Harul cununiei preschimba iubirea fireasca in iubire duhovniceasca

Harul cununiei preschimba iubirea fireasca in iubire duhovniceasca

Harul cununiei preschimba iubirea fireasca in iubire duhovniceasca
Text
Şi a treia zi s-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo. Şi a fost chemat şi Iisus şi ucenicii Săi la nuntă. Şi sfârşindu-se vinul, a zis mama lui Iisus către El: Nu mai au vin. Zis-a ei Iisus: Ce este Mie şi ţie, femeie? încă n-a venit ceasul Meu. Mama Iui a zis celor care slujeau: Faceţi orice vă va spune. Şi erau acolo şase vase de piatră, puse pentru curăţirea iudeilor, care luau câte două sau trei vedre. Zis-a lor Iisus: Umpleţi vasele cu apă. Şi le-au umplut până sus. Şi le-a zis: Scoateţi acum şi aduceţi nunului. Iar ei i-au dus. Şi după ce nunul a gustat apa care se făcuse vin şi nu ştia de unde este, ci numai slujitorii care scoseseră apa ştiau, a chemat nunul pe mire şi i-a zis: Orice om pune întâi vinul cel bun şi când se ameţesc, pe cel mai slab; iar tu ai ţinut vinul cel bun până acum. Acest început al minunilor l-a făcut Iisus în Cana Galileii şi Şi-a arătat slava Sa; şi ucenicii au crezut în El. (In 2, 1-11)

Comentariu
S-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo.
Spunând evanghelistul că era de faţă la nuntă Maica lui Dumnezeu mai înainte de a veni Iisus, o înfăţişează drept chip al curăţiei sufletului celor doi miri, fără de care nu e cu putinţă venirea şi şederea de faţă a lui Hristos între ei.

Şi a fost chemat şi Iisus.
Ni se ne arată, aşadar, ce se întâmplă când doi se unesc nu în afara lui Dumnezeu şi fără de EI, ci stând El de faţă, împreună cu El, prin harul Său. Când, adică, mirii de bunăvoie II cheamă şi sunt gata să-L primească cu vrednicie, cu suflet curat, adică, după cum s-a arătat mai înainte.

Şi sfârşindu-se vinul...
Vinul de la nuntă, pus la masă înainte de a veni Hristos, închipuie simţământul firesc de iubire. Soiul acesta de iubire însă cu vremea păleşte, slăbeşte, sărăceşte şi până la urmă piere deplin.

Şi a zis mama lui Iisus către El: Nu mai au vin.
Numai strigând către Domnul şi prin harul Său îşi află lipsa aceasta îndestularea.

Iar Maica Domnului ne este maică iubitoare ce pururi veghează şi ia aminte la lipsuri şi nevoi; nu avem altă solitoare pe lângă Domnul mai sfântă decât ea. Hristos e întotdeauna gata să ne dăruiască harul Său, dar nu ni-l dă cu sila, ci Se arată desăvârşit cinstitor al libertăţii noastre. Nu ne vrea Domnul fii alintaţi, care capătă tot ce voiesc mai înainte să ceară. Stă lângă noi şi aşteaptă să ne cunoaştem cu umilinţă sărăcia noastră şi să cădem la El, de-a dreptul, ori prin mijlocirea Maicii Sale şi a sfinţilor cerând.

Zis-a ei Iisus: Ce ne priveşte pe Mine şi pe tine, femeie? Incă n-a venit ceasul Meu.

Harul primit de miri la nuntă vine odată cu Noul Legământ şi-i adus de Hristos. In Legământul cel vechi, nu harul, ci legea rânduia însoţirea.

Harul de care se împărtăşesc creştinii nu se revarsă de la sine; e rodul rugăciunii stăruitoare şi al nevoinţelor curăţitoare.

Mama Lui a zis celor care slujeau: Faceţi orice vă va spune.

Slujitorii aceştia sunt chiar mirii; ei trebuie să se gătească, dorind minunea preschimbării iubirii lor prin harul lui Hristos.

Iar ce le spune El sunt poruncile Sale; ca să ai parte de harul Lui şi să te schimbi, trebuie să-I împlineşti toate poruncile, care te curăţă de patimi şi te fac lucrător de virtuţi.

Aceasta-i calea nerătăcită care duce la iubire - rod al nepătimirii şi culme a virtuţilor, după cum spun Părinţii -, Iubirea despre care minunat vorbeşte Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan; iar dragostea soţilor e un chip al acestei iubiri.

Şi erau acolo şase vase de piatră, puse pentru curăţirea iudeilor.

Vasele acestea închipuie rânduielile legaliste care cârmuiau mai înainte căsătoria şi păzirea ei: voinţa celor doi de a respecta un legământ şi un contract odată făcute.

Domnul Se foloseşte de aceste vase cu un alt rost, închipuind astfel trecerea de la domnia legii din Vechiul Testament la domnia harului din Testamentul cel Nou.

Zis-a lor Iisus: Umpleţi vasele cu apă.

Vinul care se sfârşise arată sfârşirea iubirii; apa ce se va preschimba în vin închipuie puterile omului dintru început, în stare să săvârşească lucrarea iubirii.

Şi le-au umplut...
Căci se cuvine ca soţii să aducă lui Dumnezeu toate puterile şi însuşirile fireşti, pentru ca El să le preschimbe prin harul Său.

.. .până sus.

Şi cu cât Ii vor aduce Lui mai mult, cu atât mai mult vor primi de la El.

Şi le-a zis: Scoateţi acum şi aduceţi nunului. Iar ei i-au dus.

Prin harul lui Hristos, iubirea care-i doar simţământ firesc şi toată puterea fiinţei noastre care o însufleţeşte şi o mână sunt preschimbate în iubirea care-i după duh; pe aceasta o arată prin vinul cel nou.

Şi când nunul a gustat apa care sejacuse vin şi nu ştia de unde este, ci numai slujitorii care scoseseră apa ştiau...

Nunul e raţiunea noastră, care, privind din afară, cunoaşte potrivit firii cele ce sunt fireşti, şi vede că un vin e mai bun decât altul - că una-i iubirea firească, şi alta iubirea duhovnicească -, dar nu e în stare să vadă de unde izvorăşte ce-i mai presus de fire şi mai bun.

Mirii însă, pentru că s-au rugat cerând harul lui Dumnezeu, pentru că I-au adus Lui drept jertfă curată toată puterea lor de a iubi şi s-au gătit duhovniceşte ca să primească darul Său, cunosc prin cercarea lucrului şi printr-o tainică simţire a inimii puterea sfântă ce lucrează în ei.

Orice om pune întâi vinul cel bun şi, când se ameţesc, pune pe cel mai slab;

Indeobşte, îndrăgostiţii au parte la început de o iubire înflăcărată, parcă nepământească, care însă nu dăinuie mult; până la urmă se lasă prinşi şi ameţiţi de patimi şi aşa, zăpăciţi şi orbiţi, umblă aiurea pe căile vieţii, se îndepărtează unul de altul şi se pierd. Gustă atunci din drojdia iubirii stricate şi oţetite de necurăţia patimilor din ei.

iar tu ai ţinut vinul cel bun până acum.

Iubirea cea după duh întoarce din stricăciune întru nestricăciune; ea nu se ofileşte şi-şi păstrează buna mireasmă prin harul lui Hristos.

„Acum" e al lui Hristos şi închipuie dăinuirea iubirii şi veşnicia hărăzită celei plămădite de veşnicul şi necreatul har dumnezeiesc.

Jean-Claude Larchet
DESPRE IUBIREA CREŞTINĂ, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "DESPRE IUBIREA CREŞTINĂ"

Pe aceeaşi temă

17 Octombrie 2016

Vizualizari: 3462

Voteaza:

Harul cununiei preschimba iubirea fireasca in iubire duhovniceasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact