RUGACIUNEA PENTRU MORTI

RUGACIUNEA PENTRU MORTI

Cat de importanta este pomenirea la Liturghie, se poate vedea din urmatoarea intamplare: Inainte de dezvelirea moastelor Sfantului Teodosie de Cernigov (1896), ieromonahul (renumitul staret Alexei al Schitului Goloseevski, din Lavra Pesterii Kievului,careaplecat la Domnul in 1916)carea condus reinvesmantarea moastelor, obosind in vreme ce statea langa moaste, a atipit si l-a vazut inaintea sa pe Sfantul, care i-a spus: "Iti multumesc fiindca te-ai ostenit pentru mine. Inca te mai rog, atunci cand vei sluji Sfanta Liturghie, sa-i pomenesti pe parintii mei" -si i-a spus numele lor (Preotul Nichita si Maria78). "Cum poti tu, o, sfinte, sa-mi ceri mie rugaciuni, cand tu stai la Tronul ceresc si implinesti mila lui Dumnezeu fata de oameni?" A intrebat ieromonahul. "Da, este adevarat," a raspuns Sf. Teodosie, "dar jertfa adusa la Liturghie este mult mai puternica decat rugaciunea mea."

De aceea, panahidele, cat si rugaciunile facute acasa pentru morti le sunt de folos, caci sunt fapte bune facute spre pomenirea lor, cum ar fi pomeni si daruri duse la biserica. Dar pomenirea la Sfanta Liturghie este de un folos aparte pentru ei. S-au aratat multi morti si au mai fost si alte intamplari care arata cat de folositoare este pomenirea mortilor. Multi care au murit in pocainta, dar carora nu le-a stat in putinta sa-si dovedeasca pocaintain timpul vietii,aufost sloboziti de chinuri si-au dobandit odihna. In Biserica sefacmereurugaciuni pentru odihna mortilor, iar in ziua Pogorarii Duhului Sfant, in rugaciunile care se fac in genunchi la vecernie, existachiar o rugaciune anume "pentru cei din iad".

Raspunzand la intrebarea "Exista ceva care poate fi de folos sufletelor dupa moarte?", Sfantul Grigorie cel Mare, in Dialogurile sale ne invata: "Sfanta Jertfa a lui Hristos, Jertfa mantuirii noastre, aduce mari foloase sufletelor chiar si dupa moarte, putand da iertarea pacatelor lor in viata care va sa vina. Pentru aceasta pricina, sufletele mortilor cer uneori sa li se faca Liturghii .... In chip firesc, calea mantuirii inseamna sa facem noi insine, chiar in timpul vietii, cele ce nadajduim ca altii le vor face pentru noi dupa moarte. Este mai bine sa ne pregatim iesirea sufletului ca oameni liberi, decat sa cautam slobozirea dupa ce acesta se afla deja in lanturi. De aceea, trebuie sa defaimam aceasta lume din toata inima noastra, ca si cum slava ei a trecut deja, si sa ne daruim jertfa noastra de lacrimi lui Dumnezeu in fiecare zi, asa cum jertfim Trupul si Sangele Lui Cel sfant. Numai aceasta jertfa are puterea sa mantuiasca sufletul de moartea cea vesnica, pentru ca ea ne arata taina mortii Fiului Cel Unul Nascut" (Dialoguri IV: 57, 60, pag. 266, 272-273).

Sfantul Grigorie da cateva exemple de morti care s-au aratat celor vii, cerandu-le sau multumindu-le pentru savarsirea Liturghiei pentru odihna lor. De asemenea, odinioara, un intemnitat, a carui femeie il crezuse mort, si pentru care ea a dat pomelnic la Liturghie in unele zile, s-a intors din temnita si i-a povestit ei cum fusese eliberat din lanturi in unele zile -tocmai in zilele cand i se facuse Liturghia (Dialoguri IV:57, 59, pag. 267, 270).

Protestantii socotesc in general rugaciunea Bisericii pentru morti ca fiind cumva nepotrivita cu nevoia aflarii mantuirii, mai inainte de toate, in aceasta viata: "Daca poti fi mantuit de Biserica dupa moarte, atunci de ce sa te mai ostenesti sa lupti sau sa gasesti credinta in aceasta viata? Sa mancam, sa bem si sa ne veselim …" De buna seama, nimeni, dintre cei care au marturisit o asemenea filosofie, nu a dobandit vreodata mantuire prin rugaciunea Bisericii, si este limpede ca asemenea dovada este destul de nefireasca, si chiar fatarnica. Rugaciunea Bisericii nu poate mantui pe oricine care nu doreste mantuire sau nu s-a ostenit din greu pentru mantuire, de-a lungul vietii. Intr-un fel, se poate spune ca rugaciunea Bisericii sau a crestinilor singuri pentru un om mort este doar un alt sfarsit al vietii acelui om: nu se vor face rugaciuni pentru acela, daca el nu a facut ceva in timpul vietii sale pentru a insufleti asemenea rugaciune dupa moartea sa.

Sfantul Marcu al Efesului vorbeste de asemenea despre rugaciunea Bisericii pentru morti si imbunatatirea pe care o aduce in starea lor, dand exemplul rugaciunilor Sfantului Grigorie Dialogul pentru imparatul roman Traian -o rugaciune insufletita de o fapta buna a acestui imparat pagan. (Vezi mai jos, Anexa I).

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact