Predica despre pacatele impotriva celor zece porunci


Predica despre pacatele impotriva celor zece porunci

Impotriva poruncii intai gresesc:

-toti cei fara Dumnezeu;

-toti cei cu multi dumnezei;

-toti cei ce se leapada de pronia lui Dumnezeu si cred in noroc, superstitii, ursitori, fermecatori, vrajitori, descantatori, eretici;

-toti cei ce se nadajduiesc spre sine si spre alti oameni;

-toti cei ce se deznadajduiesc de mila lui Dumnezeu;

-toti cei ce se hotarasc de a pacatui pana la moarte si a nu se pocai;

-toti cei ce urasc pe Dumnezeu si se leapada de El;

-toti cei ce ispitesc pe Dumnezeu si cer de la El minuni fara de nevoie;

-toti cei ce fura lucruri sfinte si bisericesti;

-toti cei ce cumpara cu bani darul lui Dumnezeu;

-toti cei ce se lenevesc si nu nevoiesc a invata tainele credintei celei dreptmaritoare;

-toti cei ce citesc cartile ereticesti si care se impartasesc cu nevrednicie cu Sfintele si Prea Curatele Taine ale lui Hristos.

La porunca a II-a gresesc:

-toti cei ce fara mijlocire se inchina zidirii in locul Ziditorului;

-toti cei ce cu mijlocire, prin impatimirea catre materie, slujesc zidirii in locul Ziditorului (ca de pilda: iubitorii de argint, curvarii, lacomii cu pantecele, pe care apostolul ii numeste inchinatori de idoli, zicand: "Omorati madularele voastre cele de pe pamant, curvia, iubirea de argint si lacomia, care este slujire de idoli" [Coloseni 3, 5], si "carora dumnezeul lor este pantecele" [Filipeni 3, 11]);

-toti cei ce au evlavie fatarnica;

-toti cei ce cred in visuri si in vedenii desarte si inselatoare;

-toti iubitorii de dezmierdari, care iubesc chipurile si idolii patimilor cu mintea si cu inima lor.

La porunca a III-a gresesc:

-toti hulitorii, cei ce jura stramb si pun pe altii sa jure;

-toti cei ce zic: "Zau" sau "Dumnezeu stie";

-toti cei ce fac fagaduinte bune si le calca;

-toti proorocii cei mincinosi, dascalii cei mincinosi, ereticii;

-toti cei ce fac glume cu cuvintele dumnezeiestii Scripturi;

-toti cei ce hulesc si cartesc impotriva lui Dumnezeu la necazuri si suparari;

-toti cei ce nu sufera cu rabdare si multumire boalele, necazurile, pagubele si alte incercari care le vin, prin ingaduinta lui Dumnezeu, pentru pacatele lor;

-toti cei ce hulesc adevarul si Sfintele Scripturi, zicand ca in Scriptura se afla basme si alte neadevaruri.

La porunca a IV-a gresesc:

-toti care nu merg regulat la Sfanta Biserica in ziua Duminicii, intru care a mutat Dumnezeu Sambata cea veche, fiindca El este Domn si al Sambetei, si nu este supus la nici o supunere omeneasca, si fiindca in ziua Duminicii a binevoit la inceput a crea lumina, iar la plinirea vremii a inviat din morti;

-cei ce lucreaza in Duminici si in Sfintele Sarbatori;

-toti cei ce praznuiesc paganeste, iar nu crestineste, si se duc in Duminici si sarbatori la carciumi, la baluri, la jocuri, la filme nepermise, la scrancioabe, la jocuri de noroc;

-toti care se imbata si curvesc in zilele de Sambata, de Duminica si in Sfintele posturi;

-toti pastorii duhovnicesti care nu invata poporul, in zile de Duminica si-n sarbatori, din Sfanta Evanghelie si din alte invataturi ale Sfintei Scripturi.

La porunca a V-a gresesc:

-toti copiii care nu cinstesc si nu asculta pe parintii lor;

-toti cei ce nu asculta de parintii lor duhovnicesti, de arhierei, de duhovnici, de dascalii Bisericii;

-toti supusii care nu asculta de stapanii si de conducatorii tarii lor;

-toti parintii trupesti si duhovnicesti care nu se grijesc de fiii lor trupesti si duhovnicesti;

-toti barbatii care nu se grijesc trupeste si sufleteste de femeile lor, ca si femeile care nu asculta de barbatii lor cand aceia le invata pe ele cele bune.

La porunca a VI-a gresesc:

-toti cei ce omoara pe altii cu mana lor sau prin alte mestesuguri, sau prin para si clevetire;

-toti cei ce omoara sufleteste pe altii, precum sunt ereticii si invatatorii cei mincinosi;

-cei ciumati care molipsesc pe altii in vremea ciumei, sau holerei, sau a altor boli molipsitoare;

-cei care se arunca pe sine in primejdie de moarte fara de socoteala si se omoara singuri in orice fel;

-femeile care omoara pe pruncii lor si cele ce le ajuta pe ele la acest mare pacat;

-toti cei care fac sminteala prin pilda vietii lor celei rele;

-toti care se bucura de raul si primejdia aproapelui lor;

-toti care zavistuiesc si se mahnesc pentru binele si sporirea aproapelui lor.

La porunca a VII-a gresesc:

-toti cei ce preacurvesc cu femei straine, maritate sau nemaritate;

-toti monahii care au cazut din fagaduinta;

-toti cei ce se sulemenesc cu scopul de a atrage pe altii in cursa desfranarii;

-toti cei ce au cazut in curvie duhovniceasca;

-toti cei ce au indemnat pe altii sa pacatuiasca, sau i-au sfatuit prin scrisori si prin alte mijloace spre pacatul desfranarii.

La porunca a VIII-a gresesc:

-toti furii, talharii, rapitorii, cei ce iau cu sila lucrurile sau viata altora;

-toti cei fura in ascuns din averea altora;

-toti negustorii care fura cu viclesug, prin cumpene nedrepte, si inseala la cantar;

-toti cei cumpara lucruri de furat, stiind aceasta;

-toti cei ce iau amanet lucru strain si il strica sau nu-l dau inapoi in starea in care a fost;

-toti cei ce fura prin acte false de la stat, de la Biserica sau de la orisicine;

-toti cei ce lucreaza cu viclesug si cu nepasare la lucrul aproapelui si il fac in paguba in loc de folos;

-toti cei ce nu platesc cu cat s-au invoit celor ce le-au lucrat lor;

-toti cei ce amesteca lucrul bun cu cel rau (de pilda: vinul curat cu apa, laptele cu apa, smantana cu apa, mierea cu untdelemn, semintele de grau cu alte seminte, cu corpuri straine, spre a trage mai mult la cantar, s. a. m. d.; cizmarii, croitorii, lemnarii, cojocarii si alti meseriasi care fac lucrul rau, sau fura din materialul care li s-a incredintat spre a face lucrul cerut; toti cei ce muta gardul sau hotarul s. a.).

La porunca a IX-a gresesc:

-toti cei ce marturisesc stramb asupra altora;

-toti cei ce jura stramb spre paguba altora;

-toti cei ce primesc si se invoiesc cu minciunile mintii, adica cu pareri gresite asupra altora;

-toti cei ce rad de sluteniile si neajunsurile firesti ale altora;

-toti cei ce indeamna pe altii sa jure stramb;

-toti cei ce clevetesc pe fratii lor si ii parasc pe ei la altii, spre a le face rau sau paguba sau necinste;

-toti judecatorii care, pentru mita, judeca stramb;

-toti cei care spun minciuni sau indeamna pe altii sa spuna minciuni sau sa jure stramb;

-toti cei ce, din zavistie, pun piedica altora, care au dregatorii spre folosul de obste al poporului.

La porunca a X-a gresesc:

-toti cei ce poftesc lucru strain, ca de exemplu: femeie, casa, tarina, bou, sluga, slujnica, haina, avere si toate cate sunt ale aproapelui.

Sa se stie ca: Din cele zece porunci, patru erau scrise pe tabla cea dintai, si ele invatau dragostea si datoriile noastre fata de Dumnezeu, iar celelalte sase porunci erau scrise pe tabla a doua, si ele invatau dragostea si datoriile noastre fata de aproapele. Din acestea sase, cinci opresc pacatul cu lucrul: "Cinsteste pe tatal si pe mama!", "Sa nu ucizi!", "Sa nu preacurvesti!", "Sa nu furi!", "Sa nu marturisesti stramb impotriva aproapelui!".

Iar porunca a zecea este cea mai subtire, caci opreste pacatul spre a nu se face nici cu gandul si nici cu pofta. Cu alte cuvinte, aceasta porunca scoate pacatul din radacina lui. Nu opreste numai sa nu curveasca cineva, ci nici sa nu priveasca cu pofta de muiere. Aceasta sfanta porunca ne invata pe noi si ne porunceste sa ne pazim inima noastra de poftele si gandurile cele rele care izvorasc din ea, caci, dupa cuvantul Domnului, "din inima ies gandurile cele rele: uciderile, curviile, preacurviile, furtisagurile, marturiile mincinoase, hulele" (Matei 15, 19).

Si in alt loc zice: "Cel ce cauta la femeie cu pofta a si preacurvit cu ea in inima sa". Dumnezeiescul Ioan Gura de Aur zice: "Precum flacara aprinde trestia, asa pofta aprinde sufletul. Precum fumul intuneca si vatama ochii, asa pofta intuneca si orbeste mintea". Si iarasi zice: "Radacina a preacurviei este pofta cea neinfranata".

V-am spus aceasta asa, pe scurt, ca sa intelegeti care sunt pacatele noastre impotriva celor zece porunci, mai ales ca, dupa molifta de spovedanie pe care am citit-o, urmeaza spovedania, atat a monahilor, cat si a mirenilor. Prin aceasta aducere aminte am vrut sa va ajut sa tineti minte la spovedanie, daca nu toate, macar unele din ele. Iar daca nu le puteti tine minte, spre a reusi bine spovedania, sa vi le scrieti pe hartie, si asa sa le spuneti cu amanuntul, caci spovedania, daca nu se face cum trebuie, nu foloseste sufletului; ba mai mult, atrage asupra lui mania Domnului, mai ales daca nu din nestiinta si uitare, ci din lene si rusine nu se sileste a spune toate inaintea duhovnicului sau.