Cand incepe viata omului


Cand incepe viata omului?

 
Raspunsurile variate propuse la aceasta problema indelung discutata exprima adesea a political or social agenda as much as they do current knowledge of embryo development. Sugestiile se refera, pe rand, la momentul in care mama simte pentru intaia oara copilul miscandu se in pantecul ei; la momentul in care fetusul poate supravietui in afara uterului (de obicei dupa 24 de saptamani) ; la momentul nasterii, cand copilul incepe sa respire singur, sau la o perioada de cateva zile dupa nastere, o data ce nou nascutul si a demonstrat dreptul la viata (aceasta insemnand, printre altele, absenta oricarei boli sau dereglari psiho somatice). Cu cat marim distanta intre "inceputul vietii umane" si momentul fertilizarii, cu atat se dilata si deschiderea pentru avorturi, infanticid si experimente embrionare.

 Pe de alta parte, Biserica a afirmat dintotdeauna ca viata umana incepe cu conceperea, care face frontiera comuna cu fertilizarea. Cu mult timp inainte ca medicii specialisti sa descopere celulele embrionare si cromozomii, scriitorii crestini condamnau avortul in orice stadiu al sarcinii, pe temeiul ca fetusul "format sau neformat", este intru totul om si poarta in el "chipul lui Dumnezeu". 

 Problema este din nou ridicata azi dintr o perspectiva diferita, care incearca sa fundamenteze reflectia teologica pe datele biologice. Urmandu i pe embriologii britanici, cativa moralisti crestini au facut o distinctie intre embrion si asa numitul "pre embrion". Acesta din urma e descris ca o masa de celule nediferentiate, de la zigotul uni celular si pana la dezvoltarea "primei trasaturi" sau a primului "ax" al trupului in timpul saptamanii a treia a sarcinii.

 In acest punct, dupa implantarea in peretele uterului, el sufera o transformare radicala numita "singularitate" si se poate spune astfel ca poseda suflet omenesc sau individualitate umana. Potrivit acestei scheme, "conceperea" nu trebuie inteleasa ca un moment (e.g. la incheierea fertilizarii), ci ca un proces. Trecerea de la "pre embrion" la "embrion", adica de la existenta potentiala la cea actuala, are loc doar la finalizarea acestui proces. Se afirma, totusi, ca viata umana "incepe cu conceperea". Dar definitia "conceperii" este modificata, pe baza recentelor descoperiri din cadrul embriologiei, ea insumand "singularitatea" prin implantarea conceptus ului in membrana uterina, lucru care se intampla la aproximativ doua saptamani dupa fertilizare. Cu alte cuvinte, conceperea si fertilizarea nu mai sunt intelese ca fiind simultane. Fertilizarea marcheaza inceputul procesului conceperii, proces care dureaza 12 - 14 zile. Abia la sfarsitul acestei perioade se poate vorbi de o noua "viata umana" si de existenta unui "suflet omenesc" unic.

 Cercetarile si discutiile pe aceasta tema au fost conduse de o reala preocupare pastorala. In confuzia morala cauzata de proliferarea avorturilor legale in S.U.A. si in alte tari dezvoltate, data fiind sensibilitatea la traumele produse de violuri si incesturi, multi teologi cauta sincer un mijloc care sa permita victimelor violentei sexuale sa puna capat unei sarcini nedorite intr un mod "licit", care sa fie conform invataturii morale traditionale a Bisericii.

Daca distinctia intre pre embrion si embrion este legitima, atunci intreruperea unei sarcini inainte de implantare - adica inainte de finalizarea procesului conceperii si de insufletire, nu va fi considerat "avort", asa cum este definit termenul in mod traditional de diferitele Biserici. Mai mult, distinctia medicala si morala intre pre embrion si embrion implica faptul ca primul reprezinta mai degraba viata umana potentiala, decat cea actuala, si este in acest fel mai putin indreptatit sa beneficieze de drepturile si protectia sociala acordate individualitatilor umane sau "persoanelor". O consecinta majora a acceptarii acestei distinctii consta in eliminarea obiectiilor morale privind proceduri ca fertilizarea in vitro sau cercetarile si experimentele pe embrion in scopuri terapeutice.

 Daca astfel de preocupari pastorale si terapeutice sunt laudabile si sincere, ele presupun totusi o perspectiva stiintifica a dezvoltarii embrionului, care este departe de a fi unanim acceptata de specialistii in domeniu; de asemenea, ei se opresc asupra problemei teologice a insufletirii si a calitatii de persoana ce deriva de aici, care din perspectiva ortodoxa ridica serioase obiectii. Vom incerca in acest capitol sa schitam argumentul formulat de trei din cei mai mari eticisti romano catolici care au abordat acest subiect, si vom arata de ce credem ca punctul lor de vedere ar trebui schimbat, in baza recentelor cercetari embriologice. Vom concluziona cu o evaluare a implicatiilor teologice ale pozitiilor lor, din perspectiva ortodoxa.

Carti Ortodoxe
Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact