O viata de marturisire

O viata de marturisire

Poate una dintre cele mai intens dezbătute şi mai prost înţelese Taine este Spovedania.

Să zăbovim pentru a descifra puţin misterul.

Spovedania reprezintă venirea cu pocăinţă în faţa preotului şi mărturisirea păcatelor în faţa lui Hristos. La sfârşitul spovedaniei, preotul poate da câteva sfaturi celui spovedit, în funcţie de nevoile sale. La final, preotul rosteşte rugăciunea de iertare a păcatelor, deoarece el este slujitor al iertării lui Iisus Hristos.

Majoritatea denominaţiunilor protestante cred că practica mărturisirii păcatelor în faţa unui preot nu are un fundament biblic, deoarece „unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: Omul Hristos Iisus" (I Timotei 2,5). Este interesant că unii protestanţi, precum luteranii, au păstrat spovedania în cultul lor, deşi ea, în general, a fost scoasă din uz.

Mulţi oameni cred că nu se pot mărturisi altei persoane. Inainte să continuăm, trebuie să ne amintim că noi nu dorim să fim membri ai unei biserici care are doar
învăţăturile care ne plac nouă. Pe noi ne interesează găsirea Bisericii care are adevăratele învăţături ale lui Iisus Hristos şi ale apostolilor Săi. Este spovedania o invenţie romano-catolică folosită pentru a promova puterea ierarhiei sau poate fi un puternic ajutor în lupta noastră duhovnicească, instituit chiar de Dumnezeu?

In mai multe pasaje, Noul Testament vorbeşte despre mărturisire şi iertarea păcatelor atât în înţeles general, cât şi ca Taină: „Şi Iisus le-a zis iarăşi: «Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi». Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: «Luaţi Duh Sfânt, Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate, şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute»" (loan 20, 21-23).

Vedem că Domnul însuşi a suflat Duhul Sfânt asupra apostolilor Săi cu scopul de a le transmite şi lor unul dintre marile daruri ale slujirii Sale, darul iertării păcatelor.

Aceasta a fost un fel de hirotonire a ucenicilor. Când cineva ne spune că doar Dumnezeu poate ierta păcatele, să-l întrebăm ce vrea să spună acest pasaj biblic. Pentru Biserica Ortodoxă, ca şi pentru Biserica primară, este clar că aici se vorbeşte de un dar special dat slujitorilor lui Hristos. „Mărturisiţi-vă deci unul altuia păcatele şi rugaţi-vă unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului" (Iacov 5,16). „Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios şi drept ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea" (I loan 1, 9).

Este cunoscut faptul că, în Biserica primară, spovedania se făcea în public, în faţa întregii comunităţi. Acesta era un aspect foarte important al închinării aduse lui Dumnezeu, deoarece se considera că mântuirea personală este legată direct de mântuirea celor din jur. Când un om păcătuia, fie că acest act era unul public sau privat, se considera că întreaga comunitate este afectată de efectele păcatului*. Cu toate acestea, practica spovedaniei publice nu s-a păstrat în Biserică, fiind înlocuită de spovedania privată, când locul martorilor din Biserică a fost luat de un singur martor, preotul.

Motivul acestei schimbări a fost acela de a-i ajuta pe acei oameni care ar fi simţit un prea mare sentiment de ruşine în a se expune în faţa comunităţii. Bineînţeles, unele păcate puteau să creeze şi dispute în cadrul comunităţii. Puteau foarte uşor să conducă la bârfă şi judecare, aşa cum foarte des se întâmplă în jurul nostru. Astfel, darul oferit de Dumnezeu de a ierta păcatele putea fi o piatră de poticnire pentru unii. Aşa că preotul a fost ales să asculte păcatele în numele tuturor.

Din mai multe motive, aceasta era soluţia logică, în primul rând, preotul era singurul din comunitate (exceptându-l pe episcop) care putea ierta păcatele. In al doilea rând, mărturisirea făcută în faţa preotului presupunea faptul că păcatele rămâneau secrete, deoarece preoţii erau şi sunt obligaţi să respecte secretul Spovedaniei. In al treilea rând, timpul petrecut în compania preotului favorizează dezvoltarea vieţii duhovniceşti pentru cel care se spovedeşte. Această relaţie îi permite preotului să găsească metodele potrivite pentru a oferi sfat şi îndreptare celui spovedit, pentru a-l menţine pe calea mântuirii. In al patrulea rând, mărturisirea făcută în faţa altei persoane arată că omul se pocăieşte cu adevărat şi are atât de multă smerenie, încât îi permite şi altcuiva să-i cunoască secretele. Acest tip de smerenie este cheia succesului duhovnicesc.

Iată ce spun câteva dintre scrierile timpurii despre această Taină.

In Biserică să-ţi mărturiseşti păcatele tale şi să nu te duci la rugăciune cu conştiinţa rea. Aceasta este calea vieţii .

O parte dintre aceste femei fac mărturisire publică, însă altele se ruşinează să o facă şi, în linişte, ca şi cum s-ar retrage singure de la nădejdea vieţii întru Dumnezeu, fie se leapădă cu totul de credinţă, fie oscilează, mergând pe două căi .

Presupun că foarte mulţi, din cauza săvârşirii acestui act (spovedania) în public, sau se sustrag de la el, sau îl amână zi după zi; ei ţin seamă mai mult de ruşine decât de mântuire, ca aceia care, având vreo vătămare la părţile mai ruşinoase ale corpului, evită să se arate la medici şi astfel pier din cauza ruşinii lor .

Mai există şi o a şaptea iertare, dură şi încordată, prin pocăinţă, când păcătosul îşi spală aşternutul său în lacrimi [cf. Psalmul 6, 7], iar lacrimile i se fac pâini, ziua şi noaptea [cf. Psalmul 41, 4], când nu roşeşte a arăta preotului Domnului păcatul şi a cere leac .

De cât de mare credinţă şi teamă de Dumnezeu dau dovadă cei care îşi mărturisesc păcatele în faţa preoţilor lui Dumnezeu în mod neprefăcut şi cu pocăinţă, făcând o dezvăluire publică a conştiinţei. Vă implor, fraţilor, ca tot cel care a păcătuit să-şi mărturisească păcatele atât timp cât este în această lume, atât timp cât mărturisirea sa poate fi primită, atât timp cât iertarea adusă prin preot mai poate fi plăcută înaintea Domnului" .

Preoţii au o putere pe care Dumnezeu n-a dat-o nici îngerilor, nici arhanghelilor. Nu s-a spus îngerilor, ci oamenilor: „Oricâte veţi lega pe pământ vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi dezlega pe pământ vor fi dezlegate şi în cer" (Matei 18,18). Au şi stăpânitorii pământului puterea de a lega; dar leagă numai trupurile. Puterea de a lega a preoţilor însă leagă sufletele şi străbate cerurile; Dumnezeu întăreşte sus în ceruri cele făcute de preoţi jos pe pământ; Stăpânul întăreşte hotărârea dată de robi. Ce oare altceva a dat Dumnezeu preoţilor, dacă nu toată puterea cerească?29

Am văzut referinţele biblice şi citatele unor adevăraţi păstori ai Bisericii primare. Repet, să avem în vedere că aceşti scriitori erau consideraţi îndrumători foarte respectaţi şi erau consideraţi normativi în predarea învăţăturii corecte a Bisericii. De asemenea, atunci când vine vorba de actul mărturisirii în faţa unei persoane, ar trebui să luăm în calcul şi faptul că mulţi dintre noi plătim adesea mulţi bani psihologilor, psihiatrilor, consultanţilor pentru ca ei să ne asculte mărturisirea (într-un fel de a spune). Aşa cum spunea cândva G,K. Chesterton, un binecunoscut scriitor; „Psihanaliza este spovedanie fără iertarea păcatelor". In multe cazuri, astfel de profesionişti ne pot sugera tehnici de dezvoltare personală sau de adaptare la anumite situaţii, sau medicamente, însă noi, fiind creştini, nu uităm că Domnul a dat apostolilor Săi adevăratul leac care vindecă multe boli cauzate de păcat.

Pocăinţa nu este un simplu fapt care se petrece o singură dată în viaţă. Este o călătorie continuă, necesară pentru urmarea zilnică a căii creştine, deoarece doar cei curaţi cu inima vor vedea pe Dumnezeu (Matei 5,18). Acest mod de a trăi ne împinge spre Dumnezeu prin spovedanie. Dacă am mers toată viaţa la biserică, dar încă ne mai luptăm cu păcatele trecutului şi cu vina pe care acestea o aduc, poate este timpul să primim medicamentul iertării păcatelor. Hristos Domnul nostru a vrut ca fiecare dintre noi să primească acest dar.

„Să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte" (Evrei 12,1).

Pr. James Guirguis

Cautati caile cele de demult, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cautati caile cele de demult"

* La acestea adăugăm şi aspectul că întreaga comunitate, primind mărturisirea păcătosului, era responsabilă să-l înconjure cu dragoste, ajutându-1 să se ridice din păcatul în care căzuse, după sfatul apostolic „datori suntem noi cei tari să purtăm slăbiciunile celor neputincioşi" (Romani 15, 1), şi să reintre în comuniunea cu Biserica, de care se rupsese prin păcat. Pentru o prezentare detaliată a rostului şi rolului spovedaniei publice în Biserica primară, a se vedea Mitropolitul Antonie de Suroj, Mai aproape de Hristos. Spovedania şi iertarea, traducere de Dragoş Dâscă, Editura Doxologia, Iaşi, 2014, pp. 13-21 [n.tr.].

29 Sfântul loan Gură de Aur, Despre preoţie [Sfântul loan Gură de Aur, Despre preoţie, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Sofia, Bucureşti, 2004, p. 77J.
 

Pe aceeaşi temă

26 Noiembrie 2018

Vizualizari: 1585

Voteaza:

O viata de marturisire 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact