Libertate si iubire

Libertate si iubire

 

Libertate si iubire

 

Consecintele acestui adevar sunt capitale. Inceputul, cauza, sursa, punctul de plecare al existentei nu este vreo necesitate logica impersonala, nici preexistenta inexplicabila a unei Fiinte dumnezeiesti si nici elanul orb al unei Naturi absolute si nedeterminate. Este libertatea unei Persoane care realizeaza existenta pentru ca iubeste. Dincolo de aceasta, insusirile pe care le atribuim lui Dumnezeu, in masura posibilitatilor limbajului nostru logic, nu trebuie sa fie con­siderate trasaturi caracteristice care sunt impuse existentei dumnezeiesti de Fiinta sau Natura Sa, ci consecinte ale modului de existenta personala.

 

Astfel, Dumnezeu este necreat nu pentru ca Fiinta Sa trebuie sa fie necreata, ci pentru ca este "Persoana adevarata", un Eu care are constiinta de sine existentiala libera de orice predeterminare, prin urmare libera si de orice provenienta, creatie sau emanare. Este atemporal, fara de inceput si vesnic, tocmai pentru ca Existenta Sa personala constituie inceputul si scopul Sau de a Fi - nu tinde sa fie ceea ce prescrie natura Sa, asa incat tendinta si elanul existentei Sale spre scopul real al existentei Sale sa constituie o durata de timp. Este infinit si nemarginit, "dincolo de orice loc", deoarece modul Sau de existenta personala este comuniunea nespatiala de iubire. Exista ca iubire, nu ca individualitate autonoma, de aceea nu se plaseaza niciodata in antiteza pentru a crea distanta si, prin urmare, marimi masurabile -existenta Persoanei lui Dumnezeu este o  apropiere fara spatiu, fara dincolo, fara limita sau marime.

 

Sfanta Scriptura ne asigura ca "Dumnezeu este iubire" (I Ioan 4, 16). Nu ne spune ca Dumnezeu are iubire, ca iubirea  este o  calitate,  o  insusire  a  lui  Dumnezeu.  Ne adevereste  ca  ceea  ce  este  Dumnezeu  este  iubirea,  ca Dumnezeu este ca iubire, ca modul in care este Dumnezeu este iubirea. Dumnezeu este Treime de Persoane si aceasta Treime este Monada de viata, deoarece viata Ipostasurilor lui Dumnezeu nu este o simpla supravietuire, un fapt pasiv de mentinere in existenta, ci o realizare dinamica a iubirii, o unitate indestructibila de iubire. Fiecare Persoana exista nu pentru sine, ci exista oferindu-se comuniunii de iubire cu celelalte Persoane. Viata Persoanelor este o "compenetrare reciproca" de viata, ceea ce inseamna ca viata uneia devine viata a celeilalte, Existenta lor izvoraste din  realizarea vietii ca si  comuniune,  din  viata  care se identifica cu daruirea de sine, cu iubirea.
 

Daca Dumnezeu este Existenta si viata cea adevarata, cauza si sursa si punctul de plecare al lui a Fi, atunci in nici un caz a Fi, existenta si viata nu pot fi despartite de dinamica iubirii. Daca modul in care este Dumnezeu este iubirea si din acest mod de existenta izvoraste orice posibilitate si expresie de viata, atunci pentru a se realiza viata, aceasta trebuie sa functioneze ca iubire. Daca nu va functiona ca iubire, atunci existenta nu mai constituie viata. Aceasta eventualitate tine de libertatea persoanei, din mo­ment ce numai persoana si numai ca produs al libertatii poate realiza viata ca iubire. Daca libertatea ipostasurilor personale vrea sa realizeze existenta nu ca mod de viata, nu ca mod al plinatatii triadice de viata, ci ca un mod diferit de cel care constituie viata, atunci existenta insasi nu mai reuseste sa-si atinga finalitatea sa care este viata, esueaza in ceea ce priveste realizarea scopului pentru care exista. Atunci apare moartea ca si consecinta ultima a libertatii razvratite.

 

Adevarul Dumnezeului treimic al Bisericii nu este un adevar "religios" oarecare, un raspuns mai bun sau mai putin bun din toate cate exista referitoare la Dumnezeu. Adevarul Dumnezeului Treimic este raspunsul Bisericii care priveste viata si moartea, este luminarea tainei existentei, descoperirea posibilitatii vietii celei adevarate, libere de timp si de stricaciune.

 

Christos Yannaras

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2012

Vizualizari: 4378

Voteaza:

Libertate si iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

libertatea iubirea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact