Lavra Pecerska din Kiev

Lavra Pecerska din Kiev Mareste imaginea.


Pe malul drept al Niprului, pe doua coline inverzite, se intinde marea Lavra Pecerska, loc de pelerinaj vestit in intreaga lume. Lavra Pecerska sau Lavra Pesterilor este inscrisa ca ansamblu pe lista patrimoniului mondial al UNESCO. Pe o suprafata de 28 de hectare se afla peste 100 de edificii, biserici de suprafata si subterane, doua pesteri cu moaste de sfinti, clopotnite, fortificatii, grote cu lungimea de peste 1000 de metri, muzee, chilii ale calugarilor, ateliere de pictura si de croitorie pentru vesminte preotesti, Academia de Teologie, un Seminar teologic si multe altele, toate acestea intr-o armonie arhitectonica dominata de albul zidurilor, de cupolele aurite si impregnata de sunetele celeste ale clopotelor si de vocile fantastice ale corurilor.

 

 

Sergiu Vinitchi a venit din Republica Moldova pentru a studia la Kiev. A terminat seminarul teologic si studiaza in continuare la Academia de Teologie. El canta si in corul Lavrei Pecerska. Cu ajutorul lui Sergiu vom afla cate ceva despre istoria Lavrei Pecerska asezamant monahal intemeiat de cuviosii Antonie si Teodosie. Totul a inceput in 1051 cand calugarul Antonie s-a intors de la Muntele Athos. Facem mai intai un scurt popas pe platoul de pe colina cea mai inalta din manastire, in dreptul unei catedrale uriase:

  

“In fata noastra este Biserica Adormirii Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu. Prima biserica a fost construita si sfintita in anul 1073, un an mai tarziu a raposat Cuviosul Teodosie initiatorul acestei constructii mari. Aceasta biserica a fost construita dupa binecuvantarea Presfintei Nascatoare de Dumnezeu si inaltimea, lungimea, latimea soborului (bisericii), toate dimensiunile au fost date, au fost binecuvantate de Maica Domnului. Istoria bisericii este foarte interesanta. Cuviosul Teodosie a proorocit ca va fi aici o biserica foarte mare si biserica a fost construita chiar din initiativa Cuviosului Teodosie. Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu a binecuvantat doisprezece ziditori din Grecia care au venit incoace pentru a construi biserica pentru rugaciunile Cuviosilor Antonie si Teodosie. Ei doreau foarte mult ca aici sa fie un sobor, o biserica foarte mare. Biserica a fost construita. Insa in timpul celui de-al doilea razboi mondial biserica a fost bombardata. A ramas doar un perete din biserica, a fost pastrat si-l puteti vedea marcat in actuala constructie si a mai ramas o cupola care este sus in partea dreapta. A fost ridicata o noua biserica dupa razboi. Cupolele sunt noi cu exceptia celei de care va vorbeam adineauri. In aceasta biserica noi avem pristolul central in cinstea Adormirii Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si in afara de aceasta avem inca patru bisericii cuprinse toate in aceasta constructie mare deci sunt cinci biserici intr-una. Sus la coruri avem doua biserici in cinstea Schimbarii la Fata si in cinstea Sfantului Apostol Andrei. Jos la primul nivel avem Biserica Sfantului Arhidiacon Stefan mucenicul si avem o biserica in cinstea Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul. In aceasta biserica mare au fost ingropati foarte multi ierarhi ai bisericii noastre. Aici a fost ingropat insusi Mitropolitul Petru Movila. Stiti probabil ca Petru Movila a fost fiul domnitorului moldovean Simion Movila si a fost Mitropolit al Kievului intre anii 1631 si 1646. Dar cu parere de rau cand biserica a sarit in aer la bombardamente toate moastele s-au amestecat cu pamantul. Moastele au fost stranse toate si ingropate undeva la un loc, pentru ca nu se mai puteau distinge unele de altele. Aici in Biserica avem o frumoasa icoana a Maicii Domnului Kievskaia, e o icoana noua pictata anul trecut.

 

Avem in fata cea mai veche biserica care s-a pastrat in stil baroc ucrainean, impodobita cu flori. Cupolele manastirii difera ca model de cupolele bisericilor din Rusia. Acolo ele au forma de ceapa. Cupolele bisericilor noastre se numesc cupole cu etaje, vedeti sunt unele cu un etaj, altele cu 2-3 etaje si fiecare cupola este despartita cu icoane. Biserica Preasfintei Treimi de la intrare este construita de Cuviosul Nicolae Sfintitul. Cuviosul a fost fiu din neam de cneji din Cernigov, a fost foarte bogat si toata averea lui si cea ramasa de la parinti a dat-o manastirilor. Din banii lui au fost construite multe cladiri, chilii, pe teritoriul Lavrei a fost construit si un spital si Biserica Presfintei Treimi, tot din banii lui. Aceasta biserica este din veacul al XIII-lea. S-a pastrat foarte bine pictura celor mai vestiti pictori ai stilului baroc cum ar fi Jakeev.

 

Clopotnita este impresionanta, are 96 de metri si a fost construita in secolul al XIII-lea. Este o constructie foarte rezistenta, a trecut si prin cutremure dar nu exista crapaturi. A fost proiectata de un foarte vestit arhitect din acele timpuri, il chema Sedeli. Clopotele sunt deosebite de celelalte clopote din Ucraina si din Rusia. Cei mai vestiti mesteri de clopote erau la Kiev si clopotele noastre prin “glasul” lor moale se deosebesc de clopotele Moscovei. Foarte multe lucruri ne-au venit din Grecia chiar si credinta si mesteri. “

  

Orasul Kiev este in mod incontestabil locul in care a inceput crestinarea poporului rus.

 

In anul 988 a avut loc botezul cneazului Vladimir care apoi si-a increstinat poporul. Pana atunci in acest oras nu exista credinta pravoslavnica. Erau foarte multi vrajitori, era popor pagan care se inchina la idoli. Mai tarziu Lavra Pecerska avea sa joace un rol extraordinat in consolidarea credintei pe aceste meleaguri.

  

“Lavra noastra a ajuns la un nivel foarte inalt de duhovnicie si foarte multi calugari doreau sa vina si sa traiasca intr-o astfel de manastire.”, spune Sergiu Vinitchi.

 

 “In manastire numarul fratilor a ajuns pana la trei mii. In prezent in Lavra sunt 150 de persoane. Lavra avea foarte multi preoti. Avem aici o cladire mare in care au trait numai arhimandriti. Erau foarte multi arhimandriti. Corul Lavrei avea 120 de persoane. Lavra avea foarte multe coruri, in toate bisericile se oficiau liturghii tot timpul. Acum Liturghii se fac mai des in Lavra de jos dar in Lavra de sus unde ne aflam se fac Liturghii mai rar, adica in Biserica Adormirii Maicii Domnului se fac Liturghii in Duminici si la Sarbatorile Imparatesti. In Biserica Cuviosilor Antonie si Teodosie din apropiere se fac mai des Sfinte Liturghii. Manastirea a fost foarte bogata, avea foarte mult pamant in imprejurimi, manastirea era nu numai un centru spiritual crestin ci si un centru economic, avea si moara si oloinita si o fabrica de caramida, mici ateliere la care lucrau si oameni din oras. Multe pamanturi au fost daruite manastirii de catre cneji, oameni bogati. Manastirea avea chiar si sate intregi. Si in prezent manastirea are gospodarie, teren, pasari, vite dar e departe de ceea ce a fost odata. Nu si-a recapatat terenurile si numai poate fi acum rezolvata aceasta problema. Pe terenurile de odinioara sunt acum orase, sate, uzine.

 

In Lavra sunt acum 15 biserici si in toate se slujeste chiar daca nu tot timpul. Mai avem Biserica Tuturor Sfintilor. Ne aflam in dreptul intrarii centrale. Pe aici intrau numai staretul manastirii si episcopii, oaspetii care veneau in manastire. Mai erau si alte intrari, de pilda intrarea de zi prin care veneau carele ce aduceau cele necesare manastirii.

 

Sub Biserica Adormirii se aflau si mici pesteri, descoperite cand s-a construit biserica. Inauntru erau chilioare unde se rugau staretii manastirii, se rugau ascultatorii. De la Biserica Adormirii de aici de sus era coridor subteran pana jos la Biserica Cuviosilor Antonie si Teodosie.

 

Cu parere de rau trebui sa spun, in prezent Lavra de sus este intr-o stare destul de degradata, nu sunt fonduri pentru mentinerea cladirilor intr-o stare buna. La noi e specific ca la intrare sa se ridice o biserica iar intrarea se face pe sub biserica. In aceasta biserica inchinata Tuturor Sfintilor noi slujim foarte rar si toate sunt acum sub ocrotirea statului.” 

 

Deasupra orasului Kiev a inceput un foc de artificii. E probabil vreo sarbatoare jos in oras. Jocurile de lumini fac parca si mai frumoase edificiile din Lavra. Coboram spre Pesterile cu Sfinti. Ne oprim in dreptul atelierelor de croitorie. Foarte multi preoti vin aici sa-si cumpere vesminte care sunt foarte frumos lucrate, de foarte buna calitate si sunt mai ieftine decat la Moscova. Vesmintele sunt confectionate din materiale grecesti foarte bune. Ajungem la biserica situata la intrarea in Pesterile din Apropiere, numite si Pesterile Cuviosului Antonie si ascultam cu interes istoria intemeierii Lavrei Pecerska:

 

 

Cuviosul Antonie a fost un tanar cu ravna foarte mare catre Dumnezeu. A vrut foarte mult sa vada locurile sfinte ale Muntelui Athos si a plecat acolo facand ascultare la un staret intr-o manastire din Sfantul Munte. Acolo a fost calugarit iar staretul i-a dat binecuvantarea sa vina inapoi pe pamanturile natale. Aceasta a fost chiar binecuvantarea Domnului care s-a aratat staretului in vedenie pentru a-l trimite pe Antonie sa vina inapoi pe aceste pamanturi ca sa fie si el un luminator al acestui popor. Cuviosul Antonie iubea foarte mult Muntele Athos dar ascultand de staretul sau a venit totusi aici. Pe locul acesta a fost candva o pestera sapata de un preot, Ilarion. Acest preot a venit din satul Berestovo in padurea deasa care se gasea pe malul fluviului si se ruga in pestera aceea foarte mica. Ilarion a ajuns mai tarziu la rangul de Mitropolit al Kievului. In pestera care de-acum era goala a venit Cuviosul Antonie, sosit din Athos. El a sapat pestera mai adanc, facand mai multe coridoare si a trait in acest loc, unde cu timpul s-a format o mica obste de calugari. Mai tarziu el a trecut in Pesterile din Apropiere, sapate in timpul vietii sale si ramase asa cum le vedeti. Cuviosul Antonie iubea foarte mult locurile linistite, dorea sa se roage, iubea rugaciunea foarte mult si s-a departat de obstea frateasca lasandu-l pa Cuviosul Varlaam ca staret al acestei mici familii de manastire. Cuviosul Antonie si-a sapat o alta pestera mai departe in care a trait pana la sfarsitul vietii sale. Cuviosul Varlaam n-a ramas insa mult timp staret al micii manastiri aflate sub pamant, in pesteri. Cneazul din acea vreme a zidit intr-un alt loc o noua manastire dorind sa-l duca pe Cuviosul Varlaam ca staret acolo. Cuviosul Varlaam a plecat asadar in manastirea Dimitriev avand insa binecuvantarea Cuviosului Antonie. Desi statea departe de frati, Cuviosul Antonie tinea legatura cu obstea dand binecuvantare la ceea ce se facea in manastire. Fratii au ramas fara staret si au venit iarasi la Cuviosul Antonie sa ceara ajutor. Cuviosul le-a spus sa-si aleaga singuri staretul pe care-l doresc. Fratii din manastire l-au ales pe Cuviosul Teodosie. Acesta a fost un staret iscusit si a trait in pesteri pana la sfarsitul vietii sale. In pesteri avem chilia Cuviosului Teodosie in care a trait staretul o mare parte din viata si mai este o chilie in care a trait in ultima parte a vietii, o veti vedea la intrarea in pesteri in partea dreapta, cu doua paturi sapate in piatra. La batranete Cuviosul Teodosie a stat in acea chilie impreuna cu un frate de manastire. Chiliile sunt foarte mici. Cuviosul Teodosie a ramas pana la sfarsitul vietii sale staretul manastirii. La un moment dat cand numarul fratilor din manastire s-a marit trecand de o suta, au aparut probleme de spatiu. In pesteri sunt trei biserici foarte mici. Le era foarte greu fratilor sa slujeasca si era nevoie de-acum de o biserica deasupra pamantului, era nevoie de construirea unei manastiri pe pamant. S-au apropiat din nou de Cuviosul Antonie cerand binecuvantare pentru construirea unei biserici mari. Cuviosul Antonie l-a binecuvantat pe staretul Teodosie sa ceara de la cneaz terenurile de la Pesterile din Departare pentru construirea bisericii. Cneazul a dat aceste terenuri ale sale, cu mare bucurie, auzind ca numarul fratilor se mareste. S-a construit la suprafata o biserica mai mare, pe locul in care acum se afla Biserica Nasterii Maicii Domnului. Aceasta biserica este aici din 1696 si este biserica Seminarului teologic, apartine deci scolii. Mai avem o biserica in cinstea Proorocitei Ana, situata tot aici pe platoul Pesterilor din Apropiere. Din biserica pleaca un coridor foarte lung care ajunge pana in Pesterile din Departare. In manastirea noastra sunt 120 de sfinti canonizati carora le cunoastem numele dar sunt multi Sfinti Parinti al caror nume nu-l cunoastem, sunt frati de manastire, calugari care au trait o viata sfanta dar nu sunt canonizati. Majoritatea Sfintilor pe care noi ii vedem in raclele de sticla din Pesteri sunt canonizati.”

 

 

O vizita in pesteri este tulburatoare. Sunt zeci de metri de coridoare si numeroase chilii sapate in stanca in care se afla racle de sticla cu moaste intregi de sfinti invelite in vesminte preotesti. Deasupra fiecarei racle arde o candela si langa racle se afla icoanele sfintilor. Drumul prin pestera este luminat doar de candele si de lumanarile celor ce vin sa se inchine la sfintele moaste. Stam la Sfanta Liturghie intr-o bisericuta din pestera, apoi pornim in liniste, sfiosi printre Sfinti. Alexei Proca este un tanar din Chisinau foarte credincios. A venit cu noi in pelerinaj. A mai fost la Pecerska de multe ori si ne conduce si pe noi prin pesteri:

 

 

“Ne aflam in Pestera Sfantului Antonie adica in Pesterile de Sus sau Pesterile din Apropiere. Asta e prima pestera pe care au inceput s-o sape aici in secolul al XI-lea iar mai tarziu au fost sapate si Pesterile de Jos ale egumenului Teodosie. Aici in stanga este Cuviosul Atanasie Zavoratul. Cei zavorati isi duceau viata inchisi intr-un loc foarte stramt, intr-o chilie mica si li se dadea mancarea printr-o ferestruica. In partea dreapta este Sfantul Isachie Zavoratul. In aceasta pestera sunt foarte multi sfinti care s-au nevoit prin zavorare. In Pestera Sfantului Antonie sunt cam 70 de Sfinte Moaste iar celelalte 50 sunt cu Sfantul Teodosie in Pesterile de Jos. In total 120 de moaste intregi in racle. La sarbatoarea fiecarui Sfant de aici iese buna mireasma din moastele Sfantului respectiv. Multi Sfinti au ramas zavorati in perete, nu-i vedem, sunt doar icoanele lor in dreptul ferestruicilor astupate. Si in aceste locuri la icoane se simte mireasma sau izvoraste mir la ziua sfintilor. Urmatoarele moaste sunt ale Cuviosului Spiridon care cocea prescuri. Uitati-va aici la mana Cuviosului Spiridon, parca-i viu! Veti observa aici la multi Sfinti ca mana este descoperita. Am ajuns si la chilia Cuviosului Varlaam Hotinski, egumenul. În timpul vietii lui manastirea s-a dezvoltat mult, moastele se afla in partea dreapta si aceasta mica biserica este in cinstea lui. Ne inchinam acum la Sfantul Damian Tamaduitorul care facea minuni tamaduind cu cuvantul, avea o smerenie deosebita. Am ajuns la Cuviosul Prohor cel care manca loboda in loc de paine. In vreme de foamete el facea painisoare din loboda, usca loboda si o facea faina, apoi facea painisoarele care erau dulci si bune la gust fiind binecuvantate. Se spune ca a mai incercat cineva sa faca la fel dar painisoarele au iesit amare, asa ca vedeti ce insemna binecuvantarea unui Sfant. In partea stanga este Cuviosul Ioan Postitorul. Credinciosii se roaga la Cuviosul pentru a avea putere de a posti. Am ajuns si la chilia Sfantului Antonie, intemeietorul Lavrei Pecerska. Aici in chilie daca ne rugam, rugaciunea ajunge direct la Prestolul lui Dumnezeu, rugaciunea este ascultata foarte repede.”

 

 

In linistea din bisericuta de langa chilia Cuviosuluii Antonie s-au auzit dintr-o data, in limba romana, glasurile calugarilor si maicilor veniti in pelerinaj cu noi aici in Lavra:

 

“Cu ingerii impreuna se bucura, Preacuvioase Parinte Antonie, duhul tau. Cu fulgerele lacrimilor tale robia pustiului o ai alungat si cu suspinurile celor dintru adanc spre insutite osteneli ai facut-o roditoare. Si te-ai facut lumina tot, lumii stralucind cu minunile tale. Antonie, Parintele nostru, roaga-te lui Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre.”

 

 

Continuam drumul prin pesteri insotiti de ghidul nostru :

 

” Trecem pe la Cuviosul Alexei Zavoratul. In partea stanga e Cuviosul Grigorie care a pictat icoane foarte frumoase, puteti sa va inchinati la moaste aici. Dincoace sunt moastele Cuviosului Sava si alaturi cele ale Cuviosului Serghie ascultatorul. La cei doi sfinti ne rugam pentru a avea smerenie si ascultare. Aici e icoana Sfantului Ierarh Mercurie, episcopul Smolenskului. Avem aici doar icoana, moastele Sfantului sunt in alta parte. Alaturi de el e Cuviosul Pimen care a suferit multe boli si a rabdat mult. La el ne rugam pentru vindecare de boli. Am ajuns la Cuviosul Nestor care a scris letopisetul Pesterilor de la Kiev. Acesta cuprinde o perioada destul de lunga din istoria Bisericii Ortodoxe Ruse. Aici e Cuviosul Mucenic Evstratie. In stanga e Cuviosul Moise Uglin. Rugaciunile adresate Cuviosului ajuta la potolirea patimii desfranarii. Am ajuns acum in trapeza, locul unde Sfintii luau masa. Ati vazut bisericile, chiliile, acum trapeza, deci toata viata obstii era aici sub pamant. Este o nevointa foarte mare. Simtim cu totii temperatura scazuta, umiditatea, conditiile grele de trai. Aici este Cuviosul Avramie, iubitorul de munca. Ne rugam la el pentru a avea spor la munca, la ascultare. Dincoace este Cuviosul Nifont, episcopul Novgorodului. Aici sunt multi ierarhi in racle, la fel sunt si in Pesterile de Jos ale Sfantului Teodosie.”

 

 

Suntem coplesiti, uimiti, fericiti dupa orele petrecute in Pesterile din Lavra. Parca am vrea sa aflam si mai multe lucruri despre vietile acestor Sfinti. Cineva din grupul nostru ne spune ca exista o carte care a aparut in limba romana despre viata Sfintilor din Kiev. Este ”Patericul Lavrei Pesterilor din Kiev” si se gaseste in librariile de specialitate din Romania.

 

 

Ne intalnim din nou in Lavra cu Sergiu Vinitchi, ghidul nostru la Pecerska. Ii multumim pentru ajutor si mai stam putin de vorba.

 

- De unde ati venit la Kiev?

 

- Din Republica Moldova, din orasul Balti.

 

- Si cum ati ajuns la Pecerska?

 

- A fost voia Domnului ca primul an de Seminar teologic sa-l fac la Manastirea Noul Neamt in Moldova, apoi Seminarul s-a transferat la Chisinau si am avut binecuvantarea duhovnicului meu ca sa vin aici in Lavra sa-mi continui studiile. Asa ca am facut Seminarul si vreau sa merg la Academia de Teologie.

 

- Este grea viata aici pentru un tanar ca dvs.?

 

- Pentru un crestin adevarat viata in manastire este foarte usoara si nu numai usoara ci este o viata placuta.

 

- Am auzit ca stiti sa cantati foarte frumos. Faceti parte din cor?

 

- Da, cant in corul Seminarului si in timpul liber cant in corul Lavrei.

 

- Aveti aici si alti colegi din Republica Moldova sau din Ucraina care vorbesc romaneste?

 

- Da, sunt colegi, sunt studenti romani din Cernauti, din Balti, din Chisinau. Am avut in acest an 10 colegi moldoveni.

 

- Pe acasa mai ajungeti?

 

- Vara in vacante si de fiecare data la Sarbatoarea Nasterii Domnului merg acasa.

 

- Vreti sa le transmiteti cateva ganduri celor de acasa?

 

- Vreau sa le transmit bucuria pe care o simt eu si viata aceasta duhovniceasca, pe care o simt eu, as vrea sa o simta si ei chiar daca sunt acolo acasa. Astfel de momente in viata fiecarui om sunt foarte scumpe si as vrea ca si binecuvantarea acestei manastiri, binecuvantarea Cuviosilor Antonie si Teodosie sa fie nu numai peste poporul ucrainean ci si peste poporul moldovenesc, peste poporul roman, peste toti cei care au mare dragoste catre aceasta Lavra si care vreau sa vina in acesta manastire sa se roage aici.

 

- In Romania ati fost vreodata?

 

- Da, am fost de doua ori in Romania, cu autobuzul, ca pelerin si am fost foarte impresionat de manastirea Putna, de Manastirea Sihastria unde a trait Parintele Cleopa, am fost la Manastirea Voronet, foarte mult mi-a placut stilul bisericilor si m-au impresionat pictura, frescele exterioare, acoperisurile manastirilor sunt foarte frumoase, apoi mi-a placut ca manastirile au zid imprejurul lor, iti creeaza impresia de cetate duhovniceasca, de cetate unde ostasii lui Hristos isi capata mantuirea. M-a impresionat foarte mult Parintele Ilie Cleopa, am citit multe carti scrise de Parintele Cleopa, am auzit mult la radio si la televizor vorbindu-se despre Parintele care a fost un adevarat staret, indrumator al poporului roman. Si cand am fost acolo la Sihastria foarte mult m-au impresionat cuvintele lui, dragostea lui pentru frati, pentru toti crestinii, ne-a primit foarte calduros si ne-a spus: ”Manca-v-ar Raiul, pe toti sa va manance!”. Parintele Cleopa ne-a povestit despre momentele din viata sa, despre calatoriile sale la Muntele Athos, in Tara Sfanta si cred ca a fost si in Rusia pentru ca foarte multe lucruri stia despre manastirile Rusiei. M-a impresionat in Romania de asemenea viata manastirilor. Majoritatea manastirilor se gasesc in padure, ceea ce este foarte bine pentru o viata linistita a calugarilor. Vedeti, Lavra noastra e in mijlocul orasului, candva a fost si ea in padure, departe de oras, dar acum se afla practic in centrul orasului.

 
Ne despartim cu greu de Lavra Pecerska si de celelalte locuri sacre din Kiev. Intr-adevar Kievul are o viata spirituala deosebita. Inainte de a pleca spre Odessa, tinta urmatoare a pelerinajului nostru, mai facem cateva scurte opriri pe bulevardul central Khrechtchatyk, adevarat centru de afaceri si administrativ, in Piata Basarabiei construita in 1912, in Piata Independentei care a devenit cunoscuta in lumea intreaga in timpul Revolutiei Portocalii, apoi la Universitatea din Kiev infiintata inca din 1834. Kievul are si o viata laica deosebita. Este o frumoasa capitala in care iti doresti cu siguranta sa revii.

 
A consemnat Dorina Zdroba

 

Foto: Cornel Ciumandru









29 Iunie 2012

Vizualizari: 54890

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Comentarii (1)

  • Exarcu LaurentiuPostat la 2010-12-02 11:27

    ..........cuvintele chiar nu-si au rostul!trairea crestinismului nu poate fi redata de cuvinta!treieste cu toata inima si restul ti se va parea inutil!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE