Cand incepe viata omului


Cand incepe viata omului?

 
Raspunsurile variate propuse la aceasta problema indelung discutata exprima adesea a political or social agenda as much as they do current knowledge of embryo development. Sugestiile se refera, pe rand, la momentul in care mama simte pentru intaia oara copilul miscandu se in pantecul ei; la momentul in care fetusul poate supravietui in afara uterului (de obicei dupa 24 de saptamani) ; la momentul nasterii, cand copilul incepe sa respire singur, sau la o perioada de cateva zile dupa nastere, o data ce nou nascutul si a demonstrat dreptul la viata (aceasta insemnand, printre altele, absenta oricarei boli sau dereglari psiho somatice). Cu cat marim distanta intre "inceputul vietii umane" si momentul fertilizarii, cu atat se dilata si deschiderea pentru avorturi, infanticid si experimente embrionare.

 Pe de alta parte, Biserica a afirmat dintotdeauna ca viata umana incepe cu conceperea, care face frontiera comuna cu fertilizarea. Cu mult timp inainte ca medicii specialisti sa descopere celulele embrionare si cromozomii, scriitorii crestini condamnau avortul in orice stadiu al sarcinii, pe temeiul ca fetusul "format sau neformat", este intru totul om si poarta in el "chipul lui Dumnezeu". 

 Problema este din nou ridicata azi dintr o perspectiva diferita, care incearca sa fundamenteze reflectia teologica pe datele biologice. Urmandu i pe embriologii britanici, cativa moralisti crestini au facut o distinctie intre embrion si asa numitul "pre embrion". Acesta din urma e descris ca o masa de celule nediferentiate, de la zigotul uni celular si pana la dezvoltarea "primei trasaturi" sau a primului "ax" al trupului in timpul saptamanii a treia a sarcinii.

 In acest punct, dupa implantarea in peretele uterului, el sufera o transformare radicala numita "singularitate" si se poate spune astfel ca poseda suflet omenesc sau individualitate umana. Potrivit acestei scheme, "conceperea" nu trebuie inteleasa ca un moment (e.g. la incheierea fertilizarii), ci ca un proces. Trecerea de la "pre embrion" la "embrion", adica de la existenta potentiala la cea actuala, are loc doar la finalizarea acestui proces. Se afirma, totusi, ca viata umana "incepe cu conceperea". Dar definitia "conceperii" este modificata, pe baza recentelor descoperiri din cadrul embriologiei, ea insumand "singularitatea" prin implantarea conceptus ului in membrana uterina, lucru care se intampla la aproximativ doua saptamani dupa fertilizare. Cu alte cuvinte, conceperea si fertilizarea nu mai sunt intelese ca fiind simultane. Fertilizarea marcheaza inceputul procesului conceperii, proces care dureaza 12 - 14 zile. Abia la sfarsitul acestei perioade se poate vorbi de o noua "viata umana" si de existenta unui "suflet omenesc" unic.

 Cercetarile si discutiile pe aceasta tema au fost conduse de o reala preocupare pastorala. In confuzia morala cauzata de proliferarea avorturilor legale in S.U.A. si in alte tari dezvoltate, data fiind sensibilitatea la traumele produse de violuri si incesturi, multi teologi cauta sincer un mijloc care sa permita victimelor violentei sexuale sa puna capat unei sarcini nedorite intr un mod "licit", care sa fie conform invataturii morale traditionale a Bisericii.

Daca distinctia intre pre embrion si embrion este legitima, atunci intreruperea unei sarcini inainte de implantare - adica inainte de finalizarea procesului conceperii si de insufletire, nu va fi considerat "avort", asa cum este definit termenul in mod traditional de diferitele Biserici. Mai mult, distinctia medicala si morala intre pre embrion si embrion implica faptul ca primul reprezinta mai degraba viata umana potentiala, decat cea actuala, si este in acest fel mai putin indreptatit sa beneficieze de drepturile si protectia sociala acordate individualitatilor umane sau "persoanelor". O consecinta majora a acceptarii acestei distinctii consta in eliminarea obiectiilor morale privind proceduri ca fertilizarea in vitro sau cercetarile si experimentele pe embrion in scopuri terapeutice.

 Daca astfel de preocupari pastorale si terapeutice sunt laudabile si sincere, ele presupun totusi o perspectiva stiintifica a dezvoltarii embrionului, care este departe de a fi unanim acceptata de specialistii in domeniu; de asemenea, ei se opresc asupra problemei teologice a insufletirii si a calitatii de persoana ce deriva de aici, care din perspectiva ortodoxa ridica serioase obiectii. Vom incerca in acest capitol sa schitam argumentul formulat de trei din cei mai mari eticisti romano catolici care au abordat acest subiect, si vom arata de ce credem ca punctul lor de vedere ar trebui schimbat, in baza recentelor cercetari embriologice. Vom concluziona cu o evaluare a implicatiilor teologice ale pozitiilor lor, din perspectiva ortodoxa.

Carti Ortodoxe
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact