Biserica Sfantul Nicolae Domnesc

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc este cunoscuta drept cea mai veche biserica din Iasi, deoarece documentele nu amintesc de nici o alta biserica inainte de Biserica Sfantul Nicolae Domnesc. Au mai fost biserici din lemn sau piatra, dar au disparut. Biserica a fost ridicata in afara curtii domnesti, in imediata ei vecinatate, numita Biserica Sfantul Nicolae de langa Curte.

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc a fost construita in perioada 1 iunie 1491 - 10 august 1492 de catre Stefan cel Mare (domnitor al Moldovei intre anii 1457-1504), in stil specific moldovenesc cu arhitectura moldoveneasca. Dupa zidirea bisericii, ea a fost inconjurata de un zid de piatra, ale carui ramasite se vad pana astazi. Cu toate acestea, biserica nu facea parte din incinta curtii domnesti. Biserica Sfantul Nicolae Domnesc isi avea intrarea sa prin coltul dintre ulita Sfintei Vineri, spre apus.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

In anul 1593 un calator rus a scris ca biserica avea o clopotnita din piatra deasupra intrarii care nu fusese construita de Stefan cel Mare. Tot atunci se pare ca biserica a fost pictata in exterior dupa obiceiul vremii care se generalizase, domnitor fiind Alexandru Lapusneanu in a doua domnie (1563-1568). Tot Alexandru Lapusneanu adauga bisericii un nartex, destinat ingroparii voievozilor si un turn. Alta adaugire a fost si o inaltare a peretilor bisericii, turla a suferit prefaceri din aceeasi epoca.

De-a lungul vremii, pictura exterioara s-a deteriorat si peretii au fost tencuiti si varuiti. Episcopul Mechisedec Stefanescu nu aminteste de vreo pictura exterioara. Antonie Voda Ruset a facut demersuri pentru reconstruirea bisericii, caci era descoperita si clopotnita stricata datorita focului si ploilor. S-a reconstruit clopotnita si s-a construit o fantana in zidul bisericii de catre Abaza clucer.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Zidul despartitor dintre naos si pronaos s-a desfiintat in timpul lui Antonie Ruset, sau mai devreme, inlocuit cu doua coloane ce creeaza trei arcade. Biserica Sfantul Nicolae Domnesc a inceput a fi repictata de Antonie Voda Ruset in anul 1677. Lucrarea s-a terminat in primavara anului 1680 de catre Gheorghe Duca. Tot atunci s-au restaurat si cele doua altare din partile laterale ale bisericii, construite dupa 17 martie 1693, sau dupa anul 1762 datorita influentelor grecesti.

In timpul Mitropolitului Gavriil Callimachi in cele trei altare ale bisericii se savarseau slujbe in greceste (altarul din partea dreapta-sud inchinat Sfintei Mucenite Varvara), in romaneste (altarul din biserica) si in ruseste (altarul din partea stanga - nord, inchinat Sfantului Arhidiacon Stefan). Era singura biserica din Moldova cu trei altare, dupa marturisirile cronicarilor.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Antonie Ruset a adus din Polonia doua sfesnice din arama si mai multe obiecte din argint, pentru Sfantul Nicolae Domnesc. Mitropolit in acea perioada in Moldova era Dosoftei. Antonie Ruset si-a construit si o gropnita la Sfantul Nicolae Domnesc, dar nu a putut fi inmormantat aici, deoarece aici a fost inmormantat Cantemir Voda (Constantin Cantemir tatal lui Dimitrie Cantemir), la 17 martie 1693. El a fost mutat ulterior la Manastirea Mira, din tinutul Tutova, zidita de el.

Inca de la sfarsitul secolului al XVI-lea, biserica servea drept Catedrala Mitropolitana si pana la 15 iunie 1695 aici era si resedinta mitropolitana. Dupa aceasta, in timpul domniei lui Vasile Lupu, biserica Sfantul Nicolae Domnesc nu mai este Mitropolie, ci aceasta se muta la Biserica Manastirii Trei Ierarhi. De aici resedinta Mitropolitana se muta la Biserica Alba (pe locul actualei Mitropolii).

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Dupa domnia lui Vasile Lupu in biserica Sfantul Nicolae Domnesc se faceau, odata cu ocazia intronarii lor si ungerile de domn, dupa stilul ungerii imparatilor bizantini. Ultimul domnitor, caruia i s-a facut ceremonia de ungere in biserica Sfantul Nicolae Domnesc, a fost Grigore Al. Ghica, la 2 octombrie 1849. Biserica a fost repictata (1743) de Ioan Mavrocordat.

Distinsul carturar Dosoftei a fost primul Mitropolit al Moldovei care a locuit in chiliile de la Sfantul Nicolae Domnesc construite de catre voievodul Antonie Ruset. Aici el a intemeiat o tipografie. Ca sa poata pune in functiune tipografia a adus o parte din materialul tipografic de la Manastirea Uniew. Nefiind multumit de literele tipografiei, adreseaza o scrisoare Patriarhului Ioachim al Moscovei, sa-i trimita un teasc tipografic si litera necesara.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Patriarhul moscovit i-a indeplinit rugamintea daruindu-i o tipografie intreaga, pe care a adus-o in tara capitanul Ionasco Bilevici, fiind instalata la biserica Sfantul Nicolae Domnesc, din Iasi. Dupa plecarea Mitropolitului Dosoftei din Iasi, tipografia de la "Sfantul Nicolae Domnesc" s-a risipit. Ea a fost reinfiintata mai tarziu, abia prin anul 1753 de catre Mitropolitul Iacob Putneanul, dar de aceasta data nu la Sfantul Nicolae Domnesc, ci in curtea actualei Mitropolii.

In Moldova se constata, inca de la inceputul sec. al XVIII-lea incercari de reorganizare a invatamantului public. Constantin Mavrocordat si Mitropolitul Nechifor au colaborat in aceasta directie. Din ordinul lor biserica Sfantul Nicolae Domnesc a fost transformata in scoala, unde au fost adusi preotii nestiutori de carte. In anul 1749 s-a hotarat ca la bisericile Sfantul Nicolae Domnesc, Sfanta Vineri si Sfantul Sava din Iasi sa fie adusi chiar copiii poporului, de la varsta de trei ani in sus si pusi sa invete catehismul.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

La scoala de la Biserica Sfantul Nicolae Domnesc urmau sa invete si copii de negustori si nobili. Copiii preotilor aveau sa urmeze scoala pana la 20 ani si chiar mai sus.
Scoala de la Sfantul Nicolae Domnesc a fost reorganizata de catre Mitropolitul Iacob Putneanul ajungand astfel una din cele mai renumite scoli din Moldova, alaturi de cele de la Manastirile Neamt, Barnovschi, Sfantul Sava, Putna etc.

La 9 martie 1753 izbucneste un incendiu de la o casa din apropiere care cuprinde si Biserica Sfantul Nicolae Domnesc. In anul 1774 Mitropolitul Gavriil Callimachi a restaurat clopotul de la Biserica Sfantul Nicolae Domnesc. Probabil dupa incendiul din 1753 are loc o reparatie in anul 1790.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Domnitorul Grigore Alexandru Ghica a pus, in anul 1776, Scoala Moldoveneasca de la Sfantul Nicolae Domnesc, sub controlul Epitropiei Scolilor, care urma sa plateasca si salariile profesorilor. Enache Alboteanu, ca profesor la scoala de la Sfantul Nicolae Domnesc, a introdus, pentru prima oara bancile in clase si a inlaturat din scolile Moldovei vechiul obicei de a invata toti elevii de diferite grade intr-o singura camera si a citi toti cu glas tare deosebitele lor lectii.

Dupa infiintarea Seminarului de la Socola, Enache Alboteanu a fost numit director de studii. Scoala normala de la Biserica Sfantul Nicolae Domnesc a functionat in anul 1818 cu doua clase.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Intre 1806-1812, bisericile iesene au avut de suferit stricaciunile razboiului si ale neingrijirii. Are loc un cutremur de pamant la 12 martie 1814 in timpul lui Scarlat Alexandru Calimah Voievod. Pentru reparatiile bisericii, Mitropolitul Veniamin Costachi a randuit pe Arhimandritul Inochentie Burghele.

Focul din vremea eteristilor din 1821 si cel de dupa acesta 1822, toate au afectat Biserica Sfantul Nicolae Domnesc, si cele doua altare, dar mai ales acoperamantul ei si pe dinafara. In urma acestor intamplari si stricaciuni, biserica si cele doua altare au fost reparate la 29 martie 1826. Printre ctitorii de seama ai Paraclisului Sfintei Varvara gasim pe Protopsaltul Mitropolie, Dimitrie Suceveanu si sotia sa Ecaterina.

 Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi

Intre 1884 - 1904 are loc o importanta restaurare, condusa de arhitectul francez Antoine Lecompte du Nouy. In vara anului 1885 se darama nartexul. In 1888 se trece la daramarea din temelie a bisericii, lucru considerat de unii vandalism. Lucrarile de reconstruire au fost terminate la 2 octombrie 1904, desi fusesera incepute inca din anul 1884.

Biserica a fost repictata in intregime in exterior si in interior la restaurarea din 1884 - 1904 Pictura exterioara cuprinde si cateva portrete de filosofi. Peretii turlei sunt din caramida aparent rosie. Pictura exterioara s-a aplicat numai la ocnite si firide, deosebindu-se de picturile exterioare moldovenesti. Pictura a fost executata de J.J. Antoine Lecompte du Nouy, fratele arhitectului restaurator.

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi 

Biserica este construita in plan treflat (cu altarul si absidele semicirculare), cu pronaosul supralargit, cu mai multe siruri de ocnite, unele mai mici altele mai mari. Usile si ferestrele sunt specifice secai XVII - lea. Din cauza principiului care a fost urmat si pastrat de vechea coloratie, fondul albastru, biserica este destul de intunecoasa.

Tot mobilierul lucrat in stejar aurit, precum si policandrele, sfesnicele, candelele de bronz etc. sunt facute de familia regala. Pe actualele trepte ale bisericii a stat toata Casa Regala, cand s-au citit rugaciunile de sfintire ale biserici, cu prilejul sarbatoririi a 400 de ani de la moarte lui Stefan cel Mare (2 iule 1504 - 2 iulie 1904).

Biserica Sfantul Nicolae Domnesc - Iasi 

Orice modificari i s-au facut bisericii, cert este ca planul actualei biserici este acela al lui Stefan cel Mare. Baza turlei este ortogonala cu cate doua ocnite pe fiecare latura. Sfantul Nicolae Domnesc este una dintre numeroasele biserici cladite de eroul Moldovei, Stefan cel Mare si Sfant, si care reproduc acelasi tip bizantino-roman, tip mult intrebuintat in tara, in care se gaseste deja elementul gotic aplicat mai cu deosebire la incadrarea deschizaturilor, precum sunt usile si ferestrele.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

15 Iunie 2012

Vizualizari: 23831

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact