Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Parintele Ambrozie era de saptamana la Sfantul Altar si atunci cand l-am vazut am tresarit intr-atat de tare incat cred ca am atras si atentia unei femei de langa mine.
Atunci cand cutitul rotii calaului a strapuns inima lui Vasile Ursu Nicola, in Alba Iulia anului 1785, la 28 februarie - s-a nascut o legenda a Ardealului: Horea din Albac.
Data stabilita pentru Simpozionul international dedicat fenomenului "Cimitirul vesel din Sapanta" este stabilita: 29 mai.
Icoanele facatoare de minuni ale Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu din Athos. In tara Palestinei, in apropiere de Lida, patria Sfantului Mare Mucenic Gheorghe, se afla o manastire numita a lui Fanuil
Putina lume stie ca la data de 7 iulie 1940, datorita actiunii temerare a maiorului Ion Toba, zis "Hatmanul
In dimineata zilei de 14 IX 2002, ziua Inaltarii Sfintei Cruci, staretul Manastirii Antim, Parintele Arhimandrit Sofian Boghiu, a fost chemat la Domnul.
Moartea este o realitate implacabila si poate tocmai din acest motiv este toposul liturgic cel mai des intalnit in toate religiile lumii. Moartea face parte din chiar fiinta noastra, o purtam in noi inca de la nastere...
Un argument foarte serios au cei care combat vesnicia iadului, atunci cand sustin ca aceasta ar introduce tristetea in viata lui Dumnezeu, adica in rai. Acest argument apokatastatic se bazeaza pe faptul ca Dumnezeu...
Toti oamenii vor invia, fie ei drepti sau pacatosi. Hristos insusi ne-o spune: vine ceasul in care toti cei din morminte vor auzi glasul Fiului Omului; si vor iesi cei care au facut cele bune spre invierea vietii, iar...
Dupa invatatura Bisericii Ortodoxe, noi stim ca moartea nu este decat trecerea din viata pamanteasca la viata de dincolo de mormant, ca cei ce sunt uniti in credinta in Dumnezeu pe pamant, nu sunt despartiti prin moarte...
Si acesta era plin de oase omenesti. Si iata! erau foarte multe pe fata pamantului si foarte! uscate. Oasele uscate ale oamenilor sugerau firea omeneasca. Au ajuns multe pentru ca ne-am divizat de Dumnezeu, unii de...
Perioada dintre judecata particulara si cea universala de la sfarsitul timpurilor este inca una de provizorat in ceea ce priveste soarta sufletelor: nici dreptii nu primesc inca fericirea deplina ca rasplata a...
Trupul din care a iesit sufletul nu se intoarce in nefiinta, iar elementele sale, chiar risipite, spulberate si amestecate cu alte elemente din natura, nu sunt niste simple "ramasite" oarecare. Asa spun Sfantul Dionisie...
Iisus Hristos are nevoie de martori la judecata sufletului, nu pentru ca nu ar cunoaste singur tot adevarul in privinta lui. Dar El nu vrea sa ramana nici un dubiu despre dreptatea judecatii Sale, in cei interesati de...
Cu toate ca Scriptura nu ne permite sa prevedem cu siguranta momentul in care se va produce sfarsitul lumii, ea ne ofera totusi cateva semne care indica cu aproximatie apropierea sfarsitului ei.
Cinstirea Sfintelor Moaste - Cat priveste moastele sfintilor, Biserica si credinciosii au convingerea ca prin atingerea de ele si prin rugaciunile adresate sfantului langa moastele lui, adeseori se infaptuiesc vindecari...
Cu toate ca judecata particulara are temei in Sfanta Scriptura si este comuna Bisericii Rasaritene si Apusene, s-a cautat totusi sa se submineze importanta judecatii particulare
Sfanta Scriptura, desi indica cu mai multe nume iadul, nu spune precis daca este un loc, undeva anume, limitat la un teritoriu special. Sfintii Parinti si teologii moderni si-au pus aceasta intrebare, dar cei mai...
Sfanta Scriptura spune ca in iad va fi foc, plangere si scrasnire a dintilor, si vierme neadormit. Sfintii Parinti au incercat sa determine daca acestea sunt numai expresii figurative ale unor suferinte spirituale, sau...
Cine va merge in iad ? Sfanta Scriptura spune ca pacatosii cei ce au facut rele Matei XXV, 31-46, cei ale caror pacate nu s-au iertat Matei XII, 31-32 si cei care nici dupa judecata particulara n-au putut
In raiul de dupa judecata particulara fericirea va fi in mod sigur numai spirituala, pentru ca lipsesc trupurile. La judecata universala insa, trupurile vor invia, ale celor drepti si ale celor nedrepti, ceea ce...
In general, raiul eshatologic este conceput in invatatura Bisericii noastre ca si raiul originar. O intoarcere in locul si starea din care au cazut protoparintii. Despre aceasta Sfantul Grigorie de Nisa spune ca...
Dogmaticile ortodoxe, sprijinite pe Sfanta Scriptura si pe Sfintii Parinti, arata ca dupa judecata universala vor continua sa existe vesnic raiul si iadul, si ca din starea care se va hotari atunci pentru fiecare, nu...
Invatatura despre invierea trupurilor la judecata universala constituie una din premisele fericirii desavarsite a dreptilor, ca si a nefericirii complete a celor pacatosi. Ea inseamna restituirea integralitatii...
Sufletele trec dincolo cu directia moral-spirituala hotarata de aici, adica la bine sau la rau. Ortodoxia nu cunoaste un al treilea loc, asa cum invata romano-catolicii. Merg in iad si acele suflete care au murit in...
Raspunsul Sfintilor Parinti la aceste intrebari este unanim : sufletele merg indata dupa moarte in rai sau in iad, dupa cum au facut binele sau raul in viata pamanteasca. Starea din rai si din iad, dupa judecata parti...
Eshatologia, acea parte a invataturii crestine care se ocupa de starea ultima si definitiva a creaturii, a solicitat de la inceput, in chip deosebit, interesul credinciosilor. Faptul ca acel dincolo poate fi...
Sfanta Scriptura, vorbind despre viata viitoare, despre cea fericita sau cea chinuita, nu precizeaza totdeauna, daca vorbeste despre starea ce urmeaza imediat dupa moarte, sau despre cea de dupa judecata din urma
Doctrina despre dumnezeiescul Har ramane, pe langa celelalte deosebiri esentiale dintre confesiunile crestine, una dintre cele mai controversate probleme. Daca la noi palamismul a cucerit aproape cu autoritate
Harul este o energie necreata, izvorand continuu din fiinta dumnezeiasca a celor trei Ipostasuri dumnezeiesti. El este, deci, lucrarea celor trei Persoane ale Sfintei Treimi, iar ca energie simtitoare este re...
Raportul dintre natura si har a fost si este unul dintre cele mai complexe subiecte fapt care explica multimea conceptiilor emise pentru solutionarea ei. In Biserica Ortodoxa, problema raportului intre natura si har nu...
Duhul Se uneste cu omul in apa Botezului nu numai pentru ca apa e principiul fundamental al vietii in planul creatiei, ci si pentru ca ea este mijlocul universal de spalare, adica de scoatere la iveala a chipului...
In Biserica Ortodoxa, savarsirea Sfintei Taine a Euharistiei - numita Mesa in Biserica latina - este desemnata sub numele de dumnezeiasca Liturghie. Savarsirea acestei Taine are in primul rand un caracter duminical...
Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte, sfanta inaltare in pace sa o aducem. Cand, dupa marturisirea credintei, auzim aceasta chemare, in Liturghie se savarseste ceva foarte greu de exprimat prin cuvinte
Socoteste marimea acestui dar. Cu adevarat mari lucruri ne-a daruit noua Dumnezeu, pentru ca ni s-a daruit pe Sine insusi, facandu-ne din nefiinta dupa chipul si asemanarea Sa; pentru ca ne-a daruit nenumarate fapturi...
Cainta este parerea de rau sau regretul pentru pacatele savarsite. Este o durere a sufletului pentru pierderea comuniunii cu Dumnezeu, cu semenii, cu Biserica. Ea este o conditie necesara pentru iertarea pacatelor, asa...
Viata se naste din iubire. Omul apare pe culmile ierarhiei fapturilor ca un rod al iubirii, al unirii intre ceresc si pamantesc. Nunta pare a fi prima lui sarbatoare, cand, contempland femeia, zidita din sine, isi canta...
Una din cele mai mari ciudatenii care se vede printre crestinii de azi este aceea ca dupa ce se spovedesc cad din nou in aceleasi pacate. Ori, daca ne pregatim cum se cade, prin Taina Pocaintei, nu primim numai harul...
Inainte de a deveni cineva duhovnic trebuie sa posede o suma de calitati, avand in vedere diversitatea situatiilor de care se va izbi. Dreapta judecata il va ajuta sa ia atitudini aparent contradictorii, dupa situatia...
Mai trebuie sa ne ingrijim in permanenta neincetat si in toata vremea de cele ce tin de sfarsitul nostru infricosat si inevitabil. Acest lucru ne este la fel de folositor ca si vederea, precum si faptul de a ne aduce...
Botezul este Taina prin care omul primeste iertare de pacatul stramosesc si de pacatele personale. Cel care este botezat este cufundat in apa de trei ori in numele Sfintei Treimi (cele trei cufundari, simbolizeaza cele...
In Biserica Ortodoxa Rusa chiar si unii teologi critici au socotit multa vreme cuvantul "transsubstantiere" specific ortodox sau l-au folosit pur si simplu nereflectand asupra lui. De exemplu, savantul liturgist critic...
In vremea noastra, secolul ecumenismului crestin, toate marile probleme teologice se discuta din punct de vedere interconfesional in salile de studiu ale scolilor teologice, la intalnirile teologice interconfesionale...
Potrivit invataturii de credinta a Bisericii nedespartite, Domnul nostru Iisus Hristos prin intruparea, jertfa, invierea si inaltarea Sa a facut posibila mantuirea credinciosilor. Credinciosul isi insuseste maintuirea...
Taina maslului este lucrarea sfanta savarsita in numele Sfintei Treimi, de catre preotii Bisericii, prin care se impartaseste credinciosului bolnav harul nevazut al tamaduirii sau usurarii suferintelor trupesti
Slujitorul vazut al Sfintei Euharistii este episcopul sau preotul, in virtutea puterii si poruncii date lor de Mantuitorul prin apostoli (Luca, 22, 19) si ca organ vazut al Arhiereului si Preotului nevazut Hristos
Jertfa noastra este facuta posibila numai de jertfa lui Hristos. In Jertfa euharistica este o intalnire deplina intre Hristos si noi, o comunicare intima in dispozitia de jertfa si in starea de jertfa a Lui si a...
Biserica Ortodoxa, ca si Biserica Romano-Catolica, dar deosebit de protestanti, invata ca Sfanta Euharistie este nu numai Taina, ci si Jertfa, si anume, Jertfa Trupului si Sangelui lui Iisus Hristos, in mod real, dar...
Dupa Luther, in Sfanta Euharistie, Hristos este prezent real dar nu prin prefacerea painii si vinului, ci prin impanatie (per impanationem). Adica painea si vinul raman in Euharistie ceea ce sunt, paine si vin
Sfanta Euharistie se savarseste exclusiv in cadrul Sfintei Liturghii, constituind momentul cel mai inalt al intregii Liturghii. Momentul culminant este cel al sfintirii, adica al prefacerii cinstitelor daruri