2. Intalnirea cu altii

2. Intalnirea cu altii

Pentru foarte scurta vreme, sufletul ramane in starea lui de singuratate de dupa moarte de la inceput. Dr. Moody citeaza cateva cazuri de oameni care, chiar inainte de a muri, au vazut dintr-odata rude si prieteni deja morti.

"Doctorul m-a parasit si a spus rudelor mele ca eram pe moarte ... Mi-am dat seama ca toti acesti oameni se aflau acolo, mi se parea ca erau multi, plutind in jurul plafonului camerei. Toti acestia erau oameni pe care ii cunoscusem in decursul vietii, dar care trecusera in viata de dincolo inaintea mea. Am recunoscut-o pe bunica si pe o fata pe care o cunoscusem cand eram in scoala, si pe multe alte rude si prieteni ... Aveam o stare de fericire si am simtit ca ei venisera sa ma ocroteasca sau sa ma calauzeasca" (pag. 44).

Aceasta experienta, a intalnirii cu prieteni si rude trecute la cele vesnice, care are loc in preajma mortii, nu este in nici un caz o noua descoperire, chiar printre oamenii de stiinta moderni. Cu vreo cincizeci de ani in urma, Sir William Barrett (Vedenii pe patul de moarte , Methuen, London, 1926), deschizator de drumuri in "parapsihologia" moderna sau cercetarea psihica, a scris o carte mai mica asupra acestui subiect. Dupa aparitia primei carti a Dr. Moody, a fost publicata o relatare cu mult mai amanuntita a acestei experiente, inspirata de cartea lui Sir William, si a demonstrat ca cei doi autori au facut cercetari sistematice asupra muribunzilor, vreme de multi ani. Sa vorbim despre descoperirile prezentate in aceasta noua carte (Karlis Osis si Erlendur Haraldsson, La ceasul mortii, Avon Books, New York, 1977).

Aceasta este prima carte temeinica din punct de vedere "stiintific", care apare, despre experientele muribunzilor. Ea se bazeaza pe rezultatele unor chestionare si interviuri amanuntite, cu un grup de doctori si surori, alesi la intamplare, din estul Statelor Unite si din nordul Indiei (ultima tara fiind aleasa pentru cea mai deplina nepartinire, in scopul de a cerceta deosebirile dintre experiente, care ar putea veni din deosebirile de nationalitate, psihologie si religie). Materialul astfel obtinut cuprinde peste o mie de cazuri de aratari si vedenii care se arata muribunzilor si unora dintre cei care se intorc la viata dupa o moarte clinica. In general, autorii afla ca descoperirile Dr.

Moody sunt in armonie cu ale lor (pag. 24). Ei afla ca rudele si prietenii morti (si, in India, sunt multe aratari ale "zeilor" hindusi) se arata muribunzilor, adesea cu un ceas inainte de moarte, si de obicei cu o zi inainte. In aproximativ jumatate din cazuri, exista o vedenie ca de mediu inconjurator din alta lume, ca un "rai", care starneste aceleasi simtaminte (aceasta experienta "cereasca" va fi prezentata mai jos). Acest studiu are o insemnatate deosebita, in aceea ca el deosebeste cu grija hoinareala, aceste halucinatii lumesti, de aratarile si vedeniile care se vad limpede ca fac parte din alte lumi, si cerceteaza statistic prezenta unor factori cum ar fi folosirea de droguri halucinogene, febra ridicata, boli, si modificarile creierului. Toate acestea puteau sa produca pur si simplu halucinatii, in loc de experiente adevarate a ceva din afara mintii pacientului. Autorii afla intr-un chip foarte semnificativ, ca experientele cele mai pe inteles, si care fac parte cu limpezime din alta lume, se intampla pacientilor care sunt cel mai mult in legatura cu realitatea lumii acesteia de acum si este cel mai putin probabil sa aiba halucinatii; mai ales, cei care vad aratari ale celor morti sau ale duhurilor, se afla de obicei in deplinele lor puteri ale mintii si vad aceste fiinte in deplina constienta a mediului lor de spital. Mai mult, autorii afla ca cei care de obicei au halucinatii, vad persoane care sunt in viata, in vreme ce aratarile adevarate ale muribunzilor par sa fie cu persoane moarte. In vreme ce sunt prudenti in concluziile lor, autorii se simt inclinati "sa fie de acord cu presupunerile vietii de dincolo, ca cea mai sigura explicatie a datelor noastre" (pag. 194). Astfel, aceasta carte intregeste descoperirile Dr. Moody, si intareste in chip uimitor experienta intalnirii cu cei morti si cu duhuri in ceasul mortii. Vom arata mai jos daca aceste fiinte spirituale sunt cu adevarat acelea pe care muribunzii le socotesc a fi.

De buna seama ca astfel de descoperiri sunt destul de uimitoare cand vin de pe fondul necunoasterii si necredintei care a caracterizat o vreme atat de indelungata presupunerile stiintei moderne. Pe de alta parte, pentru un crestin ortodox, nu este nimic uimitor in acestea; stim ca moartea este doar o trecere catre o alta forma de existenta, si suntem obisnuiti cu multe aratari si vedenii care se arata muribunzilor, atat sfintilor cat si pacatosilor obisnuiti. Sf. Grigorie cel Mare, in relatarea multora dintre aceste experiente, in Dialogurile sale, lamureste acest fenomen al intalnirii cu altii: "Se intampla adesea ca un suflet care este in pragul mortii, sa recunoasca pe cei cu care urmeaza sa imparta aceeasi existenta vesnica, pentru aceeasi pedeapsa sau rasplata ca a lui" (Dialoguri, IV, 36). Si mai ales, cu privire la cei care au dus o viata curata, Sf. Grigorie observa ca "se intampla adesea ca sfintii raiului sa se arate celor curati in clipa mortii, pentru a-i incuraja. Si avand in mintea lor vedenia salasluitorilor raiului care-i vor insoti, ei mor fara sa aiba vreun simtamant de frica ori de chinuri ale mortii" (Dialoguri, IV, 12). El da exemple de ingeri, mucenici, pe Apostolul Petru, pe Maica Domnului si pe Insusi Hristos, care S-au aratat inaintea celor ce mor (IV, 13-18).

Dr. Moody da un exemplu al intalnirii unei persoane care era pe moarte, nu cu vreo ruda ori fiinta spirituala, ci cu cineva cu totul necunoscut: "O femeie a marturisit ca a vazut in timpul experientei sale din afara trupului, nu numai propriul ei trup spiritual transparent, ci si inca unul, acela al unei persoane care murise foarte recent. Ea nu stia cine era persoana" (Viata dupa viata, p. 45). Sf Grigorie povesteste despre un fenomen asemanator in Dialoguri: el povesteste cateva intamplari, cand un om care era pe moarte, cheama numele cuiva care moare in acelasi timp, in alt loc. Si aceasta nu este de loc o chestiune de inainte-vedere, traita doar de sfinti, pentru ca Sf. Grigorie povesteste cum un pacatos obisnuit, in aparenta sortit iadului, trimite dupa un anume Stefan, necunoscut lui, care este pe moarte in acelasi timp, ca sa-i spuna ca "vasul nostru este gata sa ne ia spre Sicilia (Sicilia fiind un loc cu bogata activitate vulcanica, aminteste de iad), (Dialoguri, IV, 36). Este limpede ca aceasta este o problema care se numeste "perceptie extrasenzoriala" (ESP), care se face deosebit de ascutita la multi, inainte de moarte, si desigur, continua dupa moarte, cand sufletul se afla in afara trupului, el simte in intregime.

Astfel, aceasta "descoperire" deosebita a cercetarii psihice moderne, adevereste doar ceea ce cititorul de literatura crestina veche, cunoaste deja, cu privire la intalnirile din clipa mortii. Aceste intalniri, care nicidecum nu par sa aiba loc pentru toti, inainte de moarte, pot fi totusi numite generale, in sensul ca ele se povestesc, indiferent de nationalitate, religie sau sfintenia vietii.

Pe de alta parte, experienta unui sfant crestin, in vreme ce impartaseste insusirile generale pe care se pare ca oricine le poate trai, are despre aceasta o alta dimensiune componenta -una care nu se defineste prin cercetari psihice. In aceasta experienta, adesea se arata intru lucrare anumite semne ale harului lui Dumnezeu, si vedenia din cealalta lume este adesea vazuta de catre toti sau de catre multi care se afla in preajma, nu doar de catre persoana care moare. Sa luam numai un exemplu de acest fel, din aceleasi Dialoguri ale Sf. Grigorie.

"In vreme ce stateau in jurul patului Romulei, la miezul noptii, deodata, a coborat din cer o lumina stralucitoare, umpland intreaga incapere. Minunatia si stralucirea ei au starnit frica si groaza in inimile lor ... Apoi au auzit galagia unei multimi mari de oameni. Usa camerei s-a deschis larg, cu putere, ca si cum un mare numar de persoane s-ar fi napustit inauntru. Cei care stateau in jurul patului, aveau impresia ca in incapere intrase o mare multime de oameni, dar din pricina fricii lor prea mari si a stralucirii fara de asemanare, nu erau in stare sa vada. Frica i-a intepenit si lumina stralucitoare le-a orbit ochii. Chiar atunci o mireasma placuta a umplut aerul si cu acea mireasma sufletele lor s-au linistit, care erau inca ingrozite de lumina ivita pe neasteptate ... Uitandu-se catre maica sa duhovniceasca Redempta, i-a zis cu glas bland: Nu te speria, maica, inca nu voi muri." Mireasma a staruit vreme de trei zile si in "noaptea a patra, Romula a chemat-o din nou pe maica sa si a cerut sa primeasca Sfanta Impartasanie. Maica Redempta si ucenica sa de-abia se ridicasera de pe pat, cand au vazut doua grupuri de cantareti stand in gradina din fata manastirii ... Sufletul Romulei a fost slobozit din trup pentru a fi calauzit drept la cer. Si intrucat grupurile de cantareti insoteau sufletul ei, ridicandu-se din ce in ce mai sus, cantecul lor rasuna tot mai slab pana cand, in cele din urma, melodia psalmilor si dulceata miresmei au disparut dimpreuna" (Dialoguri, IV, 17). Crestinii ortodocsi isi vor aminti intamplari asemanatoare din viata multor sfinti (Sf. Sisoe, Sf. Taisia, Cuviosul Teofil de Kiev, etc.).

Cu cat inaintam in acest studiu al experientelor muribunzilor si al mortii, vom pastra bine in minte deosebirile care exista intre experienta generalaa muribundului, care starneste acum un interes atat de mare, si experienta harului-dat al mortii, care se arata la adevaratii crestini ortodocsi. Aceasta ne va ajuta sa pricepem mai bine unele aspecte nelamurite ale experientelor mortii care au loc si care sunt istorisite acum.

De exemplu, o constientizare a acestei deosebiri ne poate ajuta sa recunoastem aratarile pe care le vede muribundul. Vin cu adevarat rude si prieteni din imparatia celor morti pentru a se arata muribundului? Si sunt aceste aratari deosebite de infatisarile sfintilor la moartea adevaratilor crestini?

Pentru a raspunde la cea dintai intrebare, sa ne aducem aminte ca doctorii Osis si Haraldsson povestesc faptul ca multi hindusi pe moarte vad mai degraba "zeii" Pantheonului lor hindus (Krishna, Shiva, Kali, etc.), in loc sa-si vada rudele si prietenii apropiati, cum se vorbeste in chip obisnuit in America. Cu toate acestea, dupa cum ne invata cu limpezime Sf. Pavel, acesti "zei" nu sunt nimic cu adevarat (I Cor. 8, 4-5); orice experienta adevarataa "zeilor" presupune draci (I Cor. 10, 20). Atunci, pe cine vad, de fapt, acesti hindusi care sunt pe moarte? Doctorii Osis si Haraldsson socotesc ca recunoasterea fiintelor care sunt intalnite, este in mare masura urmarea talmacirii patimase, bazata pe miezul religios, cultural si personal; iar aceasta pare cu adevarat o judecata cu socoteala, care se va potrivi celor mai multe cazuri. De asemenea, in cazurile americane, probabil ca rudele moarte care sunt vazute, nu se afla cu adevarat "de fata" asa cum socotesc muribunzii. Sf. Grigorie cel Mare spune doar, ca muribundul "recunoaste" oameni, in vreme ce dreptii "sfinti ai raiului li se arata" -aceasta este o deosebire care nu numai ca descopera experienta diferita a drept credinciosilor si a pacatosilor obisnuiti atunci cand mor, ci chiar starea de dupa moarte a sfintilor este deosebita de cea a pacatosilor obisnuiti. Sfintii au o mare libertate de a mijloci pentru cei care sunt in viata, si sa le vina in ajutor, in vreme ce pacatosii decedati pot ajuta in situatii cu totul deosebite, neavand legatura cu cei vii.

Aceasta deosebire este aratata destul de limpede de catre Fericitul Augustin, Parintele latin din veacul al V-lea, in tratatul pe care l-a scris la cererea Sf. Paul de Nola cu privire la "grija pentru morti", unde incearca sa puna la un loc faptul de netagaduit ca sfintii, cum ar fi Mucenicul de Nola, s-au aratat in chip deslusit credinciosilor, cu faptul, la fel de netagaduit, ca cei morti, ca regula generala, nu se arata celor care sunt in viata.

Dupa ce si-a formulat invatatura ortodoxa, bazata pe Sfanta Scriptura, cum ca "sufletele mortilor se afla intr-un loc de unde nu vad lucrurile care se petrec in aceasta viata pieritoare" (Cap. 13), impreuna cu propriile sale pareri despre manifestarile aparente ale mortilor fata de cei vii, care se savarsesc de obicei, fie prin "lucrarile ingerilor", fie sunt "vedenii false", savarsite prin lucrarile dracilor care urmaresc inselarea oamenilor printr-o teorie falsa asupra vietii de dincolo (Cap. 10), Fericitul Augustin face deosebirea dintre lucrarile ce parafi ale mortilor, si lucrarile adevarate ale sfintilor:

"Cum arata mucenicii ca poarta de grija nevoilor oamenilor, prin binefacerile pe care le dau celor ce le cauta, daca mortii nu cunosc ce fac cei ce sunt in viata? Caci Felix Marturisitorul s-a aratat nu numai prin faptele sale de milostenie, ci s-a aratat chiar in chip vazut, inaintea ochilor oamenilor, cand Nola a fost inconjurat de catre barbari. (Episcope Pavel) pune bucurie cucernica intru aceasta aratare a lui. Noi am auzit despre aceasta nu din zvonuri schimbatoare, ci din marturii vrednice de incredere. Cu adevarat, lucrurile care sunt deosebite de randuiala obisnuita pe care a dat-o firea feluritelor lucruri zidite, se arata in chip dumnezeiesc. Nici macar pentru aceea ca Domnul nostru, atunci cand El a dorit, a schimbat apa in vin, nu avem nici o indreptatire pentru a nu pricepe insemnatatea apei ca apa. De fapt, aceasta este o imprejurare aparte, de astfel de lucrare dumnezeiasca. Faptul ca Lazar s-a ridicat din morti, nu inseamna ca toti mortii se ridica atunci cand vor ei, ori ca un om lipsit de viata este chemat inapoi de un om in viata, asa cum un om care doarme este trezit de un om care este deja treaz. Unele intamplari sunt caracteristice lucrarii omenesti; altele arata semne ale puterii dumnezeiesti. Unele lucruri se intampla in chip firesc; altele au loc in chip minunat, cu toate ca Dumnezeu este de fata in lucrarea fireasca, si firea insoteste minunea. Dar nu trebuie sa se creada, ca oricare mort se poate amesteca in lucrurile celor vii, numai pentru ca mucenicii vindeca sau ajuta pe oarecare oameni. S-ar putea crede ca: Mucenicii, prin puterea dumnezeiasca, participa la lucrurile celor vii, dar mortii obisnuiti nu au nici o putere de a se amesteca in lucrurile celor vii" (Grija pentru morti, Cap. 16, in Fer. Augustin, Tratate despre casatorie si alte subiecte , Parintii Bisericii, vol. 27, New York, 1955, pag. 378).

Intr-adevar, sa luam un exemplu, Sfintii Parinti ai vremurilor mai recente, cum ar fi Staretul Ambrozie de la Optina, ne invata ca fiintele chemate in sedintele spiritiste, sunt mai degraba draci decat duhuri ale mortilor; si cei care au cercetat fenomenele de spiritism in intregime, daca acestia au vreo judecata crestina, au ajuns la aceeasi concluzie (vezi, de pilda, Simon A. Blackmore, S. J., Spiritism: fapte si inselari, Benziger Bros., New York, 1924).

Astfel, nu este nevoie sa punem la indoiala faptul ca sfintii, cu adevarat se arata drept-credinciosilor la moarte, asa cum se povesteste in multe Vieti ale sfintilor. Pe de alta parte, pacatosilor obisnuiti li se arata rude, prieteni, sau "zei", care sunt potriviti asteptarilor muribunzilor, ori reprezinta ceea ce acestia sunt pregatiti sa vada. Probabil ca este cu neputinta de stabilit firea precisa a acestor aratari din urma; ele, desigur, nu sunt simple halucinatii, ci par sa fie o parte a experientei firesti a mortii, un semn fata de omul care moare, care urmeaza sa intre in noul taram, unde legile realitatii materiale obisnuite nu se mai pastreaza. Nu este nimic extraordinar in legatura cu aceasta experienta, care pare sa fie neschimbata pentru vremuri, locuri si religii felurite.

Experienta "intalnirii cu altii" se iveste in chip obisnuit chiar inainte de moarte, si nu trebuie sa fie asemanata cu intalnirea destul de deosebita, pe care o vom prezenta acum: aceea cu "fiinta de lumina".