De la cuvantul moralizator la faptele credintei

De la cuvantul moralizator la faptele credintei

Exemplul de viață al Sf. Părinți și cuvintele lor de învățătură sunt călăuze pe calea ce duce la limanul mântuirii. Nu e nimic moralizator, este mărturia vie a celor împliniți întru Adevăr, modele de trăire menite să ne pună și să ne mențină pe Cale, pentru a nu cădea pradă mândriei, părerii de sine și înșelării.

Fundamentul moralei creștine îl constituie tocmai unirea reală a credincioşilor cu Hristos, prin comuniunea întru Duhul Sfânt, în Biserică, iar ca sporire duhovnicească, aceasta se reflectă în iubirea aproapelui.

În timpul Sf. Liturghii, Dumnezeu este în mijlocul nostru și noi putem contempla cu uimire Învierea Domnului, pe care avem datoria s-o vestim lumii, în primul rând prin Lumina Învierii dinlăuntrul nostru, în așteptarea plină de nădejde a Celei de a doua Veniri a Mântuitorului Iisus.

Buna informare, conștientizarea și asumarea sinceră a propriilor probleme în raport cu sine, cu aproapele și cu Dumnezeu e un pas important spre vindecarea interioară, care începe întotdeauna prin a ne smeri, prin a ne „pleca capul”, și asta doar în clipa în care acceptăm că avem „o problemă”.

Clipa aceasta, a „străfulgerării” interioare, este clipa binecuvântată a cercetării harului dumnezeiesc, când minciuna de sine ne „explodează” în față. Atunci se arată câtă sinceritate, bărbăție și curaj avem, dacă ne mișcăm spre bine sau alegem să rămânem încremeniți în starea de decădere morală în care ne-am complăcut ani la rând.

Nu de informații la nesfârșit avem nevoie, ci mai important este a pune în lucrare cuvintele dumnezeiești. Pentru că nu concluziile mentale ne înțelepțesc, ci harul lui Dumnezeu care se revarsă în inimă pe măsură ce înaintăm pe calea faptelor duhovnicești.

Tot mai mult și fără să ne dăm seama centrul de greutate al aspirațiilor și intereselor noastre s-a mutat pe aspectul cantitativ al vieții. O vorbă spune că important nu e cât de mult trăim, ci cât de intens trăim scurta noastră viață; aș adăuga, și cu folos mântuitor.

Un om de bună-credință nu dorește niciodată să îndrepte lumea, punându-i la zid pe toți, pentru că ceea ce scrie, spune sau făptuiește îl privește în mod direct și pe el.

Adică, mai înainte de toate, mărturisește și asumă sincer propriile neputințe și căderi, împărtășind celorlalți sentimente și gânduri, din dorința unei împreună înțelegeri și îmbogățiri spirituale. În niciun caz nu se înalță pe poziția de atoateștiutor, de unde servește lecții de viață celorlalți.

Bunăoară, filosoful Constantin Noica spunea că orice sfat dat cuiva apropiat este „impur” și are legătură și cu cel care sfătuiește. Un sfat trebuie să-l dai, doar dacă „trimite mai departe pe celălalt; dacă-l sporeşte”.

Chiar și așa, având o bună intenție în acest sens, cred că mai mult ca oricând e nevoie de o „resacralizare” a limbajului nostru, deziderat care nu poate fi împlinit decât prin întruparea lui Hristos în inima noastră, și de aici în fiecare cuvânt rostit. De aceea se cuvine să-L chemăm neîncetat pe Dumnezeu în viața personală.

Cuvântul omenesc este chipul Cuvântului Tatălui Cel mai înainte de veci. „Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit, și cu duhul gurii Lui, toată puterea lor” (Ps. 32, 6) și „El a zis şi s-au făcut, El a poruncit și s-au zidit” (Ps. 32, 9). De aceea și cuvântul nostru are o „putere ziditoare”.

Cuvântul Dumnezeului nostru rămâne în veac. Pentru aceasta și cuvântul nostru „atinge veșnicia”, dacă este rostit potrivit voii lui Dumnezeu. Cuvintele Sf. Liturghii, şi în general ale rugăciunilor, nu sunt în fond numai omeneşti, ci şi date de Sus.

„Limba bisericească” se referă la „sfera existenţei dumnezeieşti”. Ea trebuie să exprime descoperirea Duhului Sfânt şi „vederile” născute de El. Prin auzirea Cuvântului lui Dumnezeu (cf. Rm. 10, 17) se însufleţeşte omul spre credinţă, dar nu orice credință, ci cea „care a biruit lumea” (I In. 5, 4) (Arhimandritul Sofronie, „Mistica vederii lui Dumnezeu”, Edit. Adonai, Bucureşti, 1995, p. 302).

Vorbirea cu folos este o „binecuvântare”, iar dacă este întărită cu lucrarea, vorbirea va fi și „încununată”. Atunci când cuvântul ziditor și viaţa se întâlnesc, împreună fac o „icoană a toată filosofia” (Sf. Isidor Pelusiotul).

Pentru că vorba bună, rostită din trăire duhovnicească, poate să îi facă buni și pe cei răi, în timp ce vorba rea îi face răi chiar şi pe cei buni (Avva Macarie Egipteanul); înțelepciune care ne amintește de răspunderea pe care o avem pentru orice cuvânt pe care îl rostim: „Vă spun că pentru orice cuvânt deşert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteală în ziua judecăţii” (Mt. 12, 36).

Avva Pimen spunea că „făţarnicul este cel care îşi învaţă aproapele o lucrare, pe care el însuşi n-a ajuns să o facă”, de aceea a învăţa aproapele este pentru „cel sănătos la minte şi fără patimi”.

Iar pentru acela care a primit darul iubirii de Dumnezeu, Cuvântul dumnezeiesc este „poruncă” (Părintele Rafail Noica), așa cum mărturisește Sf. Apostol Pavel: „Căci dacă vestesc Evanghelia, nu-mi este laudă, pentru că stă asupra mea datoria. Căci, vai mie dacă nu voi binevesti!” (I Co. 9, 16).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

18 Aprilie 2019

Vizualizari: 774

Voteaza:

De la cuvantul moralizator la faptele credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta faptele bune

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact