Prefacerea darurilor in Trupul si Sangele lui Hristos

Prefacerea darurilor in Trupul si Sangele lui Hristos Mareste imaginea.

 

Prefacerea darurilor in Trupul si Sangele lui Hristos

 

Sfanta Euharistie se savarseste exclusiv in cadrul Sfintei Liturghii, constituind momentul cel mai inalt al intregii Liturghii. Momentul cul­minant este cel al sfintirii, adica al prefacerii cinstitelor daruri de paine si ele vin in insusi Trupul si Sangele lui Hristos, prin puterea Duhului Sfant care coboara asupra lor la invocarea episcopului sau a preotului (epicleza), cand la strana se canta : "Pre Tine Te laudam, pre Tine Te binecuvantam...".

 

De partea vazuta a Tainei tine, deci, si rugaciunea de prefacere a darurilor in Trupul si Sangele lui Hristos, rostita de episcop sau preot si numita epicleza.

 

Romano-catolicii sustin ca sfintirea painii si a vinului nu se face prin rugaciunea de invocare a puterii Duhului Sfant, ci prin cuvintele : "Luati, mancati, acesta este Trupul Meu... Beti dintru acesta toti, acesta este San­gele Meu..." pe care le-a rostit la Cina cea de Taina Mantuitorul, cand a impartasit apostolilor painea si vinul, prefacute in Trupul si Sangele Sau.

 

Aceasta sustinere este gresita, fiind respinsa si de datele Sfintei Scrip­turi si de cele ale Sfintei Traditii. Romano-catolicii confunda temeiul scripturistic al Tainei, sau cuvintele prin care Mantuitorul a instituit Taina Euharistiei, cu forma sau cuvintele de consacrare a elementelor euharistice. Se stie ca la nici o Taina cuvintele de instituire nu sunt in acelasi timp si cuvintele de consacrare sau savarsire a Tainei.

 

De exem­plu, la botez, cuvintele de instituire a Tainei : "Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh..." (Matei, 28, 19) si "Cel ce va crede si se va boteza se va mantui, iar cel ce nu va crede  se va osandi" (Marcu, 16, 16) nu sunt identice cu formula Tainei : "Se boteaza robul lui Dumnezeu (N) in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin".

 

Mantuitorul Hristos a rostit cuvintele : "Luati, mancati... Beti dintru acesta toti..." ca indemn, iar prezenta Sa ca Dumnezeu si binecuvantarea au fost suficiente pentru prefacerea acestor elemente in Trupul si Sangele Sau, precum a binevoit.

 

Rugaciunea de chemare a Duhului Sfant de sus peste painea si vinul pregatite, prefacandu-le in Trupul si Sangele lui Hristos si numita epicleza, s-a randuit de Biserica chiar din timpul sfintilor apostoli, urmand pilda si porunca Mantuitorului care, la Cina cea de Taina, luand painea, a binecuvantat-o (Matei, 26, 26 ,Marcu, 14, 22) si a multumit (Luca, 22, 17, 19 ; I Cor. 11, 24), facand la fel si cu vi­nul, ceea ce inseamna ca le-a sfintit, prefacandu-le, si numai dupa aceea a dat sfintilor apostoli sa manance si sa bea.

 

Apoi, Mantuitorul a porun­cit ca ceea ce a facut El la Cina cea de Taina si cum a facut El sa se faca in Biserica Lui : "Aceasta s-o faceti spre pomenirea Mea" (Luca, 22, 19). Ramanand credincioasa   poruncii Mantuitorului,   Biserica primara a sfintit painea si vinul euharistic prin rugaciunea epiclezei. Toate vechile Liturghii cuprind aceasta rugaciune.

 

In Sfanta Euharistie avem prezent, in mod real, pe insusi Mantuitorul Iisus Hristos, Dum­nezeu Fiul-intrupat, cu Trupul si Sangele Sau. Aceasta ni s-a dat prin prefacerea darurilor de paine si vin, cu puterea Duhului Sfant, la invo­carea episcopului sau preotului (epicleza).

 

Painea si vinul euharistie isi pastreaza chipul si forma lor, de paine si vin, numai pentru ochii si sim­turile noastre trupesti si pentru a ne putea impartasi de ele, primindu-le in launtrul nostru, noi fiind fiinte trupesti.

 

Prezenta reala a lui Hristos in Euharistie este un adevar confirmat de Sfanta Scriptura, de Sfanta Traditie si de practica Bisericii noastre Ortodoxe. Mantuitorul insusi, promitand oamenilor impartasirea cu Tru­pul si Sangele Sau, ii asigura : "Eu sunt painea cea vie care s-a pogorat din cer. Cine mananca din painea aceasta viu va fi in veci. Iar painea pe care Eu o voi da pentru viata lumii este Trupul Meu" (Ioan, 6, 51).

 

 Impotriva iudeilor care, scandalizandu-se auzind aceste cuvinte, zi­ceau : "Cum poate Acesta sa ne dea Trupul Lui sa-l mancam ?" (Ioan, 6, 52), Mantuitorul tine sa le precizeze :  "Adevarat, adevarat va zic voua : daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el" (Ioan 6, 53-56).

 

Sfantul apostol Pavel vorbeste in termeni foarte precisi despre prezenta reala a lui Hristos cu Trupul si cu Sangele Sau, in Euharistia intemeiata de El si poruncita spre savarsire apostolilor Sai, precum si urmasilor acestora : "Paharul binecuvantarii pe care-l binecuvantam, nu este, oare, impartasirea cu sangele lui Hristos? Painea pe care o frangem nu este, oare, impartasirea cu trupul lui Hristos? Ca o paine, un trup suntem cei multi; caci toti ne impartasim dintr-o paine" (I Cor., 10, 16-17). 

 

 Si ceva mai departe adauga: "Astfel, oricine va manca painea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie va fi vinovat fata de trupul si sangele Domnu­lui. Sa se cercereteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie osanda isi mananca si bea, nesocotind trupul Domnulu" (I Cor., 11, 27-29).

 

Cum are loc aceasta prefacere a painii si vinului, fara modificarea formelor lor exterioare de paine si de vin, ramane marea taina a credin­tei noastre. Acest lucru il spune si sfantul Ioan Damaschin : "insesi painea si vinul se prefac in Trupul si Sangele lui Dumnezeu. Iar de in-, trebi de modul cum se face aceasta, multumeste-te sa auzi ca prin Du­hul Sfant, asa precum tot prin Duhul Sfant Si-a format Domnul Siesi si in Sine trup din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu. Si mai mult nu stim. Stim numai ca cuvantul lui Dumnezeu este adevarat si lucrator si atotpu­ternic, iar cat despre mod, el este de nepatruns".

 

Doctrina catolica a cautat explicatia acestei tainice prefaceri si in­vata ca sunt prefacute (transsubstantiate) numai substanta painii si vi­nului in Trupul si Sangele lui Hristos, ramanand neschimbata forma de paine si de vin, adica accidentii substantei painii si a vinului.

 

 Iar aceasta,  transsubstantiere a substantei painii si vinului in Trupul si Sangele lui Hristos are loc in momentul in care episcopul sau preotul rosteste cu­vintele Mantuitorului de oranduire a Tainei : "Luati, mancati, acesta este Trupul Meu... Beti dintru acesta toti, acesta este Sangele Meu, al Legii, celei noi..."

 

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 23762

Voteaza:

Prefacerea darurilor in Trupul si Sangele lui Hristos 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE