Shannon, Wolter and McCormick despre pre-embrion


Shannon, Wolter and McCormick despre pre-embrion

 Pe baza ultimelor descoperiri in domeniul embriologiei, putem schita urmatoarele stadii in dezvoltarea "pre embrionului".

 Multe celule din corpul omenesc sunt celule "somatice", fiecare continand in nucleul sau 46 de cromozomi. Sperma masculina si ovulele feminine (vocilele sau ouale), sunt celule embrionare sau "gameti", fiecare cu cate 23 de cromozomi. Unirea acestor gameti intro singura celula zigot (intr un zigot unicelar) care contine 46 de cromozomi dispusi in 23 de perechi, se petrece prin procesul fertilizarii. Fertilizarea are loc la capatul trompei uterine, langa ovare. Sperma depozitata in traiectul reproductiv feminin are nevoie de aproximativ 7 ore pana ce enzimele sale penetreaza peretele exterior al ovulului. Vor mai trece apoi trei ore pana ce sperma isi va face "calatoria" spre locul unde va avea loc fertilizarea. Din milioanele de spermatozoizi, unul singur va penetra protectia (zona pellucida) ovulului si isi va face loc prin citoplasma pentru a se uni cu nucleul haploid (care contine un singur set de cromozomi nepereche). Acesta va produce ceea ce se numeste "singamie": unirea a doi gameti in vederea formarii unei individualitati unice din punct de vedere genetic. Nucleul diploid rezultat contine acum un aranjament unic al materialului genetic (ADN) care determina sexul conceptus ului si creaza conditiile pentru mitoza : divizarea celulelor individuale (blastomeri). Procesul incepe cu o celula dubla, o celula tripla a cronica, apoi o celula cvadrupla, dupa care progreseaza prin multipli de 2 (8, 16, 32, etc.), pana cand embrionul se implanteaza in membrana uterina, spre finalul saptamanii a doua a sarcinii.

 Timpul desfasurarii acestui proces este bine determinat: aproximativ sapte ore de la relatia intima la fecundare, inca trei ore pana ce sperma va ajunge la ovul, si inca doisprezece pentru penetrare. Fuziunea celor doua celule, singamia, mai dureaza inca o zi. Prin urmare, intregul proces ce duce la fertilizare dureaza intre 36 - 48 de ore. In ziua a patra, embrionul numara circa 16 celule si este localizat langa gura (intrarea) uterului. Stadiul "blastocit" este atins atunci cand celulele care se divizeaza (continuu) formeaza o sfera sau un disc, al carui invelis exterior (trofoblast) va da nastere structurilor nutritive, inclusiv placenta, in timp ce masa interna (embrioblast) constituie embrionul insusi. In acest moment, zona pellucida se rupe, iar embrionul, pentru a se atasa peretelui uterului.

 In timpul acestei perioade de 10 - 12 zile, anterioara implantarii, are loc fenomenul impropriu numit "pierdere". Se estimeaza ca intre jumatate si 2/3 din ovulele fertilizate sunt date afara din uter. Ele nu reusesc sa se implanteze si sunt avortate (fara ca mama sa stie), dintr o multime de motive, cum ar fi dezechilibre chimice in sistemul reproductiv sau gene defective purtate de embrion. Daca embrionul se implanteaza cu succes, el sufera o restructurare numita "gastrulatie" sau "organogeneza", rearanjare a celulelor in ectoderma, endoderma si mezoderma embrionara. O data cu aceasta se contureaza si trasatura primitiva sau primitive body axix, care duce la dezvoltarea initiala a sistemului nervos embrionic.

 La sfarsitul saptamanii a opta, sistemul nervos este pe deplin alcatuit, iar copilul in crestere, numit acum fetus, se poate misca si poate simti durerea.

 Apeland la noile descoperiri din domeniul embriologiei, Thomas Shannon si Allan Wolter afirma alaturi de alti embriologisti sau teologi, ca trebuie facuta o distinctie clara intre pre embrion si embrionul propriu zis. Pre embrionul, sustin ei, este compus dintr o masa de celule nediferentiate (blastomeri), fiecare din acestea posedand totipotenta. Asemenea hologramei, fiecare blastomer este inzestrat cu aceeasi informatie genetica, pe care o poseda intregul. Aceasta inseamna ca de la zigot la formarea primei trasaturi, fiecare celula a morulei are capacitatea de a se dezvolta singura intr o individualitate umana. Aceasta capacitate este totusi "potentiala", atata timp cat concept usul trebuie sa primeasca informatie genetica aditionala de la mama dupa implantare, pentru a ajunge la "singularitate" si a se dezvoltaintr un embrion adevarat. Acest lucru este evidentiat de faptul ca pre embrionul se poate in doua entitati identice din punct de vedere genetic (dand nastere la doi gemeni), apoi in cazuri rare, cele doua se pot reuni pentru a produce o individualitate unica. Se mai afirma ca aceasta capacitate de impartire si reunire persista pana la "gastrulatie" numita si "restrictie", atunci cand incepe diferentierea celulelor, iar totipotenta se pierde. Cu alte cuvinte, zigotul nu poate deveni un embrion uman pana ce nu primeste informatie genetica suplimentara de la gazda materna, si nu de la gameti. Altfel se poate transforma intr o "alunita hidatidiforma" canceroasa, compusa din tesutul placental.

 Prin urmare, afirma aceeasi moralisti, este impropriu (incorect) sa se vorbeasca despre existenta embrionului inainte de implantare. De a lungul primelor doua saptamani, in timp ce se finalizeaza procesul conceperii, concept usul trebuie numit "pre embrion", ceea ce nu implica o "individualitate ontologica" sau a fortiori, calitatea de persoana.

 Aceasta indicatie, alaturi de fenomenul "risipirii" (wastage) i a condus la concluzia ca pre embrionul nu poseda suflet imaterial si rational. Mergand mai departe, ei sustin teoria "animatiei mediate" si nu a celei imediate, afirmand ca insufletirea nu poate avea loc inaintea "singularitatii" si a rearanjamentului structurii celulare necesare aparitiei embrionului. Pre embrionul devine estfel, prin definitie, un candidat pentru avortul licit din punct de vedere moral si pentru experimentele stiintifice (desi Shannon si Wolter nu merg atat de departe in mod explicit).

 O abordare la fel de atenta si informata stiintific o face Richard Mc Cormick in articolul sau "Cine sau ce este Pre embrionul ?" El afirma ca termenul "pre embrion" a fost adoptat de Societatea Americana pentru Fertilitate si de B. V. L. A., "intrucat primele stadii de dezvoltare a mamiferelor implica in primul rand stabilirea trofoblastului non embrionic, si nu formarea embrionului". Vom vedea indata ca aceasta problema este pusa la indoiala de recentele cercetari embriologice.

 Articolul lui Mc Cormick prezinta diferite opinii romano catolice care presupun ca inceputul individualitatii umane coincide cu inceputul calitatii de persoana a omului. El vrea sa demonstreze, asemenea lui Shannon si Wolter, ca individualitatea umana nu este determinata de fertilizare, ci de intregul proces care duce la singularitate si la formarea primei trasaturi (dupa care formarea gemenilor nu mai e posibila). El face in acest sens o distinctie importanta intre "individualitatea genetica" si "individualitatea de dezvoltare". Prima exista intr adevar de la fertilizare, dar aceasta nu inseamna ca conceptus ul a primit calitatea de persoana sau ca poate fi considerat "o persoana umana insufletita". Si aceasta pentru ca trebuie sa existe o anumita stabilitate biologica in organism inainte de a fi posibila calitatea de persoana. Aceasta stabilitate nu apare inainte de stadiul organizarii embrionare primare, adica inainte de aparitia primei trasaturi. Desi concluzia este ca pre embrionul trebuie tratat ca o persoana, intrucat el este intr un sens "persoana in devenire", el mentine totusi termenul "pre embrion" datorita totipotentei sale caracteristice si a capacitatii de a se diviza in doua parti eglale (de a da nastere unor gemeni). Prin urmare, "pre embrionul" nu este un "cine", ci este un "ce", care e unic din punct de vedere genetic si are "posibilitatea de a deveni adult". Dar aceasta potentialitate se poate realiza numai prin dobandirea "individualitatii de dezvoltare", dupa aparitia primei trasaturi. El conchide ca pre embrionul trebuie tratat ca o persoana, dar numai intrucat are un "potential intrinsec" de a deveni persoana si intrucat intreaga problema e inconjurata de "multe incertitudini", incheie el.

 Fr. Mc Cormick nu exclude nici experimentele non terapeutice, intrucat pentru el pre embrionul nu poate fi considerat o persoana umana insufletita in realitate. Totusi, el ar aproba cercetarile pre embrionare numai atunci cand criteriile pentru aceste cercetari sunt stabilite la nivel national. Desi nu abordeaza problema avorturilor pre implantatorii, implicatiile punctului sau de vedere sunt ca acestea sunt permise din punct de vedere moral in cazul sarcinilor cauzate de abuzuri sexuale.