Sfantul Ioan Gura de Aur

Sfantul Ioan Gura de Aur

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom - s-a nascut candva intre anii 344-354, in Antiohia, si a trecut la cele vesnice in ziua de 14 septembrie 407, in localitatea Comana, din Pont, pe cand se afla in exil. Deoarece in ziua de 14 septembrie se praznuieste Inaltarea Sfintei Cruci, cinstirea sfantului a fost mutata in ziua de 13 noiembrie, precum gasim in calendarul crestin ortodox.

Sfantul Ioan Gura de Aur, tanarul nevoitor

Sfantul Ioan Gura de Aur s-a nascut in Antiohia, candva intre anii 344-354. Parintii sai se numeau Secund si Antuza. Tatal sau, un militar cu o functie deosebita, a murit la putin timp dupa nasterea copilului, drept pentru care, ramasa vaduva, la numai 20 de ani, Antuza si-a inchinat viata cresterii copilului in dreapta credinta.

La varsta potrivita, tanarul Ioan a studiat filosofia, cu profesorul Andragatiu, si retorica, cu renumitul profesor sofist Libaniu. Cand sfantul a implinit varsta de 18 ani, episcopul Bisericii din Antiohia, anume Sfantul Meletie, fiind atras de calitatile intelectuale ale lui Ioan, precum si de viata lui curata, l-a luat pe acesta in purtarea sa de grija, tot el fiind cel care l-a botezat. In timpul petrecut langa episcop, Sfantul Ioan a studiat teologia, sub indrumarea lui Diodor din Tars.

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom

Nu dupa multa vreme, sfantul s-a aprins de dragoste pentru viata cea pustniceasca, caracterizata de asceza si rugaciune staruitoare. Astfel, dupa un timp petrecut in casa parinteasca, el s-a retras intr-un munte din apropierea orasului, unde, vreme de doi ani, s-a indeletnicit cu postul aspru si cu rugaciunea cea de toata vremea. Imbolnavindu-se, sfantul s-a intors in casa parinteasca, unde mama sa locuia singura.

Sfantul Ioan Gura de Aur, slujitorul lui Dumnezeu

In anul 1381, fiind inca prezent in oras, episcopul Meletie l-a hirotonit diacon. In aceasta perioada, Sfantul Ioan Gura de Aur a scris cateva tratate duhovnicesti, privind viata monahala, fecioria crestina si preotia.

In anul 386, impotriva vointei sale, Sfantul Ioan Hrisostom a fost hirotonit preot, de catre episcopul Flavian, urmasul Sfantului Meletie, si a fost randuit predicator al bisericii mari din Antiohia, zidita de Sfantul imparat Constantin cel Mare. Intre anii 386-397, sfantul a alcatuit numeroase omilii, dintre care multe inca se mai pastreaza.

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom

In anul 397, dupa moartea patriarhului Nectarie, sfantul a fost numit patriarh al Constantinopolului, impotriva vointei sale. Sfantul Ioan a fost adus in capitala imperiala de catre imparatul Arcadiu, care a poruncit episcopului Teofil al Antiohiei sa il hirotoneasca episcop, in ziua de 26 februarie 398.

De indata, sfantul a inceput sa reformeze preotimea din cetate, care se afla intr-o mare stare de coruptie. El a suprimat luxul din resedinta episcopala, introducand traiul specific monahilor, iar bogatiile le-a folosit pentru ingrijirea saracilor si a spitalelor. De asemenea, sfantul a randuit o serie de norme disciplinare, privind mai ales darurile primite de clerici, locuirea monahiilor si a diaconitelor in casele clericilor si modul de vietuire al vaduvelor.

Sfantul Ioan Gura de Aur, patimirea si adormirea

Dupa cum era de asteptat, criticile sale, indreptate impotriva coruptiei si a patimilor, i-au adus acestuia multi dusmani, printre care si membri de seama ai curtii imperiale si ai Bisericii. In tot acest timp, Sfantul Ioan a predicat, a scris si s-a ocupat de misionarism, organizand misiuni pana la gotii de langa Marea Neagra si Dunare. In anul 401, sfantul convoaca un sinod, in Efes, pentru a lamuri situatia unor dioceze din Tracia si Asia mica.

Teofil, arhiepisopul Alexandriei, a devenit cel mai mare dusman al Sfantului Ioan, dupa ce sfantul i-a primit in Constantinopol pe "Fratii Lungi", fara a intra insa in comuniune cu ei, dupa ce au fost acuzati de origenism. In dorinta de a clarifica situatia celor acuzati, imparatul l-a chemat in Constantinopol pe arhiepiscopul din Alexandria. Acesta a raspuns chemarii abia in iunie 403, cand a s-a oprit in afara oraşului, ignorand invitaţiile Sfantului Ioan. Dupa ce sfantul a refuzat sa prezideze sinodul, imparatul l-a randuit presedinte pe Teofil, care accepta propunerea si intoarce sinodul impotriva Sfantului Ioan, prin intocmirea a 12 capete de acuzare.

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom

Sinodul intrunit la Stejar, intr-o suburbie a Calcedonului, la care au luat parte mai multi acuzatori si episcopi adversari ai Sfantului Ioan, a hotarat depunerea din treapta a acestuia. Dupa sinod, Teofil a intrat in Constantinopol, in fruntea unui grup de susţinatori inarmaţi, incercand sa aşeze pe tron un nou arhiepiscop. Imparatul a semnat hotararea sinodului si l-a exilat pe Sfant Ioan in Bitinia, insa, dupa putina vreme, inspaimantat de miscarile populatiei si de un cutremur puternic, acesta l-a cheamat inapoi si l-a repus in scaun.

In urma ridicarii unei statui din argint a imparatesei Eudoxia, in apropiere de biserica, sfantul o critica din nou pe aceasta. Mai apoi, de ziua Sfantului Ioan Botezatorul, sfantul si-a inceput predica, zicand: "Din nou Irodiada se agita; din nou se tulbura; din nou danseaza si cere din nou capul Sfantului Ioan pe tava." Interpretand ca pe sine aceste cuvinte, imparateasa i-a cerut imparatului exilarea sfantului, pe motiv ca, la intoarcerea din exil, nu a fost repus oficial in scaun.

Cand i s-a interzis sa mai slujeasca, sfantul nu s-a supus, iar dupa ce i s-a interzis sa mai foloseasca vreo biserica din capitala, acesta s-a adunat cu crestinii intr-o renumita baie publica, unde a savarsit priveghere si unde i-a botezat pe catehumeni. Astfel, in anul 404, in cea de-a treia zi dupa Inviere, sfantul a fost arestat, iar mai apoi, dupa Rusalii, in ziua de 20 iunie, a fost trimis in exil, in Armenia Mica.

Sustinatorii sfantului au fost indepartati din scaune, li s-au confiscat averile si au fost trimisi in exil, in timp ce doi dintre adversarii acestuia au fost numit in scaunul episcopal, succesiv.

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom

In acel exil, sfantul a avut mult de patimit, trupul sau fiind rapus de boli si de neputinte. Fiind cautat de tot mai multi oameni si putand intretine o corespondenta cu cei din capitala, Sfantul Ioan Gura de Aur a fost trimis intr-un loc si mai aspru, pe malul rasaritean al Marii Negre, insa trece la cele vesnice pe drum, in localitatea Comana, in Pont, in ziua de 14 septembrie 407, zicand: "Slava lui Dumnezeu pentru toate!" Moastele Sfantului Ioan Gura de Aur au fost aduse in Constantinopol abia in anul 438, fiind asezate in Biserica Sfintii Apostoli.

Sfantul Ioan Gura de Aur, predicator si scriitor

Nici unul dintre Parintii greci ai Bisericii nu a lasat o opera atat de vasta, cuprinzand omilii, tratate si scrisori, precum a lasat Sfantul Ioan Hrisostom. Opera sa cuprinde 18 volume, in Editia Migne, si este raspandita in aproximativ doua mii de manuscrise. Precum se subintelege, din intreaga sa opera, tragedia vietii sale este consecinta sinceritatii sale, a dorintei de a imbunatati viata credinciosilor si a celor care slujeau Biserica.

Partea cea mai consistenta a operei sale o constituie omiliile, care, dupa continutul lor, se impart in: omilii exegetie, omilii dogmatice si polemice, omilii morale, omilii la marile sarbatori, panegirice si predici ocazionale. Majoritatea omiliilor exegetice au fost compuse in perioada anilor 386-397, cand sfantul a activat ca preot si predicator in Antiohia. Omiliile dogmatice si polemice sunt mai reduse ca numar, insa ne dezvaluie acuratetea si profunzimea gandirii sale teologice. Temele morale sunt prezente in aproape toate omiliile sale.

Tratatul "Despre preotie" este una dintre lucrarile hrisostomice cu cea mai larga circulatie, fiind considerata capodopera literara si teologica a Sfantului Ioan Hrisostom. Se crede ca a fost scris intre anii 381-386, cand era diacon, in sase carti, sub forma unui dialog. El fixeaza principiile de baza si recomandarile cele mai adecvate cu privire la recrutarea clerului si sensul exceptional al preotiei.

Sfantul Ioan Gura de Aur a fost preocupat, in mod cu totul aparte, de viata monahala, careia ii inchina o serie de omilii. El face o paralela intre un rege si un monah, aratand valentele deosebite ale vietii de monah. El este de parere ca, desi viata de familie este buna, mai buna este cea de feciorie. In cazul vaduvelor, acestea ar fi mai bine daca ar ramane in starea de vaduvie, evitand cea de a doua casatorie.

In privinta educatiei celor tineri, Sfantul Ioan traseaza cu exactitate principiile unei educatii sanatoase, atat pentru baieti, cat si pentru fete. Educatia, desi este facuta pentru viata in aceasta lume, scopul ei este insa viata vesnica.

Ca unul care a suferit in mod deosebit nedreptati nedescrise, sfantul trateaza despre problema suferintei, vazand in suferinta incercarile iubitoare ale lucrarii providentei divine. Necazurile si durerile care se abat asupra celor drepti nu trebuie sa ii determine pe acestia sa puna sub semnul intrebarii ordinea divina din lume.

Rugaciune catre Sfantul Ioan Gura de Aur

"Din cer ai primit dumnezeiescul har si cu buzele tale pe toti ii inveti sa se inchine unui Dumnezeu in Treime, Ioane Gura de Aur, preafericite cuvioase. Dupa vrednicie, te laudam pe tine, ca esti invatator, ca cel ce arati cele dumnezeiesti. / Din gura ta, ca o lumina de foc, stralucind harul, toata lumea a luminat, vistieriile neiubirii de argint lumii a castigat, inaltimea gandului smerit noua ne-a aratat. Ci, cu cuvintele tale, invatandu-ne, Parinte Ioane Gura de Aur, roaga pe Cuvantul Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre!"

Teodor Danalache

Sfantul Ioan Gura de Aur - Hrisostom

Predica la pomenirea Sfantului Ioan Gura de Aur - AUDIO
Slava la Sfantul Ioan Gura de Aur AUDIO
Sedelne la Sfantul Ioan Gura de Aur AUDIO
 

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Noiembrie 2021

Vizualizari: 22803

Voteaza:

Sfantul Ioan Gura de Aur 4.64 / 5 din 11 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Domnica ZahariaPostat la 2012-11-13 23:40

    Multumim lui Dumnezeu Tatal ca ne daruieste Sfinti calauzitori sufletului nostru.

  • Stefan PopaPostat la 2012-11-12 18:44

    Minunat articol. Ar trebui ca fiecare preot să-l ia drept model pe Sfântul Ioan Hrisostom, ca mod de vieţuire, gândire şi jertfire pentru Biserica Lui Hristos. Amin!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact