Unitatea crestina si dezbinarea crestinilor

Unitatea crestina si dezbinarea crestinilor

Catolicii sarbatoresc Pastele. Ortodocsii o vor face peste cinci saptamani. Doua Biserici, cat doua lumi. O intrebare pluteste in aer: se va reface vreodata comuniunea, pentru a fi o turma si un Pastor?

Prezenta Patriarhului Ecumenic Bartolomeu  la instalarea noului Papa Francisc a fost un gest de curtoazie al Ortodoxiei fata de Catolicism, unic de la Marea Schisma din 1054. Patriarhul a declarat ca unitatea bisericilor crestine este primordiala si posibila, desi a adaugat ca nu crede ca se va infaptui in vremea sa. Asta dupa ce, anterior, unii teologi ortodocsi au emis, tot din curtoazie, teoria ca cele doua Biserici sunt doi plamani prin care crestinismul respira. La randul sau, Papa, in omilia rostita ieri noapte, a recomandat catolicilor sa nu se teama de innoire. Anterior,   sustinuse ca Biserica Catolica are nevoie de o innoire, el insusi surprinzand intreg mapamondul cu unele gesturi neobisnuite pentru traditia catolica. Dar, desi lucrurile par sa fie imbucuratoare, unirea celor doua Biserici nu este un lucru usor. Ea presupune, inainte de toate, o intelegere serioasa si sincera a motivelor care au dus la Marea Schisma, dublata de o dorinta nefatarnica de a le indeparta.

Spun aceasta deoarece este evident, pentru oricine a studiat cat de cat istoria crestinismului, ca unul din motive este prezent in continuare si greu de inlaturat: cezaro-papismul. Adica pretentia conducatorilor bisericesti de a fi si conducatori lumesti. Originile despartirii Bisericilor se regasesc mult inainte de Marea Schisma, undeva in diferentele de viziune asupra lumii si religiei, aparute intre Rasarit si Apus. Acestea incep odata cu fondarea Bizantului, prin intemeierea Constantinopolului ca noua Roma crestina, o serioasa palma istorica data coruptiei vechii Rome pagane. Asa ca, in vreme ce Apusul inca mai prigonea pe crestini, Rasaritul il declara legitimi. Apoi Rasaritul a inventat conlucrarea intre Stat si Biserica, in interesul omului simplu. E drept ca uneori conlucrarea se apropia periculos si imoral de mult de contopire, dar niciodata nu s-a ajuns la oficializarea contopirii ca in Apus, unde Biserica a devenit si Stat. Prin urmare, Marea Schisma nu a fost decat un fel de concluzie brutala, dar oarecum fireasca, a diferendelor Rasaritului si Apusului asupra relatiei dintre Biserica si Stat, cat si asupra modului de fiintare al Bisericii.

Dupa Schisma, prin diverse inovatii in Apus, evident ca aceste diferende s-au accentuat iar prapastia s-a adancit, desi istoria consemneaza incercari de dialog (sau chiar de unire). Incercarile Reformei de a mai redresa Biserica Apusului s-au soldat, din nefericire, cu aparitia Protestantismului, nimic altceva decat alte cateva sfasieri ale camasii lui Hristos, multiplicate periculos de mult in aripa Neoprotestantismului. In plus, la noi, incercarile de unire de pe la 1700 n-au reusit decat o sfasiere suplimentara, aparitia Greco-Catolicismului. In realitate, viteza de realizare a idealului de unitate crestina este direct proportionala cu rapiditatea cu care fiecare confesiune va face cale intoarsa catre locul de unde s-a rupt. Din nefericire, Hristos se uita astazi cu tristete spre noi, cei care unii il socotim Inviat, iar altii asteptam sa Invieze. Mai mult, El plange probabil vazand  jenantul spectacol al declaratiilor si dialogurilor teologice care, pe de o parte, arata ca se doreste ceva, dar pe de alta nu se obtine nimic. Aceasta lipsa de concretizare starneste pierderea orizontului de asteptare in caracterele mai practice si teama de uniri fortate in caracterele ramase in trecut. Avem de-a face cu o situatie cel putin stranie in raport cu Hristos: Schismele si eventuala refacere a unitatii sunt abordate intr-o cheie extraterestra, ca si cum ar fi opera unor autori straini de crestinism.

Schismele si unitatea crestina nu au picat/nu vor pica din cer sau de la straini.  Ele nu pot fi decit opera noastra, a crestinilor instrainati unii de altii. Mai grav,  instrainarea se accentueaza si fata de Hristos. Uitandu-ne mai bine la noi, vom  intelege ca mandria, dorinta de putere, comoditatea  si grairea in desert ne-au adus in situatia actuala. Si ele continua sa ne transforme in niste extraterestrii fata de noi insine, fata de cei din jur, in ultima instanta fata de Dumnezeu, prin dezumanizarea accelerata din fiecare zi ce trece peste noi. Solutia nu poate fi decat smerenia curatitoare, recunoasterea greselilor, asumarea curajoasa a responsabilitatilor si aplicarea rapida, crescanda si fara sincope a iertarii si a dragostei hristice, spre sfintirea noastra si a celor din jur. Doar aceste vor astupa prapastia dezbinarii dintre cele doua lumi (sau chiar trei, de vom socoti si restul mapamondului crestin), si atingerea idealului: unirea credintei si impartasirea Sfantului Duh.

Pana la urma, daca ne gandim bine, Ortodoxia este Catolica, Catolicismul a fost candva Ortodox, iar Protestantismului nu i-ar strica o Reforma. Hristos a Inviat ! PS. Textul urmator va analiza cea mai mare tragedie a umanitatii, ruperea mintii de inima.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 16 Decembrie 2025

Pe aceeaşi temă

01 Aprilie 2013

Vizualizari: 2800

Voteaza:

Unitatea crestina si dezbinarea crestinilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact