Piste false in bioetica moderna

Piste false in bioetica moderna Mareste imaginea.

s-a impus, in ultimele decenii, ca o stiinta interdisciplinara, incercand sa impuna prin legi si coduri etice un anume comportament si o anume atitudine in stiinta in general si in medicina in special. In dictionarele laice, bioetica este definita ca disciplina care se ocupa cu principiile morale aplicate in stiinta si cercetare.

Bios = viata, viu. Etica = totalitatea normelor de conduita morala corespunzatoare. In aceasta definitie, unanim acceptata de scolile academice de medicina si cercetare, observam - de pe pozitia conceptului de medicina crestina - ca lipseste Dumnezeu, lipseste Iisus , lipseste Biserica. In plus, prin sintagma "conduita morala corespunzatoare" - nu se stie clar ce se intelege. Corespunzatoare cui? Care morala? Care conduita?

Definitiile acestea sunt lansate de oameni de stiinta care de cele mai multe ori sunt atei sau indiferenti religios, sau, in orice caz, au un exercitiu indelungat in a desparti stiinta de religie. Dintr-o statistica facuta de catre R.P. Eymien, pentru secolul XIX, reiese ca: din 432 de savanti la 34 nu li se cunoaste atitudinea religioasa, 15 sunt indiferenti sau agnostici, 16 atei si 367 credinciosi (adica 85 %). Nu aceeasi statistica este valabila in secolul XX cand - scrutand doar conceptul de bioeticii - vedem adeseori legiferarea pacatului in parlamentele multor tari.
Ne propunem in actualul studiu sa punem in evidenta cateva piste false in conceptul de Bioetica asa cum este lansat si sustinut de scolile medicale academice si de catre institutele de cercetare acreditate de academiile nationale. Desigur pistele false, introduse intr-un concept, duc intotdeauna la departarea de legea crestina.

1-2. Necredinta si indiferentismul religios

Prima pista falsa este insasi necredinta sau indiferentismul religios al majoritatii oamenilor de stiinta si legiuitorilor. Desi nu exista statistici largi privind viata si convingerile religioase ale oamenilor de stiinta este suficient sa analizam roadele gandirii si cercetarilor lor pentru a evidentia ateismul in care isi realizeaza cercetarile.

In plus, bioetica, ca stiinta laica - dorind sa aiba adepti cat mai multi, exclude de la inceput considerentele si motivatiile religioase, precum si elementele de morala cu conotatii religioase, uitand ca exista sute de milioane de oameni religiosi pe planeta.

3. Conceptul de moarte cerebrala

Ceea ce se intelege uneori prin este o pista falsa care serveste transplantologilor. El a fost autorizat de majoritatea scolilor medicale pentru a preleva cu usurinta inima sanatoasa si batanda a donatorilor.
Din punctul de vedere al conceptului de medicina crestina, cunoastem o singura moarte, care echivaleaza cu moartea celulara sau cu moartea biologica: este cazul desprinderii sufletului de trup, cand functiile vitale inceteaza. Problema mortii cerebrale nu trebuie acceptata cu multa usurinta pentru ca insasi practica medico-legala intocmeste certificatul de deces al donatorului, dupa prelevarea inimii si nu dupa evenimentul afectarii cerebrale.

Pe de alta parte, chiar daca viata de relatie cu ceilalti oameni este intrerupta atata timp cat sufletul este in el, relatia cu Dumnezeu continua, pocainta poate castiga in intensitate; nu este "etic" ca momentul plecarii sufletului din trup, intr-o stare atat de critica sa-l decida chirurgul.

4. Notiunea de preembrion

Notiunea de preembrieon a fost introdusa recent in medicina reproducerii si bioetica. Termenul defineste grupul de celule rezultat din momentul unirii spermatozoidului cu ovulul si pana in a 14-a zi. Este o notiune artificiala, care nu are un real substrat embriologic si cu atat mai mult contravine conceptului de medicina crestina care ia in considerare fiinta umana din momentul conceperii pana la moarte.

Lee M. Silver considera ca termenul de preembrion a fost imbratisat de practicantii FIV „din motive politice, nu stiintifice”. De asemenea, spune autorul, termenul este folosit in cabinetul medical pentru „a calma preocuparile morale” ale pacientilor. Termenul de preembrion este folosit de cercetatori pentru a convinge organismele statale si politice sa permita experimentarea pe embrionul tanar.

Lee M. Silver citeaza, la pag. 65 din raportul final prezentat Parlamentului Britanic de primul comitet insarcinat vreodata de un guvern, sa examineze noile tehnologii ale reproducerii: "Nu exista nici o parte anume a procesului de dezvoltare care sa fie mai importanta decat alta; toate fac parte dintr-un proces continuu si numai daca fiecare stadiu se desfasoara normal, la momentul potrivit si in succesiunea corecta, dezvoltarea ulterioara va continua."
Acceptarea cu usurinta a notiunii de preembrion a dus la folosirea a milioane de embrioni (echivalente cu tot atatea crime) pentru experiente sau medicamente si produse cosmetice.

5. Preeminenta

Preeminenta, superioritatea individului in fata preeminentei sociale. Acest principiu a generat mentalitati profund anticrestine, caci este invocat de minoritatile sexuale si proabortionisti in baza cartei drepturilor omului.
Preeminenta sociala in fata individului. Acest al doilea principiu risca sa sacrifice individul in numele societatii, popoarelor etc.

Preminenta constiintei stiintifice. Ai treilea principiu sustine ca numai oamenii de stiinta sunt chemati sa emita normele etice. Pentru conceptul de medicina crestina este inacceptabil ca normele etice ale unei societati sa fie fixate de atei, indiferenti religiosi sau neinstruiti in domeniul moralei si dogmei crestine.

6. Redactarea codurilor deontologice ale profesiunii medicale

Aceste coduri sunt redactate de Colegiul Medicilor. In juramantul lui Hippocrat (desi a trait cu sute de ani inainte de Hristos) se prevede promisiunea de a nu intrerupe sau favoriza intreruperea sarcinii. Paradoxal, insa, in culturile moderne, codurile deontologice ale corpului medical nu prevad nici macar aceasta elementara regula de respect a moralei crestine.

Codul Deontologic al Colegiului Medicilor din Romania, aparut dupa evenimentele din 1989, a fost publicat la Editura Medicala Amaltea. Fiind un cod modern, inspirat din modelele contemporane occidentale este un cod etic lipsit de normele moralei crestine. Pentru exemplificare citam art. 4: "Medicul practicant are obligatia de a-si exercita profesia comform tuturor regulilor artei si stiintei medicale, in respectul moralei specifice si al persoanei umane."

Mai semnificativ este articolul 6: "Morala corpului- medical se bazeaza pe traditiile progresiste universale si autohtone ale medicinii care este prin excelenta o profesiune umanitara." In art. 7 se incearca o definire a constiintei medicale dar in definitia data de codul deontologic, constiinta medicala mu se raporteaza la nici o valoara. Ea este descrisa astfel: "Constiinta medicala este acel factor subiectiv care calauzeste medicul.”

In art. 8 se incearca un limbaj de desacralizare a unor etimologii care apartin Bisericii; ex: „Medicul va pazi cu sfintenie independenta sa profesionala." Art. 25 leaga Codul deontologic de legile civile in mod nefast: "Atentatul la viata embrionului uman, prin intreruperea de sarcina, nu poate fi practicat decat in cazurile si in conditiile prevazute de lege." Mentionam insa ca aceasta lege permite oricarei femei intreruperea de sarcina.

In anexa 3 a Codului deontologic, art. 1, exista o prevedere care este neconcordanta cu principiile conceptului de medicina-crestina, astfel: „Dezacordul unei persoane fata de opiniile politice sau religioase majoritare sau fata de valorile culturale ale societatii nu reprezinta criterii de diagnostic pentru o boala psihica."

7. Interpretarea falsa a unor indici biostatistici

Aceasta interpretare falsa este o alta pista falsa frecvent practicata. Pentru exemplificare redam argumentele legiferarii prostitutiei. In propunerea legislativa nr. 230/15 din 18.10.2001, intitulata „Propunere legislativa privind controlul bolilor cu transmitere sexuala (BTS) si SIDA", autoarea isi motiveaza demersul la „Expunere de motive", astfel: „Prevalenta imbolnavirilor pentru sifilis si gonoree la barbatii de 15-49 ani este de 10 ori.mai mare in Romania decat estimarile OMS pentru regiunea noastra."

Motivatia este falsa din doua motive 1. Nu are importanta evaluarea OMS pentru regiunea noastra, ci adevarul pentru regiunea noastra; este greu de presupus ca OMS culege informatii statistice sanitare pe alte canale decat datele comunicate de guvernele tarilor respective. 2. In Romania unde prostitutia nu este legalizata inca gonoreea si sifilisul sunt foarte frecvente; dar autoarea omite (probabil intentionat, probabil din ignoranta) faptul ca in tarile unde prostitutia este legalizata HIV-SIDA este foarte frecventa; ori de gonoree nu moare nimeni, dar de SIDA mor in fiecare an circa 3 milioane de bolnavi.

Un alt exemplu tipic pentru folosirea unor false statistici este cazul "aspirinei care previne infarctul". In cartea lui M. Gabriel Khati si colaboratorii, Enciclopedia tulburarilor cardiace, Editura 2, 1998, pag. 45, se precizeaza ca „325 mg acid acetilsalicilic administrat pacientilor cu angina severa a determinat o reducere cu 49 % a infarctelor miocardice nonfatale si fatale”.

Aceasta afirmatie s-a facut in anul 1983. De atunci milioane de oameni au luat aspirina zilnic pentru a nu face infarct. Dar Harrison, in Principiile medicinii interne, Editura Teora, Bucuresti, 1999, precizeaza ca numarul anual al infarctelor miocardice in Statele Unite a ramas in mare masura neschimbat incepand din 1970.

8. Pista falsa a planning-ului familial

Exista tendinta de a promova planning-ul din doua motive: 1. Dreptul persoanei si al cuplului de a hotara asupra numarului de nasteri fie a timpului planificat pentru nastere; 2. Ideea ca prin mijloacele anticonceptionale se savarseste un pacat mai mic decat prin avort.

In primul caz este vorba despre o exacerbare a drepturilor omului aplicat numai mamei sau cuplului, ca si cand embrionul (fatul) nu ar fi persoana si nu ar avea si el propriile drepturi ale omului (inclusiv la viata). In al doiiea caz. trebuie precizat ca exista mijloace anticonceptionale care impiedica ovulatia, care impiedica fertilizarea si care impiedica nidarea.

Cei putin ultimele, realizeaza, de fapt, tot un avort, dar un avort "silentios", continuu, pe care femeia nu-l constientizeaza. In alta ordine de idei, toate cele trei tipuri de anticonceptionale contravin versetului biblic "cresteti si va inmultiti”.

9. Clonarea

Clonarea este acceptata si promovata de unii cercetatori motivati fiind de performanta stiintifica si de speranta obtinerii de organe „noi" care sa le inlocuiasca pe cele uzate. Exista impotriva donarii atat argumente stiintifice cat si teologice. Enumeram cateva din prima categorie:

- cunoasterea conditiei viitoare a clonei, de catre ea insasi (cunoasterea trasaturilor psihologice, temperametale, a performantelor, handicapurilor, a calendarului bolilor etc);
- riscul de a nu corespunde sperantelor nerealiste ale mamei ascendente;
- clonarea poate fi realizata prin furturi de celule si poate deveni un fenomen scapat de sub control;
- clonarea este strans legata de tehnicile ingineriei genetice - care la randul lor induc fatalmente (acum procentul este e 5%) mutatii cauzatoare de boala.

Prezentam si cateva argumente teologice impotriva donarii:
- este o cale de procreare nefireasca, nenaturala, fara cunoasterea de care vorbeste Scriptura;
- este o tentativa a omului de a exclude pe Dumnezeu din ecuatia procreerii;
- faciliteaza aparitia de clone in cuplurile homosexuale sau/si lesbiene;
- creaza falsa impresie ca se obtine nemurirea pe aceasta cale (a trupului).

10. Euthanasia - pista falsa in bioetica

Definitia de "moarte buna", moarte fara dureri, este o capcana din punctul de vedere a conceptului de medicina crestina. Teologic, afectiv si medico-legal exista numeroase argumente impotriva eutanasiei:
- subliniaza temeiurile increderii dintre medic si pacient;
- este contra vointei lui Dumnezeu. Sfanta Scriptura spune ca pentru ca cineva sa intre in imparatia lui Dumnezeu trebuie sa fie ca un copil (nevinovat); momentul "devenirii ca un copil" este cunoscut doar de Dumnezeu;
- cine a asistat bolnavi muribunzi stie ca la multi dintre ei cu cateva clipe inainte de moarte apare brusc un facies intinerit;
- este, probabil, momentul cand devine apt pentru a intra in imparatie. Din punctul de vedere al conceptului de medicina crestina eutauasia este o combinatie intre crima si suicid. In Sfanta Scriptura exista un pasaj revelator asupra eutanasiei spirituale. Femeia lui Iov ii spune acestuia in plina suferinta: „Ci zi ceva, o vorba catre Domnul, si mori!" (Iov 2,9) - in versiunea Anania. In versiunea masoretica: „Blesteama-L pe Dumnezeu si mori. Dar Iov ii raspunde: De ce vorbesti tu ca o femeie fara minte? Daca noi am primit din mana Domnului pe cele bune, oare nu le vom rabda si pe cele rele?" (Iov 2,10). In felul acesta, inteleptul Iov, a carui suferinta este mai mare ca a oricarui om - califica drept: nebunie, orice act eutanasic. Iar versetul 10 continua astfel, pentru a intari mai mult pozitia de om drept in fata suferintei si a mortii; „Si-n toate aceste intamplari ce s-au petrecut asupra-i, nimic n-a gresit Iov cu buzele sale-n fata lui Dumnezeu". Intelegem din acest verset si faptul ca in timpul suferintei si a stadiului de muribund, suntem mai mult ca oricand in fata lui Dumnezeu.

11. Legile civile nu tin cont de realitatea statisticilor medicale

Desi Bioetica este o stiinta predata in universitatile laice, alcatuitorii de legi civile nu tin cont de realitatea statisticilor medicale si promoveaza legi a caror efecte se intorc impotriva membrilor societatii.

Asa, de pilda, majoritatea guvernelor occidentale (si nu numai) au dezincriminat homosexualitatea desi aceasta practica sexuala este raspunzatoare de raspandire SIDA care a cauzat milioane de decese. Pe o statistica a autorilor americani, prima cauza de mortalitate, in statul New York, pentru barbatii si femeile intre 20-39 ani, este SIDA. Intr-un alt articol, autorul aminteste semnalul de alarma pe care l-au tras epidermologii in 1980: "Daca nu se intreprinde ceva cat mai repede pentru a modifica comportamentele sexuale riscante si aameliora securitatea transfuzionala, epidemia de SIDA va face ravagii in special in Africa."

In anii 1997, 1998 contaminarea a avut o rata de 10%. 'La sfarsitul anului 1998 numarul persoanelor infectate HIV atingea cota de 33,4 milioane. In acel an 11 persoane (barbati, femei, copii) s-au infectat in fiecare minut1. De la inceputul epidemiei pana la sfarsitul anului 1998 au fost infectate 47 milioane de persoane.

Intre momentul contaminarii si deces poate trece o perioada de 10 ani; pana la sfarsitul anului 1998, existau deja 14 milioane decese. Se estimeaza ca zilnic se infecteaza 16.000 persoane cu HIV. In acest context, cunoscand gradul ridicat de mortalitate ar fi normal ca guvernele sa elaboreze legi de protectie a generatiilor prezente si viitoare.

12. Cultura celulelor susa umane

In noiembrie 1998, echipa de cercetatori americani au anuntat ca au reusit sa izoleze si sa cultive celule susa ale: embrionilor umani. Aceste descoperiri au fost publicate in Science si Proccedings of the National Academy of Sciences.
Intentia pare nobila, caci este o cale prin care se pot produce in vitro tesuturi si organe umane, care sa le inlocuiasca prin transplant pe.cele bolnave. Dar autorul articolului dezvaluie si alte posibilitati de evolutie a acestei descoperiri: tot in noiembrie 1998, cercetatorii americani au anuntat recrearea de celule suse embrionare umane pornind de la nucleul unei celule umane prelevate de la adult, apoi reimplantat intr-un ovul de vaca; acest procedeu "trece prin crearea unei himere, jumatate-om, jumatate-vaca".

13. Vaccinarile

Desi companiile de vaccinari nationale si multinationale au eradicat flagelurile infectioasc ale ultimelor secole, astazi se continua vaccinarea intensiva a populatiei in ciuda unor studii pertinente care arata ca beneficiile unor vaccinari sunt mai mici decat riscurile.

H.L. Coulter afirma ca deseori, succesul duce la exces. Desi multe boli infectioase au fost eradicate politica vaccinarilor s-a intensificat fara discernamant. Sunt situatii, cand, statistic vorbind, rata complicatiilor post-vaccinale este mai mare decat complicatiile bolii infectioase pentru care se face vaccinarea.

Haris L. Coulter si Barbara Fisher au tras primul semnal de alarma inca in 1985, in cartea "A Shot in the Dark": ei estimeaza ca in fiecare an mor 1000 de copii din circa 12.000 care sunt afectati in urma vaccinarii cu DTP. Dupa aparitia cartii lor, Congresul American adopta in 1986 Legea Compensarii in Programul National de Vaccinare. In 1987 laboratoarele producatoare de vaccinuri informeaza medicii ca o parte semnificativa din pretul lor este rezervat eventualelor despagubiri in caz de reactii adverse. Intr-o alta carte, acelasi autor incearca sa demonstreze ca procentul enorm al copiilor americani cu afectarea dezvoltarii (cea. 20 %) se datoreaza encefalitelor postvaccinale.

De asemenea, autorii elvetieni recomanda ca vaccinul trivalent contra rujeolei, rubeolei si creionului sa nu se efectueze 3 luni inainte de sarcina si in primul trimestru de sarcina. Cresterea riscului teratogen legat de vaccinuri depaseste riscul de baza inerent oricarei sarcini (3-4 %).

In 1994. Ministerul Sanatatii din Franta angaja populatia intr-o vaccinare contra hepatitei B pentru a eradica virusul. Este prima data cand un vaccin are efecte secundare atat de variate, atat de grave, atat de frecvente. Au fost vaccinati 20 milioane francezi si se apreciaza ca 1/1000 (20.000) au fost victima unui accident.

Analiza statistica a complicatiilor:

• neurologie: 40,17%;
• oftalmologie: 4, 48%;
• O.R.L: 1,01 %;
• reumatologie: 7, 95 %;
• cardiologie: 0, 29 %;
• dermatologie: 4, 19 %;
• endocrinologie: 3, 32 %;
• gastroenterologie: 0, 72 %;
• ginecologie: 0, 58 %;
• hematologie: 5, 64%;
• hepatologie: 5, 05 %;
• imunologie: 8,82%; :
• nefrologie: 0, 14 %;
• pneumologie: 0, 29%;
• patologie fara diagnostic: 17,35 %.

14. Legislatia embrionului uman

Din punctul de vedere al bioeticii crestine folosirea embrionului uman pentru cetcetari sau in scop farmacologic, este o impietate, este un pacat. Pana la inceputul anului 1999 in Statele Unite era interzis a finanta din fondurile publice experiente pe embrionul uman. Dar numeroase firme private au finantat aceste cercetari.

De la inceputul anului 1999 presedintele America a anuntat dreptul organismelor financiare publice de a finanta astfel de cercetari. Mai multe tari europene au o legislatie referitoare la experimentul pe embrion. Penetrarea unei astfel de legi intr-o societate se face intotdeauna cu perfidie: prima data se anunta ca sunt interzise cercetarile pe embrioni, apoi ca sunt permise doar cercetarile pe embrionii supranumerari rezultati din FIV, iar in final se prevede "crearea de embrioni, special pentru cercetare".

A discuta principiile bioeticii tara o morala religioasa este aproape de domeniul absurdului. Istoria vie a civilizatiilor dovedeste ca reperele relatiilor interumane nu sunt suficiente pentru a fundamenta percepte etice. Notiunile de bine si rau s-au inversat adesea de-a lungul istoriei si a spatiilor geografice.

Legea morala divina, legea iubirii Noului Testament, este o lege morala vesnica. Ea trebuie consultata in orice alcatuire de coduri deontologice etice sau morale caci ea cuprinde toate nuantele existentei. Ea emana de la Dumnezeu Creatorul si este eficienta pentru ca este in concordanta cu legile in baza carora functioneaza universul material si biologic creat.

Doctor Pavel Chirila
Preot Mihai Valica
Doctor Madalina Popescu

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3345

Voteaza:

Piste false in bioetica moderna 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Alin Alin Postat la 2013-10-01 18:52

    Si uite asa in ceea ce pare a fi un articol ortodox se strecoara antivaccinismul unor homeopati (H.L. Coulter, Pavel Chirila si fiica Madalina Popescu) homeopatia fiind din punctul de vedere al medicinei moderne o pura escrocherie bazata pe placebo si ceva inginerie sociala. Ca sa nu mai vorbim ca "Analiza statistica a complicatiilor:" nu are nici o referinta bibliografica din care sa rezulte vreo legatura intre vaccinul pentru hepatita B si complicatiile mentionate.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE