Lenea sufleteasca

Lenea sufleteasca

O consecinţă a flecărelii: lenea sufletească

13.1. Definirea lenei sufleteşti (1-3)

Dacă minciuna este fiica vorbăriei, lenea sufletească îi este nepoata. Lenea sufletească este un fel de lâncezeală a sufletului si o moleşeală a minţii care împiedică efortul duhovnicesc sau îi deturnează sensul; se poate asocia uşor cu rugăciunea şi citirea psalmilor (atunci când se rămâne la literă), dar poate fi contracarată prin activităţile fizice zilnice sau prin ascultare (este mai greu să te rogi cu adevărat, în comparaţie cu prestarea unui efort fizic care se face uşor).

Ascultarea ajută simţurile să înfăptuiască uşor si corect dezideratele gândirii (2); prin practicarea îndelungată, acestea devin deprindere. Există însă riscul ca lâncezirea sufletului să biruie şi nu doar pe începători.

13.2. Manifestarea lenei sufleteşti (4-8)

Se manifestă prioritar prin amânarea motivată a rugăciunii (sfântul este ironic şi condamnă eterna justificare-îndreptăţire a păcatului): am oaspeţi, trebuie să fac milostenie, să cercetez bolnavii, neputincioşii şi descurajaţii, împlinind astfel porunci explicite ale Mântuitorului Hristos. Astfel, „ne atrage prin vreun motiv binecuvântat, ca printr-un căpăstru, din rugăciune ’ (4).

La acestea se pot adăuga multele slăbiciuni trupeşti inevitabile, care dispar însă ca prin minune atunci când se pune masa; cu stomacul plin, trupul îngreunat trage la somn (plenus venter non studit libenter: stomacul plin nu studiază cu plăcere), iar acesta „răpeşte stihul din gură cu căscături necuvenite" (5).

13.3. Remedii

Atenţia (trezvia) încordată1 la posibilitatea apariţiei lâncezelii sufleteşti constituie remediul fundamental, asociat cu gândul la cele de la sfârşitul vieţii (moartea şi la ceea ce urmează după); făcând acest exerciţiu constant, mintea se face din ce în ce mai puternică, tot aşa cum trupul hrănit raţional devine din ce în ce mai puternic.

Acest tiran poate fi legat de aducerea-aminte a păcatelor si bătut cu lucrul mâinilor, poate fi tras (pe roată) de gândul la bunătăţile viitoare, ţinta lui fiind „cei ce vieţuiesc şi se îndeletnicesc cu liniştea” (10).

Cauzele apariţiei sunt multe şi felurite: nesimţirea sufletului, neaducereaaminte de cele de sus şi „câteodată prea multele osteneli" (şi în spiritualitate, excesele se asociază cu iraţionalitatea).

Nepoatele sunt neascultarea, neaducerea-aminte de judecată, „ba uneori şi părăsirea făgăduinţei” (uitarea scopului creştinului).

Duşmanii care mă leagă în lanţuri (zice patima) sunt: cântarea de psalmi (rugăciunea) şi lucrul mâinilor. „Iar cea care mă omoară cu desăvârşire este rugăciunea unită cu nădejdea sigură a bunătăţilor (viitoare). Iar cine a născut rugăciunea, întrebaţi-o pe ea” (credinţa exprimată prin fapte, nădejdea împlinirii făgăduinţelor lui Dumnezeu şi dragostea necondiţionată, toate unite cu asceza atotcuprinzătoare).

13.4. Concluzie (10)

Fiind a treisprezecea biruinţă, cel care a dobândit-o „e cercat cu adevărat în tot binele”

Rezumat

1. Lenea sufletească este un fel de lâncezeală a sufletului şi o moleşeală a minţii care împiedică efortul duhovnicesc sau îi deturnează sensul.

2. Se manifestă prioritar prin amânarea motivată a rugăciunii (cercetez bolnavii, ajut pe cel sărac etc.), făcută posibilă de convingerea că împlinesc porunci explicite ale Mântuitorului Hristos.

3. La acestea adăugăm slăbiciunile trupeşti inevitabile, care dispar însă prin minune atunci când se pune masa şi, pentru căplenus venter non studit libenter, somnul „răpeşte stihul din gură cu căscături necuvenite”.

4. Atenţia (trezvia) încordată la posibilitatea apariţiei lâncezelii sufleteşti constituie remediul fundamental, asociat cu gândul la cele de la sfârşitul vieţii (moartea şi ceea ce urmează după ea).

6. Fiind a treisprezecea biruinţă, cel care a dobândit-o „e cercat cu adevărat în tot binele”.

Vorbe memorabile la treapta a treisprezecea a Scării

1. „Bărbatul ascultător nu cunoaşte lâncezeala sufletului. Căci prin cele ale simţurilor înfăptuieşte cele ale gândirii” (13.2).

2. „Fiecare din celelalte patimi e nimicită de o virtute. Dar trândăvia sufletească este moartea atotcuprinzătoare a călugărului” (şi a nevoitorului creştin, în general) (13.6).

3. „Sufletul bărbat (fortificat prin asceză) învie mintea noastră, dar lâncezeala şi lenea risipesc toată bogăţia” (13.7).

PR. PROF. DR. STEREA TACHE

Fragment din cartea "Scara virtutilor pe intelesul tuturor", Editura Sophia

Cumpara cartea "Scara virtutilor pe intelesul tuturor"

 

23 Mai 2025

Vizualizari: 72

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact