Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Romani

Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Romani

 

Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Romani

 

Autorul Epistolei este Sfantul Apostol Pavel.

In cuprinsul Epistolei gasim suficiente argumente din care pu­tem deduce autenticitatea ei. Astfel, din prologul Epistolei vedem ca autorul este "rob al lui Iisus Hristos si Apostol" (1, 1); este iudeu (9, 3); a primit imputernicirea de la Hristos de a predica la toate popoarele (1, 5; 15, 16); a predicat pana in prezent Evan­ghelia, incepand de la Ierusalim pana in Iliria (15, 19); din Mace­donia si Ahaia a strans ajutoare pentru saracii dintre sfintii de la Ierusalim (15, 26); nadajduieste sa-si intinda aria misionara pana in Spania (15, 28). Toate aceste date din cuprinsul Epistolei atesta ca e vorba de iudeul convertit la crestinism si chemat sa fie Apostol al neamurilor.

 

Locul si timpul

Epistola a fost scrisa din Corint, in a treia calatorie misionara a Sfantului Pavel, la sfarsitul anului 57 sau inceputul anului 58.

 

Adresantii

Epistola este adresata crestinilor din Roma, pe care Apostolul voia sa-i viziteze, iar de acolo intentiona sa plece in Spania. (15, 28). Aceasta se vede din prologul Epistolei, unde spune: "Har voua si pace. tuturor celor ce sunteti in Roma" (1, 7). Si mai departe: "Cat despre mine, sunt bucuros sa va vestesc Evanghelia si voua celor din Roma" (1, 15).

 

Totusi, desi personal nu a fost la ei si nici un alt apostol nu a mai fost acolo (15, 20), existau crestini la Roma, probabil recru­tati dintre iudeii care venisera din diaspora la Cincizecime la Ierusalim, cand o data cu Pogorarea Duhului Sfant peste Apostoli s-au botezat 3000 de oameni, in urma cuvantarii lui Petru (Fap­tele Apostolilor 2, 41). Unii din acestia au pus inceput comuni­tatii din Roma.

 

Iudeii crestini s-au inmultit in Roma si o data cu convertirea sutasului Corneliu si botezului lui de catre Sf. Petru (Fap. Ap. 10, 48). Dupa calatoriile misionare ale Sf. Pavel, comunitatea din Roma primeste in sanul ei numerosi pagani. Se pare ca intre iu­deii din Roma s-ar fi intamplat si neintelegeri din cauza aderarii unora dintre ei la crestinism si a opozitiei altora. De aceea, imparatul Claudiu a dat un edict in anul 49 d. Hr. de expulzare a iudeilor din Roma. Insa, dupa moar­tea acestuia - anul 54 - dupa care vine Nero (54-68), iudeii re­vin in Roma. Cu aceasta ocazie revin si o parte dintre iudeo-crestinii expulzati, precum putem observa de la sotii Acvila si Priscila, care venisera la Roma dupa ce s-au refugiat si au locuit la Corint (Fapte. 18, 2) si care apoi se reintorc in Capitala imperiului (Romani 16, 3).  Trebuie sa retinem ca in Roma existau crestini de ambele nuante -proveniti dintre iudei si dintre pagani - iar Sf. Pavel se adreseaza si unora si altora.

 

Scopul Epistolei este in primul rand un scop personal-misionar: de a pregati terenul pe care Apostolul voia sa-l viziteze si de a intari comunitatea de acolo. Sfantul Pavel era chemat sa fie un Apostol al neamurilor. El si-a indeplinit cu succes misiunea in cele trei calatorii misionare, raspandind crestinismul in toate cen­trele mari ale Imperiului Roman. La Roma, unde nu predicase nici un Apostol, crestinismul exista, dar trebuia organizat, intarit. De aceea, inca de pe cand era in calatoria a treia misionara, intentiona sa vina la Roma (Fapte 19, 21), fapt pentru care si scrie Epistola din Corint.

 

Epistola cuprinde 16 capitole si se imparte in:

 

Partea I doctrinara (cap. 1-11) este precedata de un prolog si de anuntarea temei (cap. 1, 16-17), iar cuprinsul propriu-zis (cap. 1, 18 - 11) este o expunere a invataturii crestine despre mantuirea neamului omenesc si indreptarea crestinului (insusirea mantuirii) prin credinta.

 

Partea respectiva se imparte in trei sectii: Sectia I (cap. 1, 18 - 4) expune: Necesitatea mantuirii pentru toti oamenii. Aici se arata vinovatia paganilor si a iudeilor in fata lui Dumnezeu si neputinta lor de a dobandi prin forte proprii impacarea cu Parin­tele ceresc. Din aceasta cauza, Dumnezeu a oferit lumii mantui­rea (impacarea cu El) prin jertfa Fiului Sau, Domnul nostru Iisus Hristos, pe care noi ne-o putem insusi prin credinta in invatatura si Jertfa Sa.

 

Sectia a II-a (cap. 5-8) descrie rezultatul sau roadele celor care cred in invatatura si Jertfa Domnului Hristos si viata noua ce se dobandeste prin ajutorul credintei si al harului Duhului Sfant.

 

Sectia a III-a (cap. 9-11) trateaza despre problema poporu­lui evreu in planul mantuirii divine. Acesta, desi in mare parte a respins credinta in Mantuitorul Hristos, totusi pana la urma, la sfarsitul veacurilor, va primi credinta crestina.

 

Partea a IV-a (cap. 12-16) morala cuprinde o serie de inva­taturi si sfaturi: iubire reciproca intre crestini, ascultarea de autoritatile lumesti, ajuto­rarea semenilor, iertare si ingaduinta cu cei slabi in credinta.

 

Epilogul (cap. 15, 14-16) recomanda pe diaconita Febe, care duce Epistola si transmite salutari la o serie de crestini din Roma din partea Sfantului Apostol Pavel si a colaboratorilor sai.

 

Importanta Epistolei. - Epistola catre Romani s-ar putea intitula drept primul tratat de dogmatica crestina, caci aici este interpretata si sistematizata in mod magistral invatatura Mantuitorului.

 

Epistola catre Romani ca si cea catre Galateni - scrisa mai inainte de Apostol - lamureste marea problema a mantuirii omu­lui prin credinta. Insa, in timp ce aceasta chestiune in epistola catre Galateni este tratata intr-un cadru mai redus al relatiei din­tre iconomia mantuirii si iconomia Legii iudaice, Legea crestina si cea iudaica, Epistola catre Romani imbratiseaza intreg trecutul omenirii cu cele doua mari religii: pagana si iudaica, aratand ca istoria intregii omeniri duce, dupa planul divinitatii, la mantuirea crestina.

 

Ca invataturi dogmatice amintim: mantuirea prin credin­ta, fara obligativitatea Legii iudaice (1, 17; 3, 28), cunoasterea lui Dumnezeu prin revelatia naturala (1, 20); despre pacatul origi­nar, transmiterea sa si urmarile sale la toti oamenii (5, 12); trans­formarea omului prin Taina Botezului, asemanarea cu Moartea si invierea lui Hristos (6, 3-13); coruptia si deteriorarea intregii naturi din cauza pacatului originar (8, 20); prestiinta lui Dumnezeu iar nu predestinarea omului (8, 29-30); convertirea finala a evreilor (11, 25-26).

 

Ca probleme de morala, Epistola ne reveleaza: existenta legii morale naturale la toti oamenii (2, 14-15); lupta interioara a omului intre tendintele trupului si cele ale ratiunii si stabilirea unui echilibru prin credinta crestina (7, 19-25); porunca dra­gostei fata de aproapele cuprinde toata legea crestina (13, 8-10); ajutorarea celui slab in credinta (14, 13), ajutorarea vrajmasilor pentru a-i face inofensivi (12, 20).

 

Epistola semnaleaza si o problema sociala de mare importanta: datoriile crestinilor de a se supune cu sinceritate fata de autori­tatile statului (13,1-7).

.

02 Octombrie 2006

Vizualizari: 35833

Voteaza:

Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Romani 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 59.90 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact