Despre pacat

Despre pacat

N-as putea spune de ce ideile si faptele care ar trebui sa ne franga inima sau sa ne lase reci, in realitate nu fac decat sa ne inrobeasca, sa atate pofta de a distruge orice legi.

Pacatul porneste de la ceva logic, necesar. Necesitate care devine banalitate, toana zilnica consumata cu placere sau indiferenta. Un fel de tabiet.

Placerea pentru comiterea pacatului este durerea pe care o simte sufletul maltratat. Ispita pacatului anihileaza capacitatea de discernere a omului intre bine si rau. Pacat: frica de singuratate. Toata lumea fuge de singuratate, imbratisand orice anturaj, aventura, orice gest. Reflexe specifice nebuniei firii. In aceasta nebunie a pacatului, omul uita de cer. Cerul il impiedica sa se imbete cu iluzii desarte. Strigatul entuziast al omului nu este strigatul invingatorului, nici al invinsului, ci al betivului. Pamantul se infatiseaza in toata salbaticia si desfraul sau inghitind sufletele oamenilor. Altfel la ce ar fi bune prapastiile? Cei care accepta singuratatea sunt mai aproape de Dumnezeu. Acestia iubesc muntii: simboluri ale purificarii sufletelor, ale inaltarii.

Asa cum pamantul te primeste in maruntaiele sale pentru a deveni tu insuti tarana, tot asa muntii te primesc pe crestele lor pentru a te transforma intr-un sfant. Dar omul trebuie sa se lupte cu pacatul, pentru a invinge frica. Dar pacatul ni se infatiseaza ca un lucru firesc. Nici nu banuim ca acest pacat - lucru firesc - ne va transforma in consumatori de iluzii. Omului ii este mai accesibil efemerul, aceste lucruri iluzorii, daunatoare, iar acele elemente care tin de sacralitate, de viitorul sau spiritual nu-l intereseaza.

Intr-o viata de om se ucid fericiri si tristeti, ganduri dea valma, sacrificandu-se clipa unei regasiri , unei renasteri. Pacatul e moarte, e risipirea clipei de fericire, sacrificiul de sine care este sacrificiul binelui, al transfigurarii, al devenirii. O re - nastere refuzata, strivita cu indiferenta si cinism.

Imi displac profund lamentatiile pe care un individ care nu a fost deprins cu un rost, sau nu a cautat sa dea vreun sens vietii sale le imbratiseaza cu seninatate, ca un nou echilibru in aceasta viata. Refuzul de a trai. Dificultatea de a trai, de a suporta trecerea timpului, nefacand nimic, nedorind decat o trecere mai rapida a unui timp monoton. Pentru astfel de oameni, lacrimile sunt doar lacrimi. Ei au o inima frustrata, lipsita de intrebari, de idei, de sentimente . O inima care nu a suferit pentru cautarea sensului acestei vieti.

Daca nu vom reusi sa raspundem la intrebarea de ce e necesar sa retraim, vom muri. Vom muri pentru ca nu vom mai avea suflet. Ma consider in aceasta lume o farama de pamant si un ochi de lumina. Acest ochi de lumina (sufletul) imi sugereaza ca exista putinta de a invinge pacatul, de a gasi un sens vietii. Necesitatea recrearii gandirii, vietii e o arma pe care daca nu stii s-o folosesti te mistuie. Caci asa cum bezna pe care pacatul o aduce in inima omului e imensa, aparent nesfarsita, astfel si solutia abandonarii, negarii misiunii de a da sens vietii se prezinta ca o ispita care ne provoaca mari suferinte. Apare dorinta de distrugere, de acaparare a tot ceea ce s-a facut pana la tine. O dorinta razboinica, de a frange pacea sufleteasca prin gesturi deznadajduite determinate de o mare neputinta: neputinta de a intelege viata. Daca as fi pictor sau sculptor, nu as reusi sa conturez, sa recreez chipul multimii in care se integreaza omul: o multime stearsa, imprevizibila, manipulabila, fara a avea o gandire proprie sau constiinta. Nu as putea suporta sa zugravesc suferinta a milioane de oameni a caror nefericire creste in timp, odata cu consumarea propriilor iluzii. Sunt oameni carora le lipseste viata.

Neviul este tot ceea ce este viu in exterior, dar sufleteste este mort. Functioneaza doar acel strop de ratiune care da sens miscarii haotice a multimii, a indivizilor care o compun. Dezordine ordonata in ceea ce numim dezintegrarea sufleteasca a fiintei umane sub strict control. N-as putea spune cine exercita acest control sau cine a creat acest mecanism de fragmentare a personalitatii omului. Neviul este mutenie, confundarea rasului cu plansul, a placerii cu fericirea. Viata are un sens consacrat, materia. O realitate constatata, fara a fi necesar sa fie demonstrata.

Gandul meu este ca omul pentru a nu ajunge in stadiul de a comite crime trebuie sa-si depaseasca tot ceea ce este umbra, propria sa umbra. Constient de neimplinirea sa spirituala, omul in hotararea sa de a se schimba va fi impiedicat de propria sa umbra. Umbra ii va sta in cale, il va impiedica sa mearga inainte, sa vada altceva decat chipul propriei sale neimpliniri. Exista o singura solutie: sa-si indrepte privirea spre cer si sa zboare. Sa dea drumul inimii spre cer inainte de a fi ucisa .

De fapt ce este aceasta umbra? Indoiala, permanenta si discreta ispita care nu ne paraseste nici in cele mai fericite clipe de pe pamant. Ramane cu noi pana murim.

Gand : oamenii au creat idolatria pentru ca nu doreau sa asculte de nimeni. Singurii zei care pot fi distrusi sau ignorati sunt cei falsi: pictati, ciopliti. Poate ca omul ar fi fost si azi in rai daca nu i s-ar fi poruncit, daca ar fi avut voie sa faca orice doreste. Desigur, ar fi fost un om fara constiinta si fara liberul arbitru. Fara merite.

Omul se bucura doar de realitatea oferita, descoperita pe pamant, de materie din simplul motiv ca nu-l inteleg pe Dumnezeu. Omul gaseste sens in decadere. Omul gaseste sens in pacat. Doar omul simte placeri in durere.

Pana nu ti se pune intrebarea crezi in Dumnezeu, nu vei avea niciodata indoiala in privinta existentei Sale. Il vei accepta in fiecare moment al vietii tale, vei apara aceasta idee pana cand vei fi intrebat de ce crezi in dumnezeu sau ce crezi ca reprezinta Dumnezeu. Punand astfel de intrebari avem nesansa de a ne indeparta de ideea de Dumnezeu. Pentru ca modul nostru de a gandi nu va depasi propria conditie, dimensiune marcata de vremelnicie, de spatiu si timp, limite peste care nu putem trece prin ratiunea si logica noastra. De fapt este o problema falsa. Credinta nu presupune o demonstratie matematica - sau nu numai - a existentei lui Dumnezeu. A crede in Dumnezeu presupune a-ti urma inima, a darui din bunatatea faptelor tale.

Oamenii greu fac deosebirea dintre sensul vietii lor si un sens divin, nepatruns cu mintea de ei. Sensul divin e creatia care depaseste notiunea de timp, de vremelnicie. Caci si timpul a fost creat pentru ca la inceput a existat doar vesnicia. Punctul in care omul se poticneste este tocmai acest timp. Omul trebuie sa inteleaga ca acest timp afecteaza sau ordoneaza tot ceea ce inseamna materie, tot ceea ce este inferior, supus mortii, adica unei transformari fizico – chimice. Gandul nostru indrazneste sa puna problema existentei si a altceva deasupra lui Dumnezeu sau inaintea sa. Isi ofera libertatea de a se indoi. Dar omul nu renunta la raportarea ideii de Dumnezeu la timp. Ca si cum Cel care a creat vesnicia s-ar putea raporta la niste limite pe care suntem noi nevoiti sa le suportam. Pentru noi evadarea din timp presupune parasirea acestor limite si intalnirea altor limite. Vesnicia nu poate fi nici intrezarita macar cu un astfel de model de gandire. Pacatul isi are originea in astfel de ganduri menite a-i crea omului un sentiment de confuzie, de indoiala. Din neintelegerea actului de credinta. Intr-adevar, sustinut de dovezi, minuni, scrieri sfinte, dar repet nu de o demonstratie matematica sau nu numai, nu de o constatare asemeni unei realitati materiale.
Ci , mai mult de fapte , de iubire, de virtuti .

Traian Calistru

 

.

Despre autor

Traian  Calistru Traian Calistru

Colaborator
20 articole postate
Publica din 08 Februarie 2011

Pe aceeaşi temă

24 Aprilie 2012

Vizualizari: 1825

Voteaza:

Despre pacat 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

pacatul

Comentarii (1)

  • Eliza VoicuPostat la 2012-04-26 15:46

    Foarte frumos...si adevarat!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact