Masturbarea


Masturbarea

Strans legata de problema pornografiei este practica masturbarii. In ultimii ani, parerile s au impartit referitor la aceasta problema, trecand de la o extrema la alta. De la teama fara temei ca masturbarea provoaca boli mentale si deformari fizice, s a ajuns ca multi medici, si chiar clerici, sa o prezinte ca pe o activitate fara urmari negative ce trebuie incurajata ca mijloc de a rezolva tensiunile sexuale in cadrul casatoriei sau in afara ei.

 In copilarie, anumite forme de "explorare a sinelui", numite adesea cu termenul "masturbare", sunt perfect normale. Pe masura ce copilul creste si se apropie de pubertate, schimbarile sexuale creeaza nevoi ce fac parte din cresterea biologica normala. Unele astfel de explorari si stimulari sunt inevitabile la aceasta varsta si chiar inofensive. Primejdia apare in momentul in care acest comportament este dublat de sentimente puternice de vina sau rusine, care sunt de regula consecinta dezaprobarii exprimate de parinti sau alte persoane importante din viata copilului. Este esential, prin urmare, ca atitudinea fata de copiii nostri sa fie bazata atat pe Traditia Bisericii, cat si pe realitatea biologica. Parintii care au dificultati cu propria sexualitate sau practica masturbarea - si o fac avand sentimentul de jena - e probabil sa transfere aceste dificultati si sentimente copiilor lor. Sexualitatea, ca si cea mai mare parte a comportamentului uman, este puternic influentata de pasiuni si atitudini proprii "sistemului familial". Daca aceste atitudini sunt sanatoase si realiste, iar pasiunile sunt inlocuite de o calauzire intelegatoare exista toate sansele ca un copil sa si pastreze sanatatea sexuala si sa se apropie de maturitatea sexuala.

 Daca nevoia care duce la masturbare este in esenta una biologica si este intarita de influente externe, de ce majoritatea moralistilor ortodocsi "impreuna cu episcopii si cu preotii nostri afirma ca aceasta practica este gresita" sau cel putin nesanatoasa? Raspunsul este complex, dar el include aceiasi factori pe care i am mentionat in legatura cu relatiile preconjugale si pornografia.

 In primul rand, masturbarea este de obicei insotita de imagini care sunt in esenta pornografice. Fie ca aceste imagini sunt interne (imaginatia) sau externe, ele implica exploatarea si devalorizarea altor persoane. Pana la urma, masturbarea este caricatura unei relatii conjugale adecvate. Ea se concentreaza exclusiv asupra propriei persoane si a satisfactiei personale. Elementele de baza ale dragostei si angajamentului, caracteristice relatiilor conjugale autentice lipsesc cu desavarsire. Din acest motiv, bazandu se pe teologia Legii naturale, Romano Catolicii considera ca masturbarea este contrara scopului "natural" pentru care Dumnezeu a creat sexualitatea la inceput. Ii lipseste finalitatea - procreerea - , daruirea de sine reciproca si incalca porunca de a duce o viata virgina. Pentru a si implini scopul, sexualitatea trebuie sa formeze comuniunea intre doua persoane, unirea durabila a unui "singur trup".

 In plus fata de aceste obiectii teologice trebuie sa adaugam faptul ca masturbarea creeaza foarte usor dependenta. Vor trebui gasite tot mai mari doze de stimulante, indiferent de natura lor, pentru a produce acelasi nivel de excitatie. O data devenit un viciu, comportamentul este greu de infrant.

 Daca un penitent isi marturiseste in mod repetat pacatul masturbarii, preotul ar trebui sa inteleaga ca se afla in fata unui caz de dependenta. Simplul sfat de a si schimba atitudinea nu va da roade in majoritatea cazurilor. Solutiile ar trebui sa fie includerea persoanei in cadrul unor programe de terapie in acest sens, precum si rugaciunea si perioade scurte de abstinenta totala, pentru ca dependenta sa fie infranta.

 Este important, totusi, ca persoana in cauza sa fie tratata ca suferind de o boala, iar nu ca un pacatos. Cei care se lupta cu dependenta sexuala admit de regula ca este o cruce dureroasa, rusinoasa si adesea imposibil de purtat. Indiferent de manifestarea lui exterioara, un dependent sexual nu va avea mai multa placere decat un star porno care reia de mai multe ori aceeasi scena erotica. De fapt, masturbarea devenita viciu este insotita adesea de sentimente de rusine, manie sau dezgust fata de sine. La nivelul la care aceste sentimente sunt mai degraba cauza decat consecinta comportamentului auto erotic, este necesara o forma de terapie adecvata.

 Grija pastorala pentru o persoana care se confrunta cu o astfel de problema trebuie sa se manifeste prin iertare si suport moral, si nu judecare si condamnare. Preotul va trebui de asemenea sa insoteasca persoana respectiva, cu dragoste, intelegere si rugaciune, pe parcursul intregului drum al vindecarii.

 

Carti Ortodoxe
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact