Procesul inaintea lui Pontiu Pilat

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat Mareste imaginea.


Procesul inaintea lui Pontiu Pilat

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat, procuratorul Iudeii, incepe in dimineata zilei de vineri 14 Nisan (7 Aprilie). El se desfasoara in pretoriu, adica in sala de judecata, aflata fie in vechiul palat al lui Irod Idumeul, din partea de Sud-Vest a orasului, fie in fortareata Antonia, din vecinatatea Nord-Vestica a templului.

Pretoriul avea o curte incapatoare si era prevazut cu o estrada pardosita cu pietre - Litostratos, sau Gabatha - pe care se afla scaunul de judecata. Iisus este adus aici sub stare de arest, adica legat si pazit de ostasi, ca un raufacator de rand.

Pe biroul tribunalului lui Pilat s-a depus, fara indoiala, actul de condamnare redactat de mai marii preotilor, in frunte cu Ana si cu Caiafa, si semnat de membrii sinedriului. Acestia n-au vrut sa intre in pretoriu, institutie pagana, ca sa nu contracteze o impuritate care, dupa credinta tor, i-a fi facut nedemni de participarea la masa pascala din seara aceleiasi zile.

Procesul inaintea procuratorului se desfasoara intr-o atmosfera cu totul diferita de aceea dinaintea sinedriului. Pilat cerceteaza pe Iisus cu rabdare si, negasindu-L vinovat, incearca sa-L achite. Multimea-i cere insa rastignirea, sub influenta fariseilor, a saducheilor, a carturarilor si batranilor poporului. Membrii sinedriului substitue invinuirile religioase ridicate cu rea credinta impotriva lui Iisus cu invinuiri politice.

Sf. Ioan Evanghelistul noteaza ca, la inceput, Pilat a incercat sa se debaraseze de acest proces penibil, zicand Iudeilor: "Luati-L voi si dupa legea voastra judecati-L". Iudeii ii atrag insa atentia asupra pretinsei gravitati politici a procesului si-i raspund: "Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni." (XVIII, 31). In fata acestei insistente, Pilat cedeaza cu lasitate.

Sf. Luca ne arata, la randul sau, ca trei invinuiri politice invoaca cu rea credinta iudeii impotriva lui Iisus: a razvratit poporul, a impiedecat a da dajdie Cezarului si s-a intitulat rege al iudeilor (Luca XXIII, 2). Sf. Luca ne informeaza, totodata, ca Iisus este condus si inaintea lui Irod Antipa, tetrarhul Galileii si Persiei, care-L batjocoreste si-L trimite inapoi la Pilat, ca sa fie rastignit (Luca XXIII, 6-12). Apoi, el istoriseste din nou procesul inaintea lui Pilat, care incearca iarasi sa-L elibereze, dar fara curajul si barbatia necesara unui adevarat magistrat roman (Luca XXIII, 13-16).

Sf. Matei este mai scurt. El rezuma toate aspectele procesului astfel: "Iar Iisus sta inaintea dregatorului si L-a intrebat dregatorul, zicand: Tu esti imparatul Iudeilor? Iar Iisus i-a raspuns: Tu zici! Iar cand graiau impotriva Lui mai-marii preotilor si batranii, nimic nu raspundea. Atunci a zis Pilat Lui: Nu auzi cate marturisesc impotriva Ta? Si nu I-a raspuns Iui nici un cuvant, incat se mira dregatorul foarte. Iar la praznicul Pastelui avea obiceiu dregatorul sa slobozeasca poporului un vinovat, pe care-l vroiau ei. Si aveau atunci un vinovat vestit, ce se numea BaraBa. Deci, adunati fiind, le-a zis Pilat: pe cine vreti sa va slobozesc? Pe Baraba, sau pe Iisus, carie se cheama Hristos? Ca stia ca din ura L-au dat lui. Si sezand ei in scaunul de judecata, i-a trimis vorba sotia lui, zicand: Nimic rau sa nu faci Dreptului Acestuia, ca multe am patimit azi in vis pentru EI. Iar mai marii preotilor si batranii au induplecat gloatele sa ceara pe Baraba, iar pe Iisus sa-L piarda. Si raspunzand dregatorul, le-a zis: Pe care voiti din amandoi sa va slobozesc? Iar ei au zis: pe Baraba. Zis-a lor Pilat: Dar ce sa fac cu Iisus, ce se cheama Hristos? Zis-au toti: Sa se rastigneasca! Iar ei a zis: Dar ce rau a facut? Si ei mai vartos strigau, zicand: Sa se rastigneasca! Deci vazand Pilat ca nimic nu foloseste, ci mai multa turburare se face, luand apa si-a spalat mainile inaintea poporului, zicand: Nevinovat sunt de sangele Dreptului Acestuia; voi veti vedea. Si raspunzand tot poporul, a zis: Sangele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri. Atunci le-a slobozit pe Baraba, iar ps Iisus, biciuindu-L, L-a dat sa fie rastignit." (XXVIII, 11-26).

Cu aceasta, procesul este incheiat. Pilat lucreaza impotriva datoriei sale. El se declara nevinovat cand ucide un nevinovat. El nu asculta nici de propria sa constiinta, nici de sfatul sotiei gale, care era, dupa traditie, prozelita iudaica si se numea Claudia Procula sau Procla. El ramane deci partas la rastignirea Mantuitorului, avand a primi aceeasi grea osanda si in cer, si pe pamant. Pedeapsa primita de Pilat de la oameni se cunoaste.

Istoria ne spune ca a fost depus din demnitatea de procurator al Iudeii, in anul 36 si ca Vitellius, legatul Siriei, l-a trimis la Roma, ca sa dea socoteala de cruzimile, abuzurile si nedreptatile pe care le savarsise in Iudeea si Samaria. Imparatul Caligula, gasindu-l vinovat, l-a exilat in Galia. Acolo, el s-a sinucis de disperare, apucand calea lui Iuda Iscarioteanul.

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 12394

Voteaza:

Procesul inaintea lui Pontiu Pilat 4.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE