Spovedania nu mai este o chestiune de doi, ci este o chestiune de unul singur

Spovedania nu mai este o chestiune de doi, ci este o chestiune de unul singur Mareste imaginea.

Pocăinţa se desăvârşeşte în Taina Spovedaniei, căci doar astfel ne putem elibera de păcatele noastre şi ne putem regenera sufleteşte. Le spuneam şi tinerilor, şi credincioşilor, aseară la conferinţa de la Târgu Mureş că deseori auzim în vorbirea curentă: „Merg să mă spovedesc la preot”. Este greşit: când mergi să te spovedeşti, nu te spovedeşti la preot, preotul este doar un martor, este cel care mărturiseşte înaintea lui Dumnezeu toate cele pe care tu ţi le recunoşti, fiindcă Dumnezeu le cunoaşte.

Singurul care te-a văzut în momentele de mare intimitate în care tu ai greşit înaintea lui Dumnezeu este Creatorul a toate, Atoatevăzătorul. Şi când alergi la spovedanie, alergi înaintea lui Hristos, Care aşteaptă să mărturiseşti cu sinceritate ceea ce ai făcut.

Vrednicul de pomenire Mitropolit Bartolomeu, pe care l-am slujit ca secretar de cabinet, mi-a spus că îşi căuta cu ardoare un părinte duhovnicesc la care să se spovedească. Şi în cele din urmă l-a întâlnit în chip providenţial pe părintele Arsenic Papacioc de la Techirghiol. Şi acesta l-a câştigat pentru spovedanie, devenindu-i duhovnic, prin acest cuvânt: „Spovedania nu mai este o chestiune de doi, ci este o chestiune de unul singur”. Adică, propria ta conştiinţă vorbeşte înaintea Mântuitorului Iisus Hristos, preotul este acolo ca martor. Sigur, că, în cele din urmă, el te îndrumă, pune un diagnostic al bolii duhovniceşti şi îţi dă un canon de îndreptare, luminat de Duhul Sfânt.

Acest canon, deseori, este privit ca pedeapsă, ceea ce iarăşi este foarte greşit. Se spune tot în vorbirea curentă: „am fost canonisit” sau „am primit canon” şi canonul este, din nefericire, privit ca o pedeapsă. Insă scopul tuturor canoanelor, după cum ne învaţă Sfântul Ioan Gură de Aur, este vindecarea rănii. Primeşti acel canon de la duhovnic pentru a te vindeca deplin, pentru a te îndrepta, pentru a te înnoi duhovniceşte. E foarte important ca preotul să participe în rugăciune şi cu grijă duhovnicească la vindecarea penitentului. Ceea ce înseamnă că, odată cu spovedania, se instituie această relaţie firească paterna-filială între părintele duhovnicesc şi fiul său sufletesc, o relaţie adâncă şi minunată în Hristos.

Le spun credincioşilor - mai ales în posturi - să îşi dea silinţa să nu se spovedească doar în posturi, când e mare aglomeraţie la spovedanie. Atunci se simte o mare presiune, mai ales la noi, slujitorii, care spovedim sute şi sute de credincioşi şi credincioase înainte de Paşti şi această presiune vine şi pe fondul oboselii care se acumulează şi la noi, - că şi noi suntem oameni - dar şi la cei care aşteaptă la rând. Şi atunci spovedania e puţin mai concentrată. Eu, deseori, când spovedeam la Cluj, îi îndemnam pe credincioşi să vină şi după Sfintele Paşti la spovedanie. Mulţi dintre ei ascultau, pe alţii îi întâlneam doar în posturi, de obicei în Postul Crăciunului şi în Postul Paştelui. însă dacă ne asumăm foarte serios viaţa în Hristos, atunci e foarte important să avem o relaţie apropiată cu părintele nostru duhovnicesc în Hristos. Iar cheia îndreptării, cheia înnoirii şi a desăvârşirii noastre este în mâna părintelui duhovnicesc.

Ne aducem aminte din Scriptură, când acel demnitar al reginei Etiopiei a început să citească pentru prima oară Sfintele Scripturi ale Vechiului Testament, a ajuns la Cartea profetului Isaia şi s-a poticnit, erau foarte, foarte adânci cuvintele profetice şi nu pricepea. Insă Duhul Sfânt l-a dus în chip minunat pe Apostolul Filip spre acest om care îl căuta sincer pe Dumnezeu. L-a întrebat apostolul pe acest demnitar de la curtea reginei Etiopiei: „înţelegi, oare, ce citeşti? Iar el a zis: Cum aş putea să înţeleg, dacă nu mă va călăuzi cineva?” (Fapte 8, 30 31), Aici este cheia: Cum să pricepem dacă nu avem un îndrumător, un îndrumător luminat de Duhul Sfânt? Filip a fost Apostol, iar urmaşii Apostolilor în Biserică su nt episcopii şi preoţii, în ceea ce noi numim îndeobşte succesiunea apostolică, acest fir roşu al harului care se transmite de la Hristos prin Sfinţii Apostoli şi prin urmaşii, urmaşilor lor până la sfârşitul veacurilor. Această Taină este mare, instituită de Mântuitorul Iisus Hristos după învierea sa din morţi, când, ştiţi bine, a suflat asupra ucenicilor săi şi le-a spus: „Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20, 22-23). Deci, le-a dat această putere a preoţiei, împărtăşindu-le harul dumnezeiesc. Iar preotul aceasta face, cu harul pe care îl are, cu harul iertării care vine de la Hristos, Izvorul harului: primeşte mărturisirea penitentului şi apoi, cu puterea lui Hristos, Marele Duhovnic, îl dezleagă pe penitent.

Aseară, vorbind despre Taina Pocăinţei, despre Spovedanie, despre preoţii duhovnici, la final, la binecuvântare, un bătrânel, care a stat foarte atent la tot ceea ce am transmis, mi-a spus: „Părinte, eu am mai mulţi duhovnici”. Şi i-am spus: „Eu nu cred că aveţi mai mulţi duhovnici, aveţi un singur duhovnic.” „Păi, cum aşa?” „Păi, Marele Duhovnic este Hristos, El este Marele Duhovnic, este unic, însă este foarte important să aveţi un preot care să vă îndrume”.

Sunt prilejuri binecuvântate, sunt momente speciale în viaţa noastră când, de pildă, plecăm departe şi atunci căutăm un preot al lui Hristos să ne dezlege de păcate, să ne putem împărtăşi cu Trupul şi Sângele Domnului. De pildă, avem în diaspora foarte mulţi credincioşi care vin acolo de la preoţii din ţară şi îi luăm noi în grijă, - îi iau şi eu în grijă, îi iau şi preoţii împreună slujitori cu mine - ca să nu rămână nespovediţi şi neîmpărtăşiţi. Sunt situaţii speciale. Insă, dacă eşti intr-un oraş şi mergi din biserică în biserică, la fiecare preot, nu este corect; trebuie să te opreşti la unul dintre ei, să ai un preot care să te îndrume.

+ PS Macarie

Fragment din cartea "7 intalniri ale Postului Mare", Editura Felicitas

Cumpara cartea "7 intalniri ale Postului Mare"

 

Pe aceeaşi temă

09 Ianuarie 2020

Vizualizari: 705

Voteaza:

Spovedania nu mai este o chestiune de doi, ci este o chestiune de unul singur 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE