Merita sa cauti mantuirea?

Merita sa cauti mantuirea?

Dacă viața are vreun sens, atunci este evident că acesta nu poate fi epuizat în afacerile mundane. E un lucru care nu se învață în vreo școală, nu are o bază științifică, deci nu poate fi predat unor elevi sau studenți, dar pe care totuși ajungi să îl intuiești, ba chiar să devină o certitudine intimă deosebit de puternică. E un rezultat al experienței care poate fi comunicat numai într-o anumită măsură, și destul de greu, pe cale discursivă obișnuită. Ține, mai degrabă, de un sentiment al ființei în care poți să inviți pe altul la trăirea lui proprie, nu să-i demonstrezi ceva.

Ne dorim fericirea, ne temem de moarte, ne-am dori să trăim veșnic, mereu suntem triști când se termină câte ceva în viața noastră. Dar dacă ceea ce ne place s-ar repeta iar și iar, de sute și mii de ori, am înnebuni și am da orice ca totul să se termine. Regretăm când vine moartea, dar o viață care s-ar prelungi la infinit, în condiții exclusiv terestre, ar fi mai cruntă decât iadul. De aceea, sensul lumii trebuie să plece de la lume, dar, în același timp, ca să însemne ceva, trebuie să-l depășească, să-l integreze într-o sinteză superioară.

Să mă limitez la lume înseamnă, cel mai adesea, un profit material, dar poate să însemne și satisfacerea orgoliului, dobândirea stimei celorlalți, obținerea puterii reale sau măcar simbolice. Sunt lucruri care pot fascina, cărora le putem închina multe, chiar toate energiile noastre, care să reprezinte țelul nostru de urmat. Dacă însă trăim suficient de mult, și avem destule experiențe de viață, începem să ne dăm seama de insuficiența tuturor acestor scopuri, să vedem că, oricât de mult ni le-am fi dorit la un vreun moment dat, viața este și altceva, și mai ales acest altceva merită căutat.

Chiar dacă vedem că nu ne e suficientă viața de aici, e totuși greu de mers pe calea mântuirii. Dumnezeu ne promite „Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El” (1 Corinteni 2, 9), dar acestea sunt îndepărtate, noi n-avem habar de ele. Mult mai apropiate sunt plăcerile vieții terestre. Dacă n-ar exista plăcere în mâncarea pe care o mâncăm, pesemne că nu ne-am mai hrăni, iar viața noastră biologică ar fi în pericol. La fel, în lipsa plăcerii n-am mai face copii, nu ne-am căuta sănătatea, odihna și, în general, n-am face niciunul din gesturile care mențin și perpetuează viața. Or, această plăcere care e un bun imbold pentru actele noastre mundane, se constituie automat într-o piedică în căutarea a altceva. Plăcerea ne îndeamnă către acele lucruri care ne mențin viața, dar care ne și pot bloca în animalitate, lăsând sufletului prea puțin spațiu de manifestare.

Ne aflăm în situația, deosebit de ingrată, de a fi „aruncați în lume”, unde de bine de rău, ne găsim un rost, ne satisfacem poftele legitime, naturale dar, în același timp, ni se pune în vedere imperios, sub pedeapsa unor chinuri inimaginabile (citiți, de pildă, dintre multe exemple posibile, descrierea chinurilor iadului din „Portret al artistului la tinerete” de James Joyce) să ne despărțim de lume. Să rămâi exclusiv la nivelul ei înseamnă să te blochezi în animalitate.

Fiecare vine și își cere drepturile sale, fără milă și fără vreo concesie. Lumea își are nevoile sale stringente, care se cer neapărat satisfăcute, mai ales când sunt însoțite de plăcere, și care atât de ușor se pot transforma în plăceri vinovate, într-o trăire animalică, în anularea rațiunii și a simțirii. Glasul lui Dumnezeu, exprimat prin Biserică, se aude mai slab, mai în surdină, suficient însă de clar ca să știm ce urmează. Ești pe calea Bisericii, dar totuși nu te poți detașa de lume. Știi că nu e suficient să fii un om moral, știi că nici declararea credinței nu te mântuie, știi că n-ai un har acoperitor care să-ți garanteze mântuirea și nici nu-l poți transfera de la cei care-l au. Ce-i de făcut? Cum poți ieși de sub vraja lumii ca să poți să-ți închini viața lui Dumnezeu?

Dacă își închipuie cineva că există o formulă, aici sau în altă parte, care să rezolve problema se înșeală. Nu știm ce va fi după. Viața e o luptă, nu cu final neașteptat, ci incert, ca un meci cu un jucător foarte puternic, apostolul Pavel o asemăna cu întrecerile olimpice. Nu există o siguranță, cât timp suntem încă vii, iar să vrei să o obții înseamnă să falsifici viața, să trișezi și să pierzi. De pildă ateii au hotărât, cu regret dar scăpați de orice griji metafizice, că nu mai e nimic dincolo de moarte, desființează lupta și atunci nu mai au cum s-o mai câștige. Mai multe denominațiuni protestante numesc pe toți cei care se „pocăiesc” (acesta e limbajul lor) ca deja mântuiți. Iarăși nu mai ai pentru ce să trăiești.

Față de cei care sunt siguri fie că nu există mântuire, fie că ei deja au obținut-o, trebuie să păstrăm atitudinea, deloc reconfortantă, de incertitudine, de teamă moderată, de luptă asiduă. Singura șansă de mântuire este ca fascinația lumii să scadă în timp, odată cu acumularea experienței de viață. Pe măsură ce omul se maturizează, să ajungă să observe lipsa de substanță a plăcerilor pe care le oferă lumea. Atunci abia, când fascinația lumii va păli, ca de la sine, oamenii vor putea să își vadă de ale lor. Sunt lucruri pe care le trăim cu o intensitate maximă la 20 de ani, la 30 încă mai simțim ceva, la 40 însă zâmbim îngăduitori pentru cele ce s-au întâmplat. La fel și cu atracția față de viață: o trăim intens, cu toată forța vitală pe care putem să o simțim dar, în același timp, așteptăm și să ne treacă. Ne dăm seama, după o vârstă, că la un moment dat lucrurile trebuie să se așeze în calmitatea lor, că putem să ne desprindem de atracția irezistibilă care făcea ravagii la vârste mai fragede. Poate în acest fel ar trebui înțelese cuvintele „Pacatele tineretilor mele si ale nestiintei mele nu le pomeni.” (Psalmul 24, 7)

Unde intervine Dumnezeu în toată treaba asta? El este peste tot cu noi, chiar dacă noi nu putem să-L vedem, și nici să-i înțelegem acțiunile. Dar pe măsură ce vedem că putem să ne desprindem de atracția irezistibilă pe care anumite acțiuni o exercitau asupra noastră, ar fi bine să înțelegem că, nevăzute, forțele biologicului se retrag, lăsând mai mult loc spiritului să se manifeste.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

06 Februarie 2017

Vizualizari: 7311

Voteaza:

Merita sa cauti mantuirea? 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Ioan Adrian CristeaPostat la 2015-06-28 15:58

    Stimate d-le Paul, va foarte multumesc pentru articolul echilibrat, coerent si foarte ancorat de realitatea peceptibila si nu numai. Aduce cu el acea simplitate a adevarului crestin, acea linistire a spiritului si consecventa a gandului ce vin aproape intotdeauna dupa ce pacea lui dumnezeu se atinge de sufletul omului. Toate sunt trecatoare, toate sunt efemere, bunurile materiale devin non-valori iar lupta permanenta pentru faima. pozitii sociale, dregatorii, averi, etc. devine superfluua.Va mai astept :)

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact