Trisaghionul si taina caderii ingerilor

Trisaghionul si taina caderii ingerilor

“Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fara-de-moarte, miluieste-ne pre noi”

"Trisaghionul", cantarea "intreit sfanta", este un imn vechi pe care Biserica l-a incorporat in Dumnezeiasca Liturghie si in alte slujbe, si chiar si in rugaciunile incepatoare, adica in fiecare slujba bisericeasca. Traditia, prin Sfintii Parinti, ne arata ca acest imn este pe drept numit “cantare ingereasca”, intrucat a fost primit de un copil din Constantinopol chiar de la ingeri, in timpul unei urgii venite peste locuitorii capitalei in vremea patriarhului Proclu (dupa cum istoriseste Sfantul Ioan Damaschin); pe de alta parte, proorocul Isaia ne dezvaluie, cantarea ingereasca a serafimilor, care il laudau pe Dumnezeu prin cuvintele: “Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de slava Lui!”.

Trisaghionul contine insa, in el, un indiciu pentru intelegerea fenomenului caderii ingerilor si transformarea lor in demoni. Petrecuta inainte de crearea omului, caderea ingerilor a avut drept cauza fundamentala, fara indoiala, mandria, sau aparitia mandriei in aceste "minti pure", cum mai sunt numiti ingerii.

Nu stim mecanismul duhovnicesc prin care Lucifer s-a intunecat si a cazut "ca un fulger" dupa cum spune Scriptura, dar ceea ce putem sti cu siguranta este ca daca Satan ar fi cantat aceasta cantare intreit-sfanta, nu ar fi putut cade in mandrie. Aceasta pentru ca Trisaghionul este, prin excelenta, cantarea smereniei, o cantare a tacerii si uimirii ingerilor si oamenilor in fata naturii si manifestarii lui Dumnezeu.

Aceasta taina o putem intelege mai bine daca ne gandim mai ales la ultimele cuvinte ale cantarii. Oricine canta (cu fidelitatea sfinteniei, asa cum au fost creati ingerii si oamenii) “miluieste-ne pre noi”, nu poate avea o atitudine mandra, nu poate decat sa se smereasca in fata Celui care are puterea de a-l milui. A cere mila de la cineva inseamna, pe de o parte, ca inteleg faptul ca am nevoie de mila si, pe de alta parte, ca acel cineva ma poate milui. Secretul mentinerii sfinteniei ingerilor (si a oamenilor) este deci prezenta gandurilor de smerenie si de uimire in fata misterului divin.

Aceasta realitate o reliefeaza in mod poetic si Dostoievski, in “Fratii Karamazov”, atunci cand diavolul ii marturiseste lui Ivan: “Am fost de fata atunci cand Cuvantul rastignit pe cruce s-a ridicat la ceruri, ducand cu sine sufletul talharului crucificat alaturi; am auzit strigatele fericite ale heruvimilor care-l proslaveau cantand «osana»; am auzit inaltandu-se in extaz glasurile serafimilor, al caror tumult a zguduit tariile ceresti si intreaga creatie. Si-ti jur pe tot ce poate fi maj sfant pe lume ca in clipa aceea as fi vrut sa ma alatur corului lor si sa cant osana intr-un glas cu ei. Cuvantul «osana» imi statea pe buze, era gata-gata sa mi se smulga din piept... ”.

Nu stim daca diavolul poate fi atat de aproape de gandul cel bun – aceasta ar presupune din partea lui o anumita dispozitie spre sfintenie – dar este cert ca prezenta chiar si unei singure laude in gura ingerului il face pe acesta inchinator “in duh si in adevar”. De remarcat ca Dostoievski ne introduce in mecanismul schimonosit al gandirii diavolului, atunci cand acesta continua pasajul de mai sus zicand: “Stii, sunt foarte sentimental din fire si sensibil ca un artist. Dar bunul-simt – asta-i cusurul meu, din pacate cel mai nefericit dintre toate cite le am – m-a silit sa pastrez masura chiar si atunci, si am lasat sa-mi scape momentul prielnic!”. Diavolul, in mandria lui, considera ca aceasta stare blestemata in care se afla este cauzata de “virtutea” sa, de bunul sau simt, si astfel da vina pe Dumnezeu pentru conditia sa decazuta. Conditia lui actuala este “un amestec ciudat de slabiciune si de vointa de a ramane in ea” (Parintele Dumitru Staniloae). Este un fel de autocompatimire bolnavicioasa din care el nu poate iesi pentru ca de fapt nu vrea, si care produce o ura viscerala impotriva lui Dumnezeu si mai ales a creatiei Sale.

Trebuie sa credem deci ca intunecarea lui Lucifer s-a produs extrem de repede dupa crearea ingerilor, inainte ca el sa isi indrepte vointa spre cantarea milei dumnezeiesti. Nu putem crede ca o fiinta rationala care persista in cele dumnezeiesti poate fi atrasa spre un rau care nu vine din afara sa (asa cum a fost cazul omului care a fost ispitit de diavol). Daca ar fi ramas cantator al Sfintei Treimi, asa cum ne imbie trisaghionul si cum o fac ingerii buni, in Lucifer binele ar fi devenit o “a doua natura”, asa cum a devenit acum raul.

Intelegem astfel de ce Biserica insista asupra necesitatii participarii noastre cat mai dese la Sfanta Liturghie si celelalte slujbe bisericesti. Facand aceasta, ne integram si noi in ceata ingereasca care il lauda neincetat pe Dumnezeu, ne integram si noi in ordinea fireasca a creatiei lui Dumnezeu, transfigurandu-ne spre primirea si trairea realitatii Imparatiei lui Dumnezeu, revelata ca un Trisaghion neincetat si fara sfarsit, desavarsit in frumusetea Celui Caruia ii este inchinat.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

07 Noiembrie 2017

Vizualizari: 11399

Voteaza:

Trisaghionul si taina caderii ingerilor 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact