Taina prefacerii Sfintelor Daruri

Taina prefacerii Sfintelor Daruri Mareste imaginea.

Taina prefacerii Sfintelor Daruri

Una dintre tainele Sfintei noastre Biserici este si aceea a prefacerii painii si vinului in Sfantul Trup si Sange al Mantuitorului. Spunem inca de la inceput ca, fiind o taina, nu putem avea pretentia de a intelege pana la capat modul cum se petrece, dar am putea insista putin asupra motivului pentru care se petrece, parcurgand mai ales randurile dedicate acestui subiect de Parintele Dumitru Staniloae, in a sa Teologie dogmatica Ortodoxa.

Mai intai de toate trebuie sa constientizam ca, in sens patristic, materia in general este plasticizarea ratiunilor celor create care isi are izvorul in Dumnezeu-Cuvantul, Logosul, adica in Iisus Hristos. Astfel fiecare lucru cu tot ceea ce il compune pana la nivelul cel mai adanc este o plasticizare particulara a unei ratiuni anume, care exista impreuna cu toate celelalte ratiuni specifice in Hristos. Aproape ca in sens platonician am spune ca un lucru este ideea originara plasticizata, materializata. Toate ratiunile, si deci si lucrurile, se intalnesc, isi gasesc ratiunea lor unitara in Dumnezeu-Fiul, Ratiunea de a fi a tuturor ratiunilor celor create. Dintre acestea luam in considerare painea si vinul pe de o parte, si trupul si sangele pe de alta parte.

Ratiunea painii si a vinului este de a se preface, prin asimilatie fiziologica, naturala, in trup. Ele, ca alimente specifice nu au o ratiune in sine, (ca nici celelalte lucruri), ci exista pentru a intretine viata biologica a trupului nostru. Putem spune deci ca ratiunea de a hrani viata trupului nostru, existenta in Dumnezeu-Cuvantul, devine plasticizata in principal in paine si vin, fiindca ele sunt alimentele de cea mai mare similitudine cu trupul si sangele nostru. Insa in Hristos, ratiunea painii si vinului sta alaturi de ratiunea trupului care este de a fi parte integranta a omului. Asadar exista in temeiul acestei uniri a celor doua ratiuni in Dumnezeu posibilitatea ca prima sa se transforme in a doua, altfel decat pe baza asimilatiei naturale, fiziologice, daca astfel vrea Dumnezeu. Aflandu-se in Hristos, Ratiunea unitara a tuturor, painea si vinul nu exista ca ratiuni in sine, cum le percepem noi, ci ca ratiuni de devenire in trup si sange, astfel ca ele printr-un act de vointa al lui Dumnezeu isi pot pierde baza lor de existenta, devenind ratiuni ale trupului si sangelui.

De aceea Hristos, in Euharistie, prin puterea Duhului Sau poate preface painea si vinul in Trupul si Sangele Sau direct, fara procesul de asimilatie naturala. Ele raman cu chipul painii si a vinului pentru neputinta noastra, dar chiar si acest chip perceput de noi nu mai este paine si vin caci le-a fost schimbata ratiunea de catre Duhul Sfant la epicleza, devenind Trupul si Sangele lui Hristos. Acest lucru se poate intampla pentru ca in general, ratiunea painii si a vinului este de a se preface in trup si sange.

Insa Hristos nu le preface pentru Trupul Sau ci pentru trupul si sufletul nostru, la rugaciunea preotului si a credinciosilor. Nici nu este un simplu trup si sange, ci fiind al lui Dumnezeu este pe deplin pnevmatizat, patruns de harul Sfantului Duh. Acest lucru face ca Trupul si Sangele Domnului sa fie datator de viata, duhovniceasca mai ales, sau de innoire a ei. Cum viata noastra duhovniceasca trebuie innoita si intretinuta permanent, Euharistia trebuie repetata permanent, adica prefacrea painii si a vinului trebuie savarsita mereu, pentru ca din Hristos, din Trupul Lui, Care se afla in stare permanenta de jertfa in fata Tatalui, sa se reverse continuu in noi harul mantuitor prin Sfanta Euharistie.

Iulian Tiganelea

Despre autor

Iulian Tiganelea Iulian Tiganelea

Editor
18 articole postate
Publica din 31 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2012

Vizualizari: 3486

Voteaza:

Taina prefacerii Sfintelor Daruri 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Serghie GrubeanuPostat la 2010-03-18 12:04

    Asemenea lamuritoare cuvinte sunt întotdeuna binevenite si ar trebui,prin grija fiecaruia dintre noi, cei care le citim, sa le raspândim si celor foarte multi, care nu le-au cunoscut. Sensul prefacerii gasindu-se într-o teologie nu foarte lesne de abordat,necesita cu precadere asemenea comentarii. În ceea ce ma priveste, voi da mai departe acest material, considerându-l nu numai foarte clar-explicativ, dar, prin continutul lui, de o fundamentala necesitate. Serghie Grubeanu, Frankfurt.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE