De ce ne casatorim?

De ce ne casatorim?

Ne casatorim pentru ca iubim, ne casatorim pentru a avea o familie, ne casatorim spre a nu cadea in pacate. Pentru ca taina unirii barbatului cu femeia este una mare, ea fiind savarsita "in Hristos si in Biserica" (Efeseni 5, 32), esenta casatoriei o constituie legatura neincetata a sotilor cu Iisus Hristos, in Biserica. Familia crestina are intotdeuna un duhovnic, un parinte spiritual, care este oricand gata sa o asculte si sa o sfatuiasca spre mantuire.

De ce ne casatorim ?

Nasterea de prunci a fost scop al casatoriei la inceput, cand pamantul era nelocuit si gol, insa astazi, cand lumea este plina de oameni, acesta nu mai este scopul principal al casatoriei. Daca nasterea de prunci ar fi scopul casatoriei, ce am putea spune despre familiile evlavioase care nu pot zamisli prunci?! Unele mame nasc prunci, iar altele nu nasc; unele nasc prunci, insa nu ii cresc pe acestia; altele nu nasc prunci, insa ii cresc pe copii.

Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca scopul principal al casatoriei nu mai este nasterea de prunci, zicand: "A fost data, desigur, casatoria si pentru crearea de copii, dar mai mult ca sa stinga infierbantarea firii. Doua sunt ratiunile pentru care a fost introdusa casatoria, ca sa ne inteleptim si sa devenim parinti; dintre acestea doua, are intaietate ratiunea intelepciunii. Pentru ca, deoarece a fost creata dorinta, a fost creata si casatoria, ca sa elimine excesul."

Scopul casatoriei este deci dobandirea intelepciunii si a dragostei, care izvorasc din unitatea sotilor, rodul acestora fiind nasterea copiilor. Scopuri ale casatoriei crestine sunt si inmultirea neamului omenesc, ajutorul reciproc, evitarea desfranarii si, mai ales, comuniunea intru iubire a celor doi soti, care-si transmit reciproc darurile specifice fiecaruia.

Deci, barbatul si femeia se casatoresc, in primul rand, pentru a-si fi reciproc ajutor statornic spre mantuire. Acesta este scopul suprem al casatoriei: fiecare sa il ajute pe celalalt sa intre in Imparatia Cerurilor. Prin dragoste reciproca si impreuna-lucrare, parintii si copiii lor, sunt chemati de a se aduce unul pe altul mai aproape de Dumnezeu.

In familie, toate se fac si se duc impreuna, atat cele bune, cat si cele grele ale vietii; in familie, omul se poate feri mai usor de pacate; in familie se invata iubirea si slujirea jertfelnica; familia are rostul de a salva iubirea, de a o directiona spre cele bune, adica de a face din iubirea patimasa, o iubire virtuoasa si adevarata.

Sfantul Ioan Gura de Aur ii indeamna pe cei casatoriti sa nu se lasa inrobiti de grijile cele lumesti, chiar daca au copii, caci saracia materiala este adesea insotita de binecuvantarea lui Dumnezeu, precum vedem in vietile marilor sfinti. Cand parintii isi pun nadejdea in Dumnezeu, ferindu-se de pacate si cerand zilnic ajutorul Sau, acestora nu le va lipsi nimic, dupa cum El Insusi a spus: "Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Sa si toate celelalte se vor adauga voua" (Matei 6, 33); cautandu-le pe cele mari, nu le pot lipsi cele mici.

Mai inainte de a ne casatori, trebuie sa fim constienti ca viata de familie este mai mult jertfa, decat conducere, mai mult osteneala, decat odihna; jertfa si osteneala sunt insa singurele in stare sa bucure neincetat inima omului. In familie, fiecare trebuie sa-si rastigneasca patimile, spre a-l dobandi tot mai mult pe celalalt. Intr-o familie lipsita de cuvantul lui Dumnezeu nu mai exista solutii, chiar daca s-ar implica societatea intreaga, pentru ca, acolo unde nu exista Dumnezeu, este greu sa afli solutii de durata.

Parintele Dumitru Staniloae, vorbind despre valoarea si puterea comuniunii cu ceilalti, spune: "Cu multa rabdare am incercat si am inteles, putin cate putin, ca Dumnezeu este aproape, ca ma iubeste si ca, lasandu-ma umplut de iubirea Lui, inima mea se va deschide celorlalti; am inteles ca iubirea este comuniune cu Dumnezeu si cu cel de langa mine si ca, fara aceasta comuniune, lumea nu este decat tristete, ruine, dezolare si masacre; numai daca va voi sa traiasca in aceasta iubire, lumea va cunoaste viata vesnica."

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 12346

Voteaza:

De ce ne casatorim? 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Florin SebastianPostat la 2013-01-28 17:56

    si totusi de ce apar atatea dispute cand o femeie si un barbat, de religii diferite(ortodox si romano catolic) doresc sa se casatoreasca?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact