Originea vietii


Originea vietii

Unul din primele puncte ale disputei dintre evolutionism si creationism este cel referitor la originea vietii. Creationistii sustin ca viata a fost creata de Dumnezeu, in timp ce evolutionistii sustin ca materia ne-vie s-ar fi organizat in mod spontan si ar fi dat nastere vietii (teorie care a primit numele de generatie spontanee).

Mai exista si unii autori, relativ putin numerosi, care sustin o teorie hibrida: primul organism viu a fost creat de Dumnezeu iar celelalte au luat nastere din acesta prin evolutie.

Sa incercam sa analizam in continuare posibilitatea generatiei spontanee.

In mod evident, in conditiile actuale, materia ne-vie nu se organizeaza spontan pentru a da nastere la organisme vii. Evolutionistii sustin, insa, ca atmosfera primitiva si oceanul primordial ar fi avut o alta compozitie chimica, mai favorabila aparitiei vietii. Aceasta este o simpla ipoteza care nu poate fi demonstrata, dar sa presupunem ca ar fi adevarata. Ca urmare a acestui fapt s-ar fi format prin sinteza chimica, mai intai o "supa organica" in ocean, dupa care, substantele din aceasta "supa" s-ar fi autoorganizat treptat pentru a da nastere vietii, mai intai in forme acelulare (virusuri), iar apoi in formele celulare.

In unele experiente de laborator, in conditii total diferite de cele pe care le intalnim astazi in natura, dar despre care se afirma ca ar fi identice cu cele din atmosfera primara, cercetatorii au reusit sa sintetizeze unele substante organice, printre care cel mai cunoscut exemplu il constituie aminoacizii. Evolutionistii considera acest fapt ca pe o dovada a posibilitatii generatiei spontanee. Ei "uita" insa sa precizeze cateva "mici detalii". Le vom preciza noi:

a) Aminoacizii obtinuti prin sinteza chimica nu sunt identici cu cei din organismele vii. Sa fim mai expliciti: aminoacizii sunt substante optic active si pot avea doua forme - levogira si dextrogira. Aminoacizii obtinuti prin sinteza chimica se prezinta sub forma unui amestec de 50% aminoacizi levogiri si 50% aminoacizi dextrogiri. Tinand cont de faptul ca nu exista nici un mecanism natural de separare a acestui amestec (exceptand reactiile enzimatice din organismele vii deja formate), rezulta ca, daca viata ar fi aparut dintr-un astfel de amestec, ar trebui ca aminoacizii din organismele vii sa fie si ei 50% levogiri si 50% dextro-giri, numai ca toti aminoacizii din organismele vii sunt levogiri.

b) Aminoacizii sunt totusi molecule relativ simple, care reprezinta doar caramizi de constructie pentru alte molecule mai complexe (proteinele), iar intr-un mediu acvatic (cum se presupune ca era si oceanul primordial), reactia de polimerizare a aminoacizilor este defavorizata, astfel incat nu numai ca acestia nu au tendinta de a se autoasambla ci, dimpotriva, proteinele au tendinta naturala de a se descompune. Rezulta ca nu putem explica astfel originea moleculelor proteice complexe si nici aparitia ipoteticei "supe organice". In organismele vii sinteza proteinelor are loc cu consum de energie, prin mecanisme biochimice complexe (care au fost expuse in Partea I a cartii).

c) In ceea ce priveste virusurile, denumirea de "forme de viata acelulare" este improprie intrucat acestea nu poseda metabolism propriu si nu se autoreproduc. In plus, ele nu puteau sa apara inaintea celorlalte vietuitoare, deoarece multiplicarea lor nu poate avea loc decat intr-o celula-gazda, nu si intr-un mediu abiotic.

d) Chiar si cele mai simple organisme vii (bacteriile) sunt totusi extrem de complexe, posedand, printre altele, un genom complex si un set de cel putin cateva mii de enzime, fiecare dintre ele fiind implicata intr-o anumita reactie biochimica, iar aceste reactii sunt dependente unele de altele, astfel incat lipsa uneia din ele poate afecta grav organismul, putand provoca chiar moartea acestuia. Rezulta, deci, ca aceste sisteme nu puteau sa apara pe rand, ci trebuia sa apara direct o celula gata formata.

Pentru a raspunde acestor obiectii, majoritatea evolutionistilor invoca ideea ca acest lucru ar fi totusi realizabil prin legaturi intamplatoare care ar fi aparut in decursul miliardelor de ani care s-ar fi scurs de la formarea Pamantului pana la aparitia vietii. Insa, calculele de fizica statistica arata ca probabilitatea unui asemenea eveniment este neglijabila, chiar daca am presupune ca varsta Pamantului ar fi de sute de miliarde de ani, in timp ce, chiar si cele mai generoase evaluari cu privire la aceasta varsta nu depasesc 4 miliarde de ani.

Intrucat calculele de fizica statistica sunt complexe si, daca le-as expune in detaliu, as risca sa nu pot fi inteles, voi recurge la o analogie: un ceas are o structura cu mult mai simpla decat o celula vie si, totusi, nimeni nu a vazut vreodata o bucata de metal care sa se transforme de la sine intr-un ceas, indiferent cat de mult timp ar trece, deci nici materia ne-vie nu poate de la sine sa dea nastere vietii.

Din exemplul cu ceasul mai vedem un lucru: metalul nu se transforma singur in ceas dar, daca intervine un ceasornicar, acest lucru devine posibil. Deci, si in cazul aparitiei vietii avem nevoie de un "Ceasornicar" numai ca, data fiind complexitatea organismelor vii, Acesta trebuie sa fie cu mult mai inteligent decat omul si, in acelasi timp, sa fie capabil sa intervina la nivel molecular pentru a organiza sistemele biochimice celulare.

Fizicianul E. Schrodinger a demonstrat chiar ca, din punct de vedere termodinamic nici macar mentinerea vietii nu ar fi posibila daca nu admitem si existenta unui principiu universal ordonator de natura spirituala (el se pronunta pentru o divinitate impersonala, ca in religiile extrem orientale, dar modul deosebit de inteligent al organizarii lumii pare sa sugereze mai degraba existenta unui Dumnezeu personal).

In fata acestor obiectii, reactia evolutionistilor este variata.

Unii dintre ei, respingand aprioric orice interventie divina, afirma ca, din moment ce viata exista, rezulta ca ea trebuie sa fi aparut din materia ne-vie prin generatie spontanee si, deci, calculele celor care sustin altceva ar fi gresite. Orice s-ar spune, o asemenea atitudine numai stiintifica nu este.

Altii, vazand ca nu reusesc sa explice aparitia vietii pe pamant prin teoria expusa mai sus, cauta sa rezolve problema afirmand ca viata a fost adusa pe Pamant (intr-un fel sau altul) de pe o alta planeta. Acest lucru nu a fost, insa, demonstrat si, in plus, nu rezolva problema deoarece, ori aici, ori pe alta planeta, tot nu pot explica in ce mod materia ne-vie ar fi putut da nastere vietii.

O alta categorie, sunt evolutionistii care recunosc ca, cel putin pentru formarea primului organism viu, este necesara interventia divina. Acestia sunt mai putin numerosi, deoarece oamenii care cred cu adevarat in existenta lui Dumnezeu, nu accepta evolutionismul, acesta nefiind in concordanta cu ceea ce afirma Revelatia Dumnezeiasca despre facerea lumii.

Sa vedem in continuare cam ce se intampla cu un organism viu, deja aparut.

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact