Pavecernita

Pavecernita

Din punct de vedere liturgic, perioada Postului Mare este una in care anumite slujbe specifice comunitatilor monahale sunt oficiate si in bisericile de mir. Bisericile noastre devin "mici manastiri". Acest fapt nu este lipsit de importanta. Stim cu totii ca specifice vietii monahale sunt rugaciunea si viata liturgica intensa. Bogatia liturgica a Postului Mare, ii cheama insa si pe mireni la constientizarea faptului ca rugaciunea, doxologia, trebuie sa le fie si lor specifice, in pofida celorlalte activitati zilnice.

O astfel de slujba oficiata in aceasta perioada in bisericile de parohie este Pavecernita, una din cele sapte Laude zilnice ale Bisericii Ortodoxe. Pavecernita este o slujba de seara ce este savarsita indeosebi in manastiri si la catedralele chiriarhale, dupa cina, iar in unele biserici de enorie, imediat dupa Vecernie. Pavecernita mai este cunoscuta si sub numele "dupa-cinare” sau "noptanda”. Tipicul bisericesc si Triodul arata ca aceasta randuiala se savarseste incepand cu ora 16.00 ("ceasul al zecelea din zi”) incheind ciclul slujbelor divine de seara.

In unele manastiri si catedrale, Pavecernita se savarseste in tinda (nartex, pronaos), ca toate laudele mici, aducandu-se acolo sfesnicele sau chiar la chilie de catre fiecare monah in parte. In bisericile de enorie se savarseste de obicei in naos.

Slujba Pavecernitei cunoaste doua forme: Pavecernita mica si Pavecernita mare. Ambele randuieli le gasim in carte de cult numita Ceaslov.

Pavecernita mare

Initial a existat o singura randuiala, cea numita astazi Pavecernita mare, singura de care pomeneste Tipicul Sfantului Sava. Chiar daca nu este o slujba intru totul specifica perioadei Triodului, Pavecernita Mare are, in acesta perioada, cateva particularitati: in prima saptamana din Postul Mare se savarseste Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul unit cu Pavecernita Mare. Acesta este impartit in patru fragmente fiind citit de luni pana joi cate unul. Canonul cel Mare se va citi integral in miercurea din saptamana a cincea din Postul Mare. Tot in cadrul Pavecernitei Mari, in timpul Postului Mare, este spusa Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul.

Pavecernita mare se savarseste in toate zilele din Postul Mare afara de sambete si duminici si afara de miercuri si vineri din saptamana a cincea a Postului, precum si miercuri si vineri din Saptamana Patimilor.

Pavecernita mare se mai oficiaza in manastiri si in zilele de marti si joi seara in saptamana branzei, ca o anticipare a randuielilor Postului Mare. De asemenea, se mai savarseste si in ajunul Nasterii Domnului, al Bobotezei, la Buna Vestire. In aceste cazuri Pavecernita mare se face unita cu Litia praznicului respectiv. Inlocuind Vecernia praznicului care s-a savarsit dimineata, fiind unita cu Liturghia Sfantului Vasile cel Mare (ajunul Craciunului, Boboteaza) ori cu Liturghia Darurilor (Buna Vestire)

Pavecernita mica

Pavecernita mica a luat nastere probabil in sec. XIII, ca o prescurtare, Pavecernita mare ramanand rezervata numai pentru vremea Postului Mare, asa cum o prezinta Sfantul Simeon al Tesalonicului, in prima jumatate a sec. al XV-lea.

In general, Pavecernita mica se savarseste numai la manastiri si foarte rar la bisericile de enorie.

Pavecernita mica, avand o randuiala mult mai scurta, se savarseste in toate zilele din afara Postului Pastilor, iar in timpul acestui post numai in zilele: in toate sambetele si duminicile (afara de Sambata Patimilor cand nu se citeste Pavecernita), miercuri si vineri din saptamana a cincea ( se face denie ), miercuri, joi si vineri din Saptamana Patimilor.

Pavecernita mica nu se savarseste nici in Sambata Patimilor, si nici in toata saptamana Luminata, cand este inlocuita cu slujba speciala a Ceasurilor Pastilor

Pavecernita - Istoric si simbolism

Slujba Pavecernitei s-a dezvoltat din rugaciunea de multumire pe care credinciosii o aduceau lui Dumnezeu, in particular, inainte de culcare, inca din primele trei secole ale istoriei crestine, precum se vede din recomandarea pe care o face de ex. Clement Alexandrinul in secolul III: "E sfant lucru sa multumim lui Dumnezeu pentru toate, inainte de a merge la culcare, caci ne-am bucurat de bunatatea si iubirea Lui de oamneni, incat sa mergem la somn cu Dumnezeu in suflet”. In secolul al IV-lea Eusebiu de Cezareea amintea deja a saptea lauda zilnica de rugaciune, ce se savarsea intre masa de seara si culcare.

Cele mai vechi mentiuni cu privire la aceasta slujba le intalnim in "Regulile monahale” scrise de Sfantul Vasile cel Mare intre 358-362 pentru comunitatea monahala intemeiata de el in Pont. Se pare ca in aceasta comunitate Pavecernita a fost inclusa pentru prima data ca randuiala liturgica zilnica.

Cert este faptul ca aceasta slujba a fost mult timp limitata la monahismul rasaritean din Pont si Antiohia. Nici Egeria nu aminteste despre acesta randuiala in timpul pelerinajului la Ierusalim si nici Sfantul Ioan Casiana nu o aminteste in timpul pelerinajul sau in Egipt.

In apus, Pavecernita este consemnata ca oficiu manastiresc incepand cu sec. al VI-lea.

Pavecernita este o slujba de multumire pentru ziua care tocmai se incheie dar si o rugaciune de cerere pentru trecere in pace a noptii care urmeaza.

De asemenea, randuiala are un caracter de pocainta. Citirile, rugaciunile, cantarile, toate au un caracter penitential (Psalmul 50, rugaciuni de umilinta, rugaciunea Sfantului Efrem Sirul, rugaciunea lui Manase, rugaciunea Sfantului Mardarie).

Cei 6 psalmi de la inceputul Pavecernitei mari reprezinta un fel de paralela cu exapsalmul de la inceputul Uterniei. De o remarcabila frumusete poetica si mistica sunt cele doua cantari caracteristice Pavecernitei mari: cantarea lui Isaia ("Cu noi este Dumnezeu”) si "Doamne al Puterilor, fii cu noi”. Amandoua se canta antifonic, alternativ, precum in Biserica veche.

Rugaciunile care se citesc alternativ in fata icoanelor imparatesti la Sfarsitul Pavecernitei sunt specifice pentru exprimarea scopului Pavecernitei ca slujba de cerere la inceputul noptii. ("Nespurcata Neintinata” a lui Pavel din Amoreon), "Si ne da noua, Stapane, celor ce mergem spre somn” a monahului savait Antiochus, rugaciunea "Nadejdea mea este Tatal” - atribuita Sfantului Ioanichie cel Mare)

Raportata la istoria vietii pamantesti a Mantuitorului, Pavecernita, impreuna cu rugaciunile celor ce merg spre somn, ne aminteste de pogorarea Mantuitorului, cu sufletul, la iad, dupa moartea Sa cu trupul, spre a dezlega din robia mortii sufletele dreptilor.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

15 Aprilie 2021

Vizualizari: 35797

Voteaza:

5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact