Loctiitor al catedrei episcopale din Cezareea Cappadociei


Loctiitor al catedrei episcopale din Cezareea Cappadociei

Am citit articolul domnului Carol Harsan din ziarul Romania Libera avand subtitlul: "cel mai enigmatic episod din viata fostului cap al Bisericii Ortodoxe". Era acel articol proba mult prea stridenta de josnica procedura jurnalistica, pentru ca sa fie de noi uitat prea usor.

Descrierea unui patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, - iar aceasta se intampla chiar intre ziua decesului si ziua inmormantarii sale -, drept un popa hedonist care danseaza intre crima abjecta si Busuioaca de Bohotin, arata uitarea legilor lui Solon de oamenii detinand putere decizionala in redactia ziarului incriminat, precum si de ziaristul Carol Harsan. Duhul malefic al articolului Cumpana Patriarhului aminteste spiritul editorialelor presei din Belgrad controlata de Milosevici. Cine doreste repetarea tragicului fenomen Vukovar in Romania?

Valurile comentariilor de aprobare pe forum la articolul din Romania libera erau atat de agresiv orientate impotriva ortodocsilor, incat literalmente m-au inspaimantat, dar nu pentru viata mea fizica. Vorbesc aici despre teama pe care o produce nestavilita revarsare a raului in sine prin mijloacele de exprimare electronice, - asa arata in presa romana celebra Agora display a lui Baudrillard? -, o exprimare neinfranata de vreo autoritate morala. Imi amintesc ca unul dintre comentarii suna: "Nu vom obosi sa repetam, ortodoxia e mama comunismului, si nu invers."

Parca era un citat din Raportul Tismaneanu! De altminteri consider ca  valul actual de intoleranta fata de ortodoxism provine chiar din acel "Raport Tismaneanu".

Bunul patriarh Teoctist este remarcabil mai ales pentru faptul ca a reactivat functia de loctiitor al catedrei episcopale din Cezareea Cappadociei pentru patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Personal consider ca aceasta functie, detinuta pe vremuri de Sfantul Ierarh Vasile cel Mare, este mai importanta decat functia de patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane. Sfantul Ierarh Vasile cel Mare face parte dintre filosofii teologi cappadocieni din secolul IV care sunt socotiti a fi Parintii Cei Sfinti ai Bisericii Orientale. Anvergura gandirii Sfantului Ierarh Vasile cel Mare este atat de cuprinzatoare, incat prin comparatie Albert Einstein pare un mediocru profesor universitar.

Valorile Bisericii Orientale, aparate de aceasta functie detinuta pe vremuri de Sfantul Ierarh Vasile cel Mare, ne arata ca nu este acum prioritate nationala ridicarea Catedralei Neamului. Exista deja triste exemple. Cand rusii au inaltat catedrala neamului lor la Moscova, i-a lovit napraznic revolutia bolsevica, iar atunci cand sirbii au inceput a construi catedrala neamului lor in Belgrad, Iugoslavia s-a dezmembrat imediat prin razboaie fratricide. Apoi, este mult prea aproape de memoria noastra alta "revolutie" ca sa nu fim tematori. In fine, Bucurestiul de azi este atat de agresat de constructii, incat o noua constructie probabil ca literalmente este in contradictie chiar cu valorile de echilibru ale bisericii ortodoxe. Cel putin aceasta este perceptia mea asupra Catedralei Neamului. Eu consider ca orice bisericuta ortodoxa cu slujba tinuta in limba romana frumoasa este catedrala a neamului nostru. Apoi, nu exista oare catedrala Aghia Sofia la Constantinopol transformata in muzeu si bine conservata prin intelepciunea omului care a fost primul presedinte al Turciei laice, generalul Gazi Kemal Mustafa Ataturk? Musulmanii au realizat o copie arhitecturala dupa Aghia Sofia, copie chemata Moscheea Albastra. Dupa intrarea Turciei in Uniunea Europeana, Romania trebuie sa sprijine initiativa grupului de tari ortodoxe (incluzand si Rusia) pentru a construi alta copie dupa Aghia Sofia la Constantinopol, o copie "albastra" destinata slujbelor ortodoxe.

dr. TITUS FILIPAS

Carti Ortodoxe

Cuprins