dator sa-si pazeasca simturile prin rugaciune de toata vremea, pomenirea mortii si gandul la infricosata Judecata. Mintea trebuie sa stea ca un imparat, avand, drept ostasi, ganduri infricosatoare, pentru a pazi usile simturilor si a starui in oprirea vrajmasilor, ca nu cumva acestia sa intre inlauntru. Pentru ca, daca dusmanii nu vor putea intra inlauntru, razboiul si biruinta vor fi usoare, dar, daca vor intra, razboiul va fi greu, iar biruinta va fi indoielnica.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2016

Vizualizari: 8084

Voteaza:

Paza celor cinci simturi 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact