Cutlumus - candva lavra cea mai mare a Tarii Romanesti

Cutlumus - candva lavra cea mai mare a Tarii Romanesti


        Fiind la numai cateva minute de Karyes (capitala Sfantului Munte Athos), aproape ca nu a fost drum in „Gradina Maicii Domnului“ sa nu fi poposit, macar pentru cateva clipe, la Manastirea Cutlumus. Odata am mers acolo chiar in ziua de dupa hram si am ascultat cu emotie pomenirea ctitorilor voievozi romani cu doamnele si cu copiii lor.


Dupa Marea Lavra, Vatoped, Iviron, Hilandar si Dionisiu, urmeaza in ierarhia athonita cea de a sasea manastire: Cutlumus, cu hramul Schimbarii la Fata a Domnului. Originea numelui ei se pierde in negura vremii, undeva la inceputurile manastirii, in secolele 10-11. Unii afirma ca ar fi vorba de numele fondatorului (Kotloumous), un turc care s-a increstinat, altii spun ca s-ar traduce „sfantul care a venit din Etiopia”, iar altii considera ca Kutlumus inseamna, intr-un vechi dialect arab, „Hristos Mantuitorul”, Cel Caruia ii este inchinata manastirea.


Prima atestare documentara a manastirii este din 1169 si primele ajutoare din Tarile Romane se pare ca au venit aici in vremea lui Nicolae-Alexandru Basarab (1352-1364). Adevarata ei inflorire incepe insa cu staretul Hariton, cel care a refacut-o cu ajutorul lui Vladislav I (Vlaicu Voda), domn al Tarii Romanesti intre 1364-1374. Hariton s-a implicat atat de mult in ridicarea Manastirii Cutlumus, incat in 1394 aceasta era cunoscuta drept „Manastirea lui Hariton”. Astfel, el a facut nu mai putin de sapte drumuri in Tara Romaneasca, obtinand ajutoarele promise de Vladislav, care se angajase spunand: „Voi inconjura cu ziduri si cu turn de intarire manastirea, voi inalta biserica, trapeza, chilii, voi rascumpara mosii si voi da animale, ca prin aceasta sa fie pomeniti parintii Domniei Mele si eu...”


Se cuvine sa mai poposim putin asupra relatiei speciale dintre staretul Hariton si Tara Romaneasca. E cunoscuta corespondenta sa cu voievodul roman, care cerea, in schimbul ajutoarelor pe care urma sa le trimita, ca parintilor romani ce vietuiau la Cutlumus sa li se permita sa duca o viata de sine. Se pare ca staretul Hariton a incercat sa il convinga pe domnitor asupra importantei vietii de obste, pe care o numea „rai pe pamint”, insa tot ce a obtinut a fost ca staretul Manastirii Cutlumus sa fie intotdeauna ales dintre calugarii greci (ce duceau viata de obste). Mai e de mentionat ca intre 1372-1380, Hariton va fi Mitropolit al Ungrovlahiei.


Iata si cuvantul sau catre cei ce-i vor urma: „Pe cine va alege Dumnezeu sa fie mitropolit in Tara Ungrovlahiei, sa fie ctitor al Manastirii Cutlumus si sa o ajute cu zel ca si noi, iar manastirea sa fie datoare a-l scrie la Sfanta Proscomidie ca ctitor...”.


Intre ctitorii Cutlumusului s-au adaugat apoi, rand pe rand, Mircea cel Batran, Laiota Basarab, Basarab cel Tanar, Vlad Calugarul, Vlad Inecatul, Vlad Vintila si nu in ultimul rand Radu cel Mare si Neagoe Basarab. Acesta din urma a ridicat aici Biserica Sfantului Nicolae, chilii, trapeza (sala de mese), pivnita, brutarie, bucatarie, hambar, bolnita, arhondaric (pentru primirea oaspetilor) si alte constructii, a acoperit biserica cu plumb si i-a pus geamuri, a construit port intarit cu zid si a numit Cutlumusul Lavra cea Mare a Tarii Romanesti.


Mai tarziu, Elisabeta Movila si Gavriil Movila, urmati de marele Matei Basarab care a ajutat la repararea picturii bisericii si a reconfirmat inchinarea catre Cultumus a Manastirii Clocociov din jud. Olt, cat si o serie de domnitori fanarioti, precum Alexandru Ipsilanti, Voda Caragea, Mihail Sutu si Alexandru Moruzi, si-au legat numele de Cutlumus. Ultima mare danie romaneasca catre aceasta manastire, si se pare chiar catre Athos, ii apartine mosieresei Marghioala Procopie Canusi cu ajutorul careia Cutlumusul s-a putut reface dupa incendiul devastator din 1870.


In Manastirea Cutlumus, care numara in prezent 30 de vietuitori, se pastreaza o parte din lemnul Sfintei Cruci, piciorul Sfintei Ana (moaste intregi), mana Sf. Grigore Teologul si capul Sf. Alipie Stalpnicul, toate daruite manastirii de primul sau ctitor, imparatul bizantin Alexie Comnenul (1081-1118), cat si multe alte particele din moastele altor 70 de sfinti. Ca si in celelalte manastiri athonite, si aici se pastreaza o biblioteca impresionanta, continand, printre altele, 662 de manuscrise (din care 100 pe pergament).

 

                                                                                 Silviu-Andrei VLADAREANU
                                                                            Lumea credintei, anul II, nr. 12(17)

Pe aceeaşi temă

29 Iunie 2012

Vizualizari: 17816

Voteaza:

Cutlumus - candva lavra cea mai mare a Tarii Romanesti 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact