Incheierea Liturghiei

Incheierea Liturghiei

RUGACIUNILE APOLISULUI LITURGHIEI (Formula de incheiere a Liturghiei)

 

Desi se poate spune ca Liturghia a luat sfarsit odata cu ectenia de multumire dupa impartasire, totusi incheierea formala a oficiului se face cu un ceremonial special numit apolis.

Asa precum se poate intelege din insusi sensul acestui termen din limba greaca, apolisul  reprezinta in randuielile slujbelor bisericesti un mic complex de rugaciuni si actiuni in care se incadreaza permisiunea data credinciosilor de a iesi din biserica, dupa incheierea serviciului divin. Acesta este sensul larg al cuvantului apolis, privit ca termen tehnic mai ales in legatura cu oficiul Liturghiei. In inteles restrans insa, obisnuit in limbajul bisericesc curent, sub termenul de apolis se intelege de regula formula rugaciunii finale cu care se incheie orice oficiu religios. Cuvantul a capatat astfel sensul derivat de "sfarsit", "incheiere" a slujbelor bisericesti.

 

In randuiala Liturghiei, sfarsitul oficiului si deci invoirea pentru plecarea credinciosilor din biserica este anuntata de preot prin formula "in pace sa iesim".

 

Raspunsul credinciosilor : "intru numele Domnului" vine ca un angajament din partea lor, la indemnul preotului, ca si cum ar voi sa spuna: iesim din biserica in numele Domnului si  supusi poruncilor Lui.

 

Dintre toate rugaciunile Liturghiei credinciosilor, rugaciunea amvonului este singura care se rosteste in auzul credinciosilor, celelalte toate fiind spuse in taina de liturghisitori.

 

Preotul se roaga : "Cel ce binecuvintezi..., Doamne, si sfintesti pe cei ce nadajduiesc intru Tine, mantuieste poporul Tau si binecuvanteaza mostenirea Ta. Biserica Ta pastreaz-o intreaga, sfinteste pe cei ce iubesc podoaba casei Tale, Tu pe acestia ii preamareste cu dumnezeiasca Ta putere si nu ne lasa pe noi cei ce nadajduim intru Tine. Pace lumii Tale daruieste... Ca toata darea cea buna si tot darul desavarsit de sus este, pogorand de la Tine, Parintele luminilor...".

 

Apoi preotul intra in altar, prin sfintele usi, iar diaconul prin usa laterala dinspre miazanoapte, mergand amandoi la proscomidiar, unde se afla depus ceea ce a mai ramas in Potir din Sfintele Taine, dupa impartasirea credinciosilor. Preotul citeste aci in taina rugaciunea la potrivirea - consumarea Sfintelor Daruri: "Plinirea Legii si a proorocilor Tu insuti fiind, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai implinit toata randuiala parinteasca, umple de bucurie si de veselie inimile noastre...".

 

Indata dupa rugaciunea rostita la proscomidiar pentru potrivirea Sfintelor, ii binecuvinteaza pe credinciosi cu mana dreapta, in timp ce rosteste formula : "Binecuvantarea Domnului peste voi cu al Sau har si cu a Sa iubire de oameni, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor".

 

Preotul rosteste ultima rugaciune din randuiala apolisului adresata lui "Hristos, adevaratul Dumnezeul nostru", Caruia se roaga "sa ne miluiasca si sa ne mantuiasca, ca un bun si iubitor de oameni, pentru rugaciunile tuturor sfintilor", dintre care Sfanta Sa maica, sfantul al carui hram il poarta locasul bisericii, sfantul autor al formularului Liturghiei care s-a savarsit si sfantul ori sfintii din ziua respectiva care sunt pomeniti anume.

 

"Potrivirea" (consumarea) Sfintelor Taine

Daca la savarsirea Liturghiei a luat parte si diaconul, acesta ramane la proscomidiar dupa ce preotul a citit aci rugaciunea "Plinirea Legii si a proorocilor..." ori corespondenta ei din celelalte Liturghii, pentru "potrivirea Sfintelor Taine" ce se mai gasesc in potir dupa impartasirea clericilor la Sfanta Masa si, eventual, a credinciosilor in fata sfintelor usi.

 

Cand Liturghia s-a savarsit fara diacon, de un sobor de preoti, aceasta obligatie este implinita de unul dintre preotii coliturghisitori, de regula de cel care a proscomidit sau a fost de rand. In cazul cand Liturghia a fost oficiata de un singur preot, el insusi face potrivirea, insa nu acum, ci, pentru motive elementare de ordin practic, dupa apolisul cel mare si impartirea anaforei.

Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 9137

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact