Date despre sarbatori

Date despre sarbatori

Date despre sarbatori

 

1. Etimologia - Cuvantul sarbatoare  este de origine latina (servatoria, de la servo - are, a pastra, a conserva, a respecta).

 

2. Vechimea si universalitatea sarbatorilor

Evreii aveau in afara de sabatul sau sarbatoarea saptamanala, sarbatori anu­ale, ca cea a Pastilor, a Cincizecimii, a Corturilor, a impacarii sau Curatirii, Purim, etc.; toate aminteau de fapte importante din is­toria lor religioasa si politica.

 

Imperiul roman, in cadrul caruia s-a nascut crestinismul, avea sar­batorile sale (feriae), adica zile anume consacrate cultului public al zeilor si deosebite de cele comune, prin intreruperea sau suspendarea activitatii obisnuite, prin frecventarea altarelor si a templelor zeilor si prin indepli­nirea ceremoniilor rituale indatinate etc.

 

3. Instituirea sarbatorilor crestine

La inceput, crestinii recrutati dintre iudei, care alcatuiau numarul cel mai insemnat al pri­mei comunitati din Ierusalim, continua sa respecte sarbatorile iudaice, cu care fusesera obisnuiti, asa cum faceau si Sfintii Apostoli (vezi, de ex., Fapte II, 1 ; XX, 16 s.a.). De aceea, cele mai vechi sarbatori crestine apar ca prelungiri (intr-un nou spirit) ale celor mai mari sarbatori iudaice, pe langa care ele se juxtapun la inceput, cu care coexista o buna bucata de vreme si pe care apoi le inlocuiesc definitiv. Acestea sunt : duminica (in locul sabatului iudaic), Pastile si Rusaliile (in locul celor doua mari sar­batori iudaice corespunzatoare, din lunile intai si a treia ale calenda­rului evreiesc : Pasha si Cincizecimea). De fapt, cele doua din urma nu sunt in calendarul crestin decat cele mai importante duminici din cursul anului. Aceste trei sarbatori sunt singurele sarbatori crestine cu caracter general din primele trei secole. Abia in cursul secolului III apare spora­dic, dupa opinia majoritatii istoricilor, cel de al treilea praznic impara­tesc, adica sarbatoarea Epifaniei sau Teofaniei, o sarbatoare comuna a nasterii sau intruparii Domnului si in acelasi timp a botezului Sau. 

 

Dar inca din sec. II calendarul crestin incepe sa se imbogateasca printr-o noua serie de sarbatori, prilejuite de persecutiile religioase : cele ale sfintilor martiri si marturisitori, la care se adauga zilele de inmormantare ale episcopilor. Cu caracter local la inceput, acestea sunt si cele dintai sarbatori de origine pur crestina ; una dintre cele mai vechi, mentionate in docu­mente, este de ex., cea a Sfantului Policarp, episcopul Smirnei, inaugurata indata dupa moartea lui.  Incetarea persecutiilor, favorizand libera dezvoltare a cultului crestin in general, a inlesnit si aparitia unor noi sarbatori, care se in­multesc treptat din sec. IV inainte, incepand cu cele ale Mantuitorului si ale Sfintei Cruci, aproape toate de origine palestiniana. De pe la sfarsitul secolului IV inainte, apar in documente si cele mai vechi sarbatori ale Maicii Domnului (Bunavestire si Adormirea), ale Sfintilor ingeri (aces­tea insa mentionate sporadic mult mai devreme), ale Sfintilor mai im­portanti din Vechiul si din Noul Testament, precum si ale unor eveni­mente mai importante din istoria Bisericii. Secolul urmator a adus mai ales inmultirea sarbatorilor Maicii Domnului (in Rasarit, Nasterea si In­trarea in biserica) si ale sfintilor pustnici, calugari si asceti din secolele IV-V.

 

Cu exceptia celor trei mari sarbatori crestine din epoca apostolica (duminica, Pastile si Cincizecimea), toate celelalte sarbatori au avut la inceput caracter local. Multe din ele au fost la origine aniversari anuale ale zilei sfintirii (inaugurarii sau tirnosirii) unor biserici inchinate sfin­tilor sau evenimentelor respective, cum este cazul cu sarbatoarea orto­doxa a inaltarii Sfintei Cruci de la 14 septembrie, sau cu sarbatorile Sfin­tilor ingeri. Secolul IV a adus generalizarea, in toata lumea crestina sau in cele mai multe din Bisericile locale, a unor sarbatori cu caracter local pina aici.

 

Prin sec. VI, calendarul crestin este aproape definitiv for­mat, in ceea ce priveste sarbatorile mari de peste an, care pana in aceasta vreme apar aproape toate si sunt sarbatorite pretutindeni. N-a fost adoptata in crestinism nici o sarbatoare pagana, chiar daca se constata unele coincidente de date, intamplatoare sau intentionate, intre unele sarbatori crestine cu date fixe si cele pagane, pe care acestea le-au inlocuit (ca in cazul sarbatorii Craciunului, al Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul s.a.). Reminiscente pagane supravietuiesc doar in folclor, adica in datinile, credintele si riturile cvasi-religioase, legate mai ales de vechile sarbatori pagane cu caracter naturist, inlocuite de cele crestine (Craciunul, 1 ianuarie, 24 iunie, Rusaliile).

 

Dintre marile centre ale crestinatatii antice rolul principal in forma­rea sarbatorilor calendarului crestin l-a avut in Rasarit la inceput Ieru­salimul si apoi Constantinopolul (Bizantul), iar in Apus, Roma.

 

Pe aceeaşi temă

19 Iunie 2012

Vizualizari: 10778

Voteaza:

Date despre sarbatori 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sarbatori ortodoxe

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact