Predica la Duminica lasatului sec de carne

Predica la Duminica lasatului sec de carne

A DOUA VENIRE A DOMNULUI

Drept maritori crestini,
Din Duminica trecuta, a Fiului Risipitor, am putut cunoaste marea bunatate a lui Dumnezeu fata de om, indelunga lui rabdare, iertarea celui ce ratacise pe cai straine si pacatoase. Nemarginita iubire a lui Dumnezeu trebuie sa ne umple inimile de bucurie si de nadejde, fiindca oricat am fi fost de rai si de neascultatori, in orice greseala am fi alunecat, daca ne vom intoarce cu sincera cainta si adanca parere de rau pentru pacatele noastre, marturisindu-ne si hotarandu-ne sa traim dupa poruncile lui Dumnezeu, dobandim iertare. Cucoscand noianul milostivirii dumnezeiesti ce se revarsa asupra noastra, dar neingrijindu-ne sa obtinem mila si iertarea lui Dumnezeu, vom fi raspunzatori, neputand sa aducem vreo justificare faptelor noastre condamnabile, la sfarsitul veacurilor, atunci cand Dumnezeu va judeca omenirea, iar bunatatea Sa se va transforma indreptate divina, rasplatind fiecaruia dupa faptele sale. Dumnezeu isi va manifesta in mod deplin si solemn dreptatea Sa la cea de a doua venire a Sa.

Iata ce spune cuvantul Evangheliei: Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stanga. Atunci va zice imparatul celor de-a dreapta Lui: Veniti, binecuvantatii tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Atunci dreptii Ii vor raspunde, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si Ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau in temnita si am venit la Tine? Iar Imparatul, raspunzand, va zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintre-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Atunci va zice si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Caci flamand am fost si nu Mi-ati dat sa minanc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; strain am fost si nu M-ati primit; gol si nu M-ati imbracat; bolnav si in temnita, si nu M-ati cercetat. Atunci vor raspunde si ei, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu Ti-am slujit? El insa le va raspunde zicand: Adevarat zic voua: Intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut. Si vor merge acestia la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica. (Matei 25; 31-46)

Iubiti frati si surori intru Domnul, 
In cele ce am auzit astazi in Sfinta Evanghelie si din cele ce arata dumnezeiasca Scriptura, precum si din invataturile Sfintilor Parinti despre Judecata zilei celei mari, vom insemna aici citeva invataturi cu privire la venirea Domnului la Judecata de apoi. Inaintea celei de-a doua veniri a Domnului se vor petrece anumite evenimente. Nu se poate sti cu certitudine care va fi ordinea in care se vor petrece aceste evenimente sau semne, dar acestea sunt:

-Propovaduirea Evangheliei la toate neamurile. Aceasta este o profetie rostita de Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, astfel: ,,Si aceasta Evanghelie a imparatiei va fi propovaduita in toata lumea, spre marturie la toate neamurile; si atunci va veni sfarsitul” (Matei 24; 14). Din aceasta profetie nu rezulta ca Evanghelia va fi primita de toate popoarele, de asemenea nici faptul ca sfarsitul va veni indata ce Evanghelia va fi propovaduita la toata lumea. Asadar, esentialul este ca la toate popoarele din lumea intreaga, indiferent de multimea lor si de locul in care traiesc, sa se fi vestit Evanghelia prin propovaduitori, indiferent daca ea va fi primita sau nu.

- Ivirea de prooroci mincinosi si caderea multora de la credinta, precum si inmultirea faradelegilor intre oameni. Despre ivirea proorocilor mincinosi, Mantuitorul spune: ,,Si multi profeti mincinosi se vor scula si pe multi ii vor amagi. Iar din pricina inmultirii faradelegii, iubirea multora se va raci. Dar cel ce va rabda pana la sfarsit, acela se va mantui” (Matei 24; 11-13).Sfantul Apostol Pavel descrie astfel vremurile grele ce vor veni in zilele de apoi, astfel: ,,Si pe aceasta s-o stii, ca-n vremurile din urma veni-vor vremuri grele. Ca oamenii vor fi iubitori de sine (egoisti), iubitori de argint, laudarosi, trufasi, blasfemiatori, neascultatori de parinti, nerecunoscatori, pangaritori, fara inima (inumani, abrutizati), neinduplecati, clevetitori, neinfranati, cruzi, dusmani ai binelui (si ai oamenilor de bine), tradatori, obraznici, orbiti de trufie, iubitori mai mult de placeri, decat de Dumnezeu, avand infatisarea credintei celei bune (si a evlaviei) dar tagaduindu-i puterea. Indeparteaza-te si de acestia” (II Timotei 3; 1-5). In ceea ce priveste aceasta profetie, este traita de noi din plin. Proorocii mincinosi sunt toti cei din trecut, prezent si viitor care au falsificat, falsifica si vor falsifica invatatura cea dreapta si adevarata a Domnului Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Multi rataciti se bazeaza pe sloganul: ,,Toate religiile sunt bune, daca sunt cu Dumnezeu”, sau pe alt slogan: ,,Tot la un Dumnezeu ne rugam, ce conteaza ce religie ai”. Credinta si Biserica cea Adevarata este una, pentru ca unul este Intemeietorul ei – Domnul nostru Iisus Hristos. ,,Inmultirea faradelegii” se va produce, pe de o parte, datorita amagirii multor oameni de catre proorocii mincinosi, iar pe de alta, ca urmare a slabirii si decaderii de la credinta a unora.

- Venirea lui Antihrist. Numele de Antihrist inseamna adversar sau dusman al lui Hristos. El se refera fie la dusmanii lui Hristos in general, fie la o persoana anume, o unealta a diavolului, un trimis al Satanei, spre a-L combate pe Hristos si care-i va atrage la ratacire pe multi. Puterea lui va inceta la venirea Domnului. Despre el, Sfantul Apostol Ioan zice: ,,Copiii mei, este ceasul de pe urma; si precum ati auzit ca vine Antihrist, asa si acum multi antihristi s-au aratat; de aici cunoastem noi ca-i ceasul de pe urma. Dintre noi au iesit, dar nu erau dintre noi; ca de-ar fi fost dintre noi, ar fi ramas cu noi. Dar aceasta, pentru ca sa se arate ca nu toti sunt dintre noi” (I Ioan 2; 18-19). Tot despre venirea lui Antihrist, Sfantul Apostol Pavel zice: ,,Sa nu va amageasca nimeni in nici un chip, caci ziua Domnului nu va sosi pana ce mai intai nu va veni lepadarea de credinta si nu se va arata Omul-nelegiuirii, Fiul-pierzarii, Potrivnicul (aceste trei apelative se refera la una si aceeasi persoana; dupa Sfantul Ioan Hrisostom, aceasta persoana nu va fi Satana, ci un om care se va folosi din plin de puterile inselatoare ale Satanei), cel ce se inalta mai presus de tot ce se numeste Dumnezeu sau e facut pentru-nchinare, asa ca sa se aseze el in templul lui Dumnezeu si sa se arate pe sine ca este dumnezeu” (II Tesaloniceni 2; 3-4). Mai departe, despre venirea lui Antihrist, Sfantul Apostol Pavel zice: ,,Si atunci se va arata Cel-fara-de-lege, pe care Domnul Iisus il va ucide cu suflarea gurii Sale si-l va nimici cu aratarea venirii Lui. Iar aratarea aceluia va fi prin lucrarea lui Satan, cu toata puterea si cu tot felul de semne si minuni mincinoase” (II Tesaloniceni 2; 8-9).

- Venirea pe pamant a lui Enoh si Ilie. Acestia sunt cei doi martori ai Domnului, care au fost ridicati cu trupul la cer. Despre ridicarea lui Enoh la cer, aflam din Sfanta Scriptura, astfel: ,,Si a umblat Enoh cu Dumnezeu si nu s-a mai aflat, pentru ca Dumnezeu il stramutase (adica il luase la Sine) (Facere 5; 24). Despre ridicarea lui Ilie la cer, aflam tot din Vechiul Testament, astfel: ,,Si a fost ca-n timp ce mergeau si vorbeau, iata, un car de foc si cai de foc i-au despartit unul de altul (adica Ilie de Elisei): in vartej de vant, Ilie era luat prin ridicare, ca si cum ar fi fost la cer” (IV Regi 2; 11). Acestia, adica Enoh si Ilie vor fi trimisi de Domnul pe pamant, pentru a-L predica oamenilor pe Hristos. Acesti doi prooroci au sa se pogoare, sa vina din Rai, trimisi de Dumnezeu, fiind luati cu totul cu trupul la cer. Cand vor predica ei cu mare putere si vor infrunta pe Antihrist trei ani si jumatate, cat va imparati el, Sfintii Enoh si Ilie vor avea mare putere sa strabta tot pamantul cu fel de fel de minuni. Au sa faca minuni mari si semne in Ierusalim ca sa intoarca pe evrei, caci ei nu se intorc pana nu vine Enoh si Ilie. In lupta cu Antihrist, ei vor fi rapusi si omorati, dar dupa trei zile si jumatate vor invia, iar peste cei ce s-au bucurat de moartea lor va cadea frica mare (Apocalipsa 11; 3-11).

- Multe si mari catastrofe in natura si intre oameni. Atragandu-le atentia Apostolilor sa nu se lase amagiti de invatatori si prooroci mincinosi care vor veni in numele Lui, Mantuitorul le-a dezvaluit semnele care vor avea loc mai inainte de sfarsit, cu toate ca acesta nu va veni indata, astfel: ,,Iar cand veti auzi de razboaie si de razmerite, sa nu va inspaimantati; ca mai intai acestea trebuie sa fie, dar sfarsitul nu va fi curand” (Luca 21; 9). Alte semne care vor fi, sunt descrise in Sfanta Scriptura, astfel: ,,Atunci le-azis: Neam peste neam se va ridica si imparatie peste imparatie; si cutremure mari vor fi, si pe-alocuri foamete si ciuma; si spaime vor fi si semne mari din cer. Dar mai inainte de toate acestea isi vor pune mainile pe voi si va vor prigoni, predandu-va sinagogilor si temnitelor, cu de-a sila ducandu-va la imparati si la dregatori din pricina numelui Meu. Si fi-va pentru voi aceasta prilej de marturisire; puneti deci in inimile voastre sa nu va ganditi de mai inainte ce veti raspunde; ca Eu va voi da gura si intelepciune careia toti potrivnicii vostri nu-i vor putea sta-mpotriva, nici sa-i raspunda. Si veti fi predati de parinti si de frati si de rudenii si de prieteni; si vor ucide dintre voi, si de toti veti fi urati din pricina numelui Meu; dar par din capul vostru nu va pieri. Intru rabdarea voastra va veti dobandi sufletele” (Luca 21; 10-19). Astfel de fenomene au fost totdeauna, dar acum se vor inmulti, prin ele Dumnezeu voind sa arate ca acestea trebuie sa aiba loc mai inainte de a veni sfarsitul.

- Convertirea poporului evreu la crestinism. Unul dintre semnele cele mai mari cu privire la a doua venire a Domnului va fi convertirea poporului evreu la crestinism. Acest eveniment important a fost profetit si in Vechiul Testament de proorocul Osea astfel: ,,Ca multe zile vor sedea fiii lui Israel in asteptare, fara un rege, fara un principe, fara jertfa si fara altar si fara preotie si fara Urim (Urim alaturi de Tumim: cuvant sau gema sau zar cusut in vesmantul marelui preot, prin care acesta primea anumite raspunsuri de la Dumnezeu). Si dupa aceasta se vor intoarce fiii lui Israel si-L vor cauta pe Domnul, Dumnezeul lor, si pe David, regele lor; si-n zilele de apoi se vor minuna intru Domnul si intru bunatatile Lui” (Osea 3; 4-5). Despre acest eveniment, Sfantul Apostol Pavel relateaza si mai clar: ,,Dar nu cumva sa va socotiti pe voi insiva intelepti, nu vreau ca voi, fratilor, sa nu stiti taina aceasta: lui Israel i s-a facut impietrire in parte pana ce intregul numar al paganilor va fi intrat. Si-n felul acesta, intregul Israel se va mantui, precum este scris: Din Sion va veni Izbavitorul si necredinciosiile le va indeparta de la Iacov; si acesta este legamantul Meu cu ei, cand voi ridica pacatul lor” (Romani 11; 25-27).

- Pritre semnele care vor vesti venirea Domnului la Judecata vor fi trimbitele cele ceresti. Acest adevar ni-l arata Mintuitorul, zicind: Si va trimite pe ingerii Sai, cu sunet mare de trimbita (Matei 24; 31). Sfantul Apostol Pavel, vorbind despre invierea mortilor si glasul trimbitei ceresti, zice: Deodata, intr-o clipeala de ochi, la trimbita cea de apoi; caci trimbita va suna si mortii vor invia nestricaciosi. In alt loc, aratind ca trimbitele vor insoti pe Domnul la Judecata, zice ca: Insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trimbita lui Dumnezeu, se va pogori din cer (I Corinteni 15; 52-53; I Tesaloniceni 4; 16). Sfintul Ierarh Grigorie Teologul, aratind taria glasului si puterea acelor trimbite care vor anunta venirea Domnului, zice: ,,Infricosat este glasul trimbitelor, la care se supun stihiile, care despica pietrele, care vor deschide mormintele, care vor descoperi cele mai dedesubt, care vor zdrobi si vor sfarima porti de arama si vor dezlega si vor risipi legaturile mortii”.

- De asemenea un alt semn, care se va arata dupa sunarea cea cu mare strigare a trimbitelor, va fi invierea mortilor. Dar oare in ce fel vor fi trupurile dreptilor si ale pacatosilor la invierea cea de apoi? Oare vor invia asa cum le punem noi in sicrie si in morminte? Nu, caci mare deosebire vor avea trupurile oamenilor la invierea cea de apoi de trupurile de acum. Trupurile dreptilor, in vremea Judecatii de apoi, vor fi impodobite cu patru daruri alese: cu darul stralucirii, al usurimii, al subtiratatii si al nepatimirii. Deci fiecare trup al celor drepti, cu nemasurata raza ca soarele va straluci, dupa cum si Insusi Stapinul si Mintuitorul nostru Iisus Hristos a zis: Atunci dreptii vor straluci ca soarele intru Imparatia Tatalui lor (Matei 13; 43). Despre aceste patru daruri ale trupurilor inviate, Sfintul Apostol Pavel zice: Se seamana intru stricaciune, inviaza intru nestricaciune. Se seamana intru necinste, inviaza intru slava. Se seamana intru slabiciune, inviaza intru putere. Se seamana trup firesc, inviaza trup duhovnicesc (I Corinteni 15; 42-44).

- Aratarea pe cer a semnului Fiului Omului (Matei 24; 30). Unii zic ca indata ce se va arata Crucea pe cer, se va insemna cu acest semn fruntea tuturor dreptilor (Apocalipsa 7; 3). Vazind semnul Sfintei Cruci pe cer, vor plinge toate neamurile pamntului (Matei 24; 30). Dar pentru ce vor plinge la aratarea ei toate neamurile pamintului? Vor plinge atunci toate popoarele pentru ca vor cunoaste al cui este semnul Sfintei Cruci; vor plinge toti care nu au cinstit Sfinta si de viata facatoare Cruce, altarul cel preasfintit cu Singele lui Hristos si semnul venirii Lui. Ce vor zice atunci paginii, necredinciosii si sectantii care n-au cinstit Sfinta Cruce si nu s-au inchinat semnului Fiului Omului? Dupa aratarea Sfintei Cruci pe cer, la infricosata Judecata va veni Iisus Hristos intru slava si putere, cum spune in dumnezeiasca Evanghelie: Si vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere si cu slava multa (Matei 24; 30).Fara indoiala, toate aceste semne vor avea loc inainte de a doua venire a Domnului, dar ordinea in care ele se vor derula ramane necunoscuta. Implinirea lor va fi un indiciu ca sfarsitul lumii este aproape, deci cei ce nu s-au pocait vor avea posibilitatea sa se indrepte macar in ceasul al unsprezecelea.

Iubiti credinciosi,

Sfantul Ioan Gura de Aur, cugetand asupra judecatii de la sfarsitul veacurilor, zice ca Dumnezeu va savarsi-o pentru doua scopuri: sa-si faca dreptate Siesi si s-o faca celor ai Sai. Cugetarea aceasta este admirabila si merita sa-I acordam toata atentia. Convinsi fiind de acest adevar, nu putem incheia cuvantul nostrum decat cu un indemn: sa ne temem de judecata lui Dumnezeu, indreptandu-ne viata noastra. Pomenirea infricosatoarei Judecati este intotdeauna un indemn hotarat de a iesi din nepasarea fata de mantuire.Sa nu ne inselam cu credinta mincinoasa ca Dumnezeu ne va ierta fiindca este bun si milostiv. Bunatatea Lui nu poate fi prilej de pacat. El iarta cu nemasurata milostivire, dar nu nesocoteste demnitatea libertatii omenesti si contributia ei la mantuire. Pacatul, noi il inscriem in carte si numai cel ce l-a inscris il poate sterge, nimeni altul, nici chiar Dumnezeu. Si daca omul nu si-a impodobit chipul sau cu nici o virtute, nici Dumnezeu nu-l poate impodobi. Este deci in interesul cel mai adanc al vietii noastre sa stergem din carte tot inscrisul pacatului cu pocainta sincera, cu incetarea raului, cu spovedanie curata, cu implinirea canonului, prin rugaciune si cu lacrimi. Si pentru tot pacatul sa ne intrebam cu ingrijorare si cu teama: oare s-a sters el din carte? Si dupa ce l-am sters, sa scriem si faptele cele bune ale virtutilor, prin implinirea poruncilor lui Dumnezeu, caci ele ne impodobesc si ne gatesc chipul nostru cel de vesnicie. Toata fapta buna este o agonisire de mare pret, de care ne vom bucura in vecii vecilor.Amin.

Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta