Greseala omului si ispita diavolului

Greseala omului si ispita diavolului Mareste imaginea.

Sfantul Maxim Marturisitorul impartaseste convingerea crestina generala ca Dumnezeu nu l-a influentat pe om sa cada. Pacatul originar este greseala omului, dar ea a fost cauzata si de atacurile persuasive ale diavolului. Sfantul Maxim se refera explicit si la intrebuintarea gresita a libertatii naturale a omului, si la seductia diavolului, si nu vede nici o contradictie in aceasta asociere. In unul si acelasi text (Thal 61), vorbeste, intr-un loc , exclusiv despre greseala omului si intr-altul despre seductia diavolului, cauza activa a raului. Iar intr-o referire scurta la cadere, cum ar fi cea de la sfarsitul textului din Amb 38, subliniaza ca diavolul l-a ranit pe om cu spinul placerii si astfel l-a dus la pieire, sau intr-un pasaj similar, cum ar fi rezumatul din Amb 8, poate sa nu-l mentioneze pe diavol deloc. In ambele cazuri ramane un element important al libertatii umane: diavolul incearca sa convinga sau, iarasi, omul este tentat de pozitia lui de a fi in mijloc in lume, dar omul este cel care decide. Libertatea apartine naturii umane, face parte din calitatea de chip a omului, dar omul o foloseste spre distrugerea sa.

Aceasta perspectiva se leaga, la randul ei, de felul cum Sfantul Maxim intelege raul. Raul este conceput in termeni cu totul negativi. La Sfantul Maxim, ca si la Sfantul Dionisie Pseudo-Areopagitul, raul nu are existenta substantiala. In Prologul la Raspunsuri catre Thalasie, Sfantul Maxim defineste raul fie ca necunoastere a Cauzei lucrurilor, fie ca esec al omului de a-si orienta energiile naturale catre scopul lui adevarat. Si nu este nimic mai mult decat atat, adauga Sfantul Maxim, inainte de a continua formal cu o definitie pozitiva: o miscare irationala a facultatilor naturale catre altceva decat catre scopul lor adevarat. Astfel, punctul decisiv in rau este aceasta esuare, aceasta neimplinire a capacitatilor naturale umane, in care omul se indeparteaza de Dumnezeu, si intreaga istorie a caderii lui Adam se poate descrie in felul acesta.

Prin urmare, Sfantul Maxim ne spune ca diavolul, care cazuse din cauza mandriei si il pizmuia pe om, dorind sa-l faca pe om partas la caderea lui , si-a acoperit pizma cu bunavointa si l-a convins pe om sa-si indrepte dorinta catre alte lucruri, si nu spre Cauza a toate, facandu-l astfel sa nu mai cunoasca aceasta Cauza. Diavolul l-a ispitit pe om printr-o stratagema, pretinzand ca este binevoitor si apeland la iubirea de sine a omului. Dar, pe de alta parte, tot din acest motiv, caderea a fost in intregime greseala omului, pentru ca s-a lasat convins de placerea pe care i-a sugerat-o diavolul, si astfel, in mod liber, si-a intors capacitatea naturala de a se bucura de placerea duhovniceasca spre lumea sensibila, preferand placerile ei in locul lui Dumnezeu. Aceasta pervertire a bucuriei adevarate s-a produs in relatie cu lumea sensibila. Omul nu numai ca a devenit nestiutor, dar a capatat o anumita asemanare cu animalele si si-a folosit capacitatile intelectuale in scopul cautarii a mai multa placere, iubirea de sine urmarind totdeauna pofta simturilor.

Insa placerea senzuala atrage intotdeauna corespondentul ei negativ, durerea, prevedere prin care Dumnezeu a introdus o contraforta punitiva si purgativa in viata omului cazut. Acest lucru il face acum pe om -inspirat in continuare de diavol - sa gaseasca metode prin care sa se bucure de placere si sa scape de durere, iar aceste metode reprezinta noul obiect al activitatii intelectuale a omului. El incearca sa separe pofta de durere, dar intotdeauna isi va cauza durerea cautand placerea si va incerca sa scape de durere cautand tot mai multa placere, iar acest lucru este intru totul dupa intentia diavolului - care acum a capatat putere asupra omului prin ispitele lui trupesti -, caci nimic nu-i place mai mult, spune Sfantul Maxim, decat sa-l vada pe om pedepsit si ranit. Omul nu mai este liber, pentru ca si-a luat decizia fatala si si-a indreptat atentia catre placerile lumii sensibile.

Lars Thunberg

Antropologia teologica a Sfantului Maxim Marturisitorul. Microcosmos si mediator; Editura Sophia

Cumpara cartea "Antropologia teologica a Sfantului Maxim Marturisitorul"

Pe aceeaşi temă

02 Martie 2018

Vizualizari: 7086

Voteaza:

Greseala omului si ispita diavolului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE