Socrate si religia

Socrate si religia

 

Socrate si religia

 

In istoria filozofiei Socrate este considerat a fi rationalist. Dar acest lucru nu este adevarat decit in parte, daca tinem seama de ceea ce am spus despre etica si politica socratica. Ca Socrate nu este un rationalist se poate vedea din conceptia acestuia despre religie. Caci pentru acesta etica este strins inrudita cu religia. Socrate a  fost  o  natura profund  religioasa,  caracteristica  ce  il deosebeste  si in aceasta privinta de sofisti, care, dupa cum am amintit, erau imbibati de scepticism. Pentru Socrate Zeii statului atenian erau niste puteri vii, a caror importanta pentru viata poporului el n-a pus-o la indoiala. El a crezut chiar si in preziceri si oracole, pe care le considera, ca dealtfel si contemporanii sai, a fi indicatii divine, carora el le da ascultare cu inima plina de piosenie. Dar cu toate acestea, Socrate ramine mereu filozoful care cauta neincetat dupa temeiuri rationale si in chestiunile religioase. Oracolele si prezicerile au o insemnatate numai in chestiunile ce depasesc puterea de intelegere a omului. Dimpotriva, ceea ce mintea omeneasca poata sa inteleaga nu intra in domeniul acestei mantiei. Cu aceasta filozoful reduce importanta prezicerilor si a oracolelor la minimum.

 

Socrate are insa credinta nestramutata ca Divinul, Logosul se reve­leaza in sufletul si constiinta morala a omului. Am vazut, in alt loc, ca Socrate vorbeste despre o voce divina, care se reveleaza in sufletul omului. Este aceasta vocea Divinului, care-l opreste pe om sa faca astfel de fapte care-i primejduiesc sufletul. Iar in Apologia am aratat ca Socrate isi sprijina apararea sa impotriva acelora care-1 acuzau de asebie, pe faptul ca el crede in demoni si ca demonii sint fapturi ale Divinitatii si ca, deci, cine crede in demoni crede si in zei. Dar in acelasi timp Socrate vorbeste si despre o singura Divinitate, ceea ce inseamna ca el a depasit totusi politeismul antro­pomorf al concetatenilor sai, pe care el nu-l mai accepta din motive morale. Totusi filozoful nu se atinge de formele mai inalte ale religio­zitatii poporului. Se poate spune insa cu siguranta ca la Socrate este vorba de convingerea nestramutata ca in lume domneste o Ratiune mai inalta si ca ratiunea omeneasca este o parte din aceasta Ratiune univer­sala, care este temelia ordinei morale a lumii si a existentei adevarate a omului. Socrate reprezinta asadar conceptia ca procesul lumii si al vietii omenesti are in ultima analiza un adinc sens moral. "Mie, zice Socrate, nu-mi pot face rau nici Meletos si nici Anytos. Ei nu sint in stare sa faca aceasta. Caci eu nu pot sa cred ca se afla in sensul unei ordini morale universale, ca omul mai bun sa sufere din partea celui mai rau". "Omului bun nu i se intimpla nici un rau nici in viata si nici dupa moarte si persoana sa n-o uita zeii". Ideile acestea tradeaza convingerea ca totul ceea ce se intimpla in lume este dirijat de o putere divina si aceasta putere Socrate o identifica cu Binele, Adevarul si Frumosul in sine. Numai asa se poate intelege ca inteleptul crede in bunatatea originara a naturii omenesti, cel putin in sensul ca toti oamenii au menirea sa reveleze natura si fiinta lor originara divina. De aceea si repetata lui afirmatie ca scopul suprem al tuturor faptelor omului trebuie sa fie realizarea binelui. Este sigur ca aici e vorba despre o idee monoteista, care poate fi redusa la panteismul eleatilor cit si la Divinitatea transcendenta a lui Platon. Divinitatea despre care vorbeste Socrate si care guverneaza lumea este numai o expresie a filozofului dupa care existenta in sine este adevarata, morala si frumoasa. Divinitatea aceasta este identica la Socrate cu "Providenta" ,- o Providenta care nu este independenta de vointa omu­lui, dar nici nu inlatura libertatea de vointa a acestuia. Vointa numai nu poate sa ajunga pina la aceasta Providenta. Din acest motiv Socrate admite si semne ale acestei Providente, care nu pot fi insa intelese si interpretate decit de un spirit profund moral. Felul in care el priveste aceste semne, lasa sa se inteleaga ca omul trebuie sa se hotarasca in toate imprejurarile vietii, ca un spirit liber, si din credinta ca numai ceea ce este moral are valoare vesnica.

 

Viziunea filozofica socratica este sintetizata oarecum intr-un loc din dialogul platonic "Alcibiade", unde sufletul omului este consi­derat a fi esenta omului. Sufletul isi are fiinta sa in virtutea ce se fundamenteaza pe cunoasterea de sine. Socrate nu voia altceva decit sa se cunoasca pe sine si sa deprinda si pe altii sa faca acest lucru, asadar sa filozofeze, caci pentru acest intelept nu exista decit o singura viata traita cu sens: este viata in filozofie. Fara filozofie, asadar fara cunoasterea adevarului, ce este imanent ratiunii umane, nimeni nu poate deveni nici bun si nici fericit. Dreptatea si cunoasterea de sine sint inceputul si sfirsitul gindirii si al actiunilor omului moral.

 

Ca o concluzie putem spune ca pentru Socrate religia mitica si antropomorfica a poporului grec nu mai are valabilitate, el este mono­teist. Acesta si este motivul pentru care unii dintre Parintii Bisericii il numesc pe Socrate crestin, iar zugravii bisericilor noastre il zugravesc pe zidurile externe ale lacasurilor sfinte, ca unul care s-a ridicat cu gindirea lui pina la marginile crestinismului.         

 

N.B.

24 Iulie 2012

Vizualizari: 8797

Voteaza:

Socrate si religia 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact