Administrarea cimitirelor: responsabilitate publica si cultuala

Intrucat in presa laica au aparut articole prin care se promoveaza interesele unor intreprinzatori privati de a infiinta si administra cimitire particulare, Patriarhia Romana face urmatoarele precizari:

Potrivit reglementarilor legale in vigoare din Romania, cimitirele umane sunt de doua feluri: ale administratiei publice locale si ale cultelor religioase. Cu toate acestea, in actualul Cod CAEN (Clasificarea activitatilor din economia nationala) din Romania, la Sectiunea S –„Alte activitati de servicii”, activitatea de „pompe funebre si similare” este apreciata si ca activitate economica, motiv pentru care unii intreprinzatori privati se considera indreptatiti sa infiinteze si sa administreze cimitire particulare. Ori, acest fapt contravine actualului cadrul normativ, care considera aspectele legate de cimitire ca fiind de interes public. Astfel, unitatile de cult –conform prevederilor Regulamentului Cadru de organizare si functionare a serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, Titlul Organizarea si functionarea cimitirelor, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 955/2004 – sunt singurele care asigura in sistem privat „Serviciile necesare colectivitatii locale”.

In plus, prin art. 4 al Ordinului nr. 261/1982 al Ministrului Sanatatii, in vigoare, se stabileste in mod evident dreptul exclusiv al administratiilor publice si al unitatilor de cult de a administra cimitire.

Regimul juridic al libertatii religioase si al cultelor este reglementat prin Legea 489/2006, care, la art. 28, prevede ca „autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a infiinta cimitire comunale si orasenesti in fiecare localitate (alin. 4). Cimitirele comunale sau orasenesti se organizeaza astfel incat sa aiba sectoare corespunzatoare pentru fiecare cult recunoscut, la cererea cultelor ce functioneaza in localitatea respectiva (alin. 5)”. In aceeasi lege se precizeaza si ca „unitatile locale ale cultelor pot avea si intretine, singure sau in asociere cu alte culte, cimitire confesionale pentru credinciosii lor. Cimitirele confesionale se administreaza potrivit regulamentelor cultului detinator. Identitatea confesionala a cimitirelor istorice este protejata de lege (alin. 1). In localitatile in care nu exista cimitire comunale si unele culte nu au cimitire proprii, persoanele decedate care apartineau cultelor respective pot fi inhumate potrivit ritului propriu, in cimitirele existente in functiune (alin. 2). Prevederile alin. (2) nu se aplica cimitirelor apartinand cultelor mozaic si musulman (alin. 3)”. Din aceste prevederi legale, reiese cu claritate ca legislatia romana in vigoare prevede ca responsabilitatea administrarii cimitirelor sa fie una strict comunitara, mai precis a comunitatii locale sau confesionale.

Cu toate acestea, unii intreprinzatori privati (asociatii, fundatii sau operatori economici), cu scopul unui castig material imediat, au infiintat cimitire particulare, fara a se adresa insa autoritatilor celor 18 culte recunoscute din Romania, pentru o eventuala cooperare.

In plus, este necesar de subliniat faptul ca infiintarea si administrarea cimitirelor de catre intreprinzatori privati produce consecinte deosebit de grave, si anume:

1. Tulburarea pacii confesionale in perimetrul cimitirelor detinute de operatori economici, fundatii si asociatii;

Conform rezultatelor recensamantului din anul 2002, in proportie de 98,8% cetatenii Romaniei si-au declarat apartenenta la un cult religios. De asemenea, mai mult de 90% din cimitirele existente sunt confesionale, restul apartinand autoritatilor publice locale. Atat in situatia cimitirelor confesionale, cat si in cea a cimitirelor detinute de administratiile publice locale, este prevazuta o parcelare in functie de apartenenta confesionala a defunctilor.

Nu exista nicio astfel de obligatie in situatia operatorilor economici, fundatii si asociatii. Astfel se va ajunge fie la situatia in care locurile de veci sunt vandute fara a se tine cont de apartenenta confesionala, pe criterii strict economice, ceea ce va duce, inevitabil, la conflicte atunci cand ceremonii religioase diferite se vor suprapune intr-un spatiu restrans, fie la impartirea necorespunzatoare proportiei credinciosilor a sectoarelor in cimitir, ca o forma de prozelitism pentru cei care nu vor mai gasi locuri in sectorul cultului de care apartin.

2. Instabilitatea cimitirelor detinute de operatori economici, fundatii si asociatii;

Stabilitatea pe termen lung a cultelor si a administratiilor publice locale este o certitudine, fiind foarte cunoscuta grija cultelor, chiar si a celor reduse numeric, fata de cimitirele in care se afla defunctii lor. Unitatile componente ale cultelor recunoscute si administratiile publice locale sunt structuri stabile, responsabile, reprezentand comunitatile locale, care nu se autodizolva si nici nu intra in faliment.

Nu acelasi lucru se poate spune despre operatorii economici, animati de interesul economic imediat, sau despre fundatii si asociatii, nascute din interese conjuncturale sau de grup, reprezentativitatea lor putandu-se restrange, legal, chiar si la o singura persoana (asociat unic sau fondator).

Din acest motiv, un cimitir apartinand unui operator economic poate fi usor dezafectat sau vandut unei alte religii decat cea crestina, sau altcuiva, iar mormintele pot fi profanate sau acoperite cu alte constructii, daca se schimba destinatia terenului respectiv.

In final, Patriarhia Romana mai precizeaza si faptul ca infiintarea si administrarea de cimitire este o datorie morala a Bisericii, intrucat Biserica apara cultul mortilor sau cinstirea celor decedati si poate acorda asistenta social-filantropica celor indoliati.
Sectorul (Departamentul) cimitire, monumente si servicii funerare din cadrul Administratiilor eparhiale a fost infiintat prin hotararea Sfantului Sinod tocmai pentru o mai buna administrare si intretinere a cimitirelor eparhiale, parohiale si manastiresti, a monumentelor funerare din cuprinsul acestora, pentru asigurarea de servicii funerare adecvate, precum si pentru asistenta religioasa si pastorala a familiilor indoliate.

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

.
Pe aceeaşi temă

20 August 2012

Vizualizari: 3008

Voteaza:

Administrarea cimitirelor: responsabilitate publica si cultuala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact