Ce sa urmaresti cand te rogi impotriva unui gand

Ce sa urmaresti cand te rogi impotriva unui gand

Când te rogi împotriva unui gând, urmăreşte să vezi - dacă acesta dă înapoi cu uşurinţa - din ce pricină s-a întâmplat asta, ca nu cumva să fii atacat pe ascuns si să cazi în rătăcire.

Urmăreşte înseamnă: ia bine aminte, fii atent, păzeşte-ţi bine mintea când vrei să scapi de un gând sau când ai vreo ispită, când, în general, te rogi ca să-ţi învingi slăbiciunea minţii. Dacă ea se retrage cu uşurinţă, atunci fii atent din ce cauză s-a întâmplat aceasta. Ce înseamnă (a da înapoi)? Inseamnă „a sta la pânda” dar mai ales „a da înapoi, pentru a ocupa o poziţie din care pot să urmăresc cu viclenie", cu alte cuvinte, înseamnă „a realiza un anumit şiretlic şi a ajunge astfel primejdios".

Prin urmare, ai avut un gând, te-ai rugat şi a dispărut? Ai avut o ispită şi ai biruit-o? Cui i se datorează aceasta? Nu cumva gândul s-a ascuns în subconştientul tău? Dacă ai încetat să mai ai acel gând, dacă gândul nu-ţi mai tiranizează mintea, înseamnă că, pur şi simplu, a dat înapoi. Gândul este expresia unei patimi sau a unei dorinţe ascunse, a unui ţel neatins sau a unui simţământ nesatisfacut. Aşadar, când am un anumit gând, nu înseamnă că acesta mi-a pătruns în minte, îmi pătrund gândurile pe care eu le vreau, chiar dacă le alung, chiar dacă le războiesc, chiar dacă spun: „Dumnezeul meu, ia-mi acest gând!". In esenţă, eu creez gândul printr-o acţiune tainică a sufletului meu. Omul are întotdeauna în mintea sa ceea ce vrea, ceea ce este el însuşi, ceea ce este înlăuntrul său. Tot ce există în adâncul sufletului meu se exprimă sub forma gândurilor mele.

Prin urmare, când gândul pleacă, nu înseamnă că a plecat cu totul, ci că a dat înapoi, s-a ascuns, că şarpele s-a ascuns în gaura lui. Dar de acolo te poate urmări şi, intr-o zi, poate să se repeadă la piciorul tău şi să-şi verse acolo otrava.

Să luăm un exemplu. Slujba noastră începe dimineaţa, la ora 9 bizantină. Cu toţii vă treziţi mai devreme, ca să vă rugaţi la chiliile voastre. Auzi un zgomot ciudat în chilia vecinului tău, şi-ţi vine gândul că el nu se roagă. Indată începi să războieşti gândul: „Doamne lisuse Hristoase, iartă-mă, am gândit rău despre fratele meu! Doamne lisuse Hristoase, izbăveşte-mă! Cum de gândesc rău, doar este fratele meu?“ In acelaşi timp, gândul îţi spune: „Du-te să vezi, poate că acesta doar se face că se roagă, dar nu se roagă!“ Tu te lupţi iarăşi şi zici: „O să stau aici, nu mă duc nicăieri!" Gândul pleacă, tu începi să faci metanii. Dar oare a plecat? Nu, a dat înapoi, s-a ascuns.

De unde a apărut însă acest gând? A ieşit de acolo de unde era ascuns si tot acolo s-a întors. O anumită patimă, vreun anumit sentiment, ceva pe care îl vreau sunt cele care au zămislit gândul. Poate să fie invidie, poate să fie bănuială, poate să fie altceva. Prin urmare, în aparenţă mă rog, dar, în realitate, nu mă rog cu adevărat. Aşadar, ceea ce trăiesc eu transfer asupra fratelui meu. Sau, s-ar putea să spun înlăuntrul meu: „O să-i arăt eu Stareţului cine-i acesta pe care el îl preţuieşte! Doarme şi face pe nevoitorul!“ Mă lupt iarăşi să depăşesc şi acest gând, şi îl înving. Mâine voi avea iarăşi acelaşi gând, poimâine tot acelaşi. Insă gândul care vine şi revine dezvăluie acest adevăr, acest fapt, că, pur şi simplu, cl a dat înapoi înlăuntrul nostru. L-am ascuns noi înşine printr-o acţiune conştienta şi cunoscută de noi şi, în mod sigur, ne va tiraniza din nou.

Astfel, adeseori ne amăgim şi cădem in curse. Prima cursă este să credem că avem gândurile de la fire, in timp ce, de fapt, gândurile sunt un element nefiresc, ceva care a pătruns în sufletul nostru şi ni se înfăţişează în partea raţională. Noi credem că duşmanul nostru este gândul, în timp ce duşmanul nostru se află în sufletul nostru, este altceva, şi trebuie pe acela să-l găsim. De exemplu, mă doare capul, dar cauza se poate să nu fie în cap, ci într-un ulcer al stomacului sau într-o problemă la picior. Fiindcă m-am rănit la picior într-o sârmă ruginită, durerea iradiază în cap. In acelaşi fel, trebuie să găsesc cauza gândurilor mele şi să urăsc ceea ce există în adâncul sufletului meu.

Prin urmare, mai întâi trebuie să fiu atent să nu fiu înşelat şi să cred că duşmanul meu este gândul şi să încerc să-l războiesc. Cine războieşte gândul uită de sine, adică se înşală pe sine însuşi, crede că face ceva. In realitate însă, în Ioc să se îndeletnicească cu Dumnezeu sau cu sufletul lui, se îndeletniceşte cu gândul, iar atunci nu poate realiza nicio înaintare duhovnicească. Să dăm un exemplu. Imi vin gânduri rele, şi încep să strig: „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, am gânduri rele, Te rog alungă-le, pentru că vreau să fiu neprihănit, curat, pur, aşa cum vrei Tu! "Păzeşte-te curat"!-, spune Apostolul Pavel (1 Tim. 5, 22).“ Spunând aceasta este ca şi cum m-aş juca, iar atunci mă insel, uit de mine.

In continuare, înaintăm către a doua cursă: nu cumva să fi atacat pe ascuns şi să cazi in rătăcire. Aici se ascunde o altă primejdie. Când Părinţii vorbesc despre rugăciune, vorbesc şi despre patimi, adică despre înclinaţiile sufietului şi despre gânduri. Ne dau o întreagă învăţătură despre gânduri şi, adeseori, ne oferă o întreagă teologie.

Ce înseamnă propoziţia: nu cumva să fi atacat pe ascuns': înseamnă: nu cumva să cazi într-o cursă. Aici se ascunde primejdia: faptul că gândul a plecat să nu fie cumva o uneltire vicleană a satanei; nu cumva satana sau patima ta să te fi făcut să-ţi alungi gândul, iar adevărata cauză stă ascunsă, situaţie în care avem un atac secret, o cursă. Care este atacul secret? Mai întâi, respingerea cauzei care produce gândul. In al doilea rând, şiretlicul celui râu, viclenia lui, care îţi îndepărtează gândul. Aşa cum cel rău a acţionat ca să-ţi vină gândul rău, tot aşa acţionează acum ca să-ţi vină gânduri bune. Şi, după ce ai avut, să zicem, gânduri trupeşti, acum îţi strecoară un gând bun: „Câtă iubire are Dumnezeu!”, şi uite şi două lacrimi în ochii tăi, de zici: „Slavă Ţie, Dumnezeule!”, fără să-ţi dai seama de vicleşugul celui rău.

Arhimandrit Emilianos Simonopetritul

Despre rugaciune - talcuire la Avva Evagrie; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Despre rugaciune - talcuire la Avva Evagrie"


Pe aceeaşi temă

24 Aprilie 2018

Vizualizari: 5328

Voteaza:

Ce sa urmaresti cand te rogi impotriva unui gand 5.00 / 5 din 2 voturi.

Cuvinte cheie:

gandurile patimile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact