Suferirea de bunavoie a relelor

Suferirea de bunavoie a relelor

Suferirea de bunăvoie a relelor acceptată după Dumnezeu şi pentru Dumnezeu împiedică cu siguranţă deprimarea. Aceasta de vreme ce familiarizează omul cu un rău „după părerea lumii", care însă nu este rău, ci este ceva dorit, râvnit, care nu întristează, ci bucură pe cei ce-l au.

Suferirea de bunăvoie a necazurilor este o nevoinţă a creştinului luptător de a suporta durerile, adversităţile vremii, arşiţa, gerul, efortul îndelungat, mersul pe jos, sudoarea, foamea, setea, muncile grele şi murdare (la propriu), nesomnul, lipsa confortului etc. Oricine tinde spre suferirea relelor se întăreşte şi poate cu răbdare să suporte inevitabilele momente grele, fără a se împuţina sufleteşte, fără a se mâhni, fără a suferi de deprimare.

Vai de oamenii învăţaţi cu binele! Mai ales vai de copiii secolului al XX-lea, pe care părinţii nu s-au îngrijit să-i înveţe cu durerile şi cu situaţiile neplăcute, pe care nu i-au călit, ci i-au învăţat doar cu binele, în comodităţi şi în bunăstare! Răsfăţaţi şi nedeprinşi cu greutăţile, copiii secolului al XX-lea sunt condamnaţi: mai devreme sau mai târziu vor suferi de angoasă, de melancolie, de depresie. Deznădejdea şi disperarea nu le vor fi străine în momentele grele şi în dificultăţile vieţii. Se vor refugia în rezolvări uşoare - învăţaţi de părinţi - şi apoi în înşelătorii, hoţii, nedreptăţi, crime şi, când acestea sunt imposibile, se vor refugia în pilule, în droguri, în vrăjitorii, în spiritism şi în final în sinucidere. Spitalele de psihiatrie vor fi pline - şi acum sunt - şi psihiatrii se vor înmulţi neîncetat, de vreme ce solicitările vor fi numeroase, aşa cum şi sunt.

Doar cei care suferă relele din propria voie se pregătesc drept pentru orice vreme rea. Noi nu uităm şi foloasele suferinţelor de bunăvoie, căci sunt o mulţime: biruinţa patimilor, sădirea virtuţilor şi intrarea in împărăţia cerurilor. Nu presupune tema de faţă să vă vorbesc despre toate acestea. Vorbim doar despre legătura dintre răbdarea de bunăvoie a necazurilor şi despre deprimare. Şi susţin că suferirea relelor de bunăvoie, cea după Dumnezeu şi pentru Dumnezeu, izbăveşte de deprimare.

Şi în acest loc găsim sfaturile şi pildele sfinţilor noştri. Sfântul Apostol Pavel scrie: îmi chinuiesc trupul meu şi mi-l supun robiei (I Corinteni 9, 27). Până în ceasul de acum flămânzim şi însetăm; suntem goi şi suntem pălmuiţi şi pribegim. Şi ne ostenim lucrând cu mâinile noastre. Ocărâţi fiind, binecuvântăm. Prigoniţi fiind, răbdăm. Huliţi fiind, ne rugăm. Am ajuns ca gunoiul lumii, ca măturătura tuturor, până astăzi (I Corinteni 4,11-13).

Astfel, cu pilda lor, Sfinţii Apostoli ne arată calea răbdării de bunăvoie a necazurilor şi a strunirii trupului şi sufletului. Dar şi ceilalţi sfinţi au săvârşit şi au învăţat asemenea lor.

Sfântul Isaia scrie: „Iubeşte orice rea pătimire, şi nu ruşinea patimilor tale" (Cuvântul 29, p. 84).

Sfântul Macarie sfătuieşte: „Trebuie să te răstigneşti şi tu cu Cel Răstignit, Domnul, să împreună-pătimeşti cu Pătimitorul ca să fii şi împreună-slăvit cu Cel Preaslăvit Hristos Dumnezeu-omul" (Omilii duhovniceşti, p. 82).

L-a întrebat cineva pe Sfântul Ioan Colov: „Ce e monahul?", şi sfântul i-a răspuns: „Monah este cel ce se sileşte. Căci monahul în orice treabă tinde către osteneală" (Pateric, p. 48).

Scria Sfântul Isaac Sirul: „Mirosul sudorii omului este mai plăcut Domnului decât orice aromă" (Asketicon, p. 229).

Şi care e sănătatea sufletească a celor încercaţi faţă de sănătatea sufletului celor răsfăţaţi şi învăţaţi cu binele? Există o imensă deosebire, zice Sfântul Dorotei: „Intr-o stare se găseşte sufletul omului care stă pe tron, şi în cu totul alta starea celui ce sade pe jos. Intr-o altă stare acela îmbrăcat în haine frumoase, şi într-alta cel prost îmbrăcat" (P.G." 88,1652).

Cel frumos îmbrăcat este în primejdie de deprimare. Cel prost îmbrăcat pentru Dumnezeu este asigurat împotriva ei. Cu răbdarea de bunăvoie a necazurilor cea după Dumnezeu şi pentru Dumnezeu se eliberează sufletul de păcate, care surit principalele cauze ale bolilor şi ale deprimării.

Scrie Sfântul Maxim Mărturisitorul: „Răbdarea relelor şi smerenia eliberează omul de orice păcat" (P.G. 90, p. 977). Şi Sfântul Simeon Noul Teolog: „Iubeşte, fratele meu, călirea trupului tău şi îmbrăţişează răbdarea necazurilor... Căci ce e mai frumos, spune-mi, pentru sufletul mâhnit decât să ştie că, răbdând necazurile, va moşteni bucuria cerească!" (S.C. 96, pp. 242-244).

Ce este mai frumos? Şi cum este posibil ca sufletul necăjit să rămână în mâhnire şi să sfârşească în deprimare atunci când aşteaptă cu răbdare plata pentru pătimirea relelor, care plată este cereasca şi veşnica bucurie?

Nu! Nu va suferi niciodată deprimări cel care după Dumnezeu şi pentru Dumnezeu rabdă necazurile şi se întăreşte trupeşte şi sufleteşte. Să nu uităm vechea zicală înţeleaptă care spune: „Orice lucru bun cu greul se face." Şi ferirea de deprimare e lucru bun. S-o dobândim prin suferirea greutăţilor şi prin buna pătimire a relelor!

Arhimandrit Spiridonos Logothetis

DEPRIMAREA ŞI TĂMĂDUIREA EI, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "DEPRIMAREA ŞI TĂMĂDUIREA EI"

 

Pe aceeaşi temă

17 Octombrie 2016

Vizualizari: 1313

Voteaza:

Suferirea de bunavoie a relelor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact