Disimulare

Disimulare

- Ce înseamnă „nebun pentru Hristos"?

- „Nebun" înseamnă smintit.

- Ticnit.

- Ticnit. Unii oameni au fost foarte cinstiţi si slăviţi pentru sfinţenia lor. Fiindu-le teamă ca nu cumva lauda oamenilor să le aducă vătămare, făceau diferite nebunii, pentru ca oamenii să-i umilească, să-i ocărască, să-i batjocorească, s-arunce cu piatra după ei, şi să pătimească în felul acesta pentru iubirea şi slava lui Dumnezeu toate necinstirile. Aceşti oameni se numesc „nebuni pentru Hristos" fiindcă nu au fost într-adevăr nebuni, ci s-au comportat aşa spre a fugi de slava oamenilor şi de mândria de pe urma acesteia. Au făcut pe smintiţii de dragul lui Hristos; spre a fugi de slava şi lauda oamenilor. Aceasta înseamnă „nebun pentru Hristos". Au vânat necinstirea, lipsirea de slavă, dispreţuirea, cu încredinţarea că acestea îi vor păstra mereu în smerenie şi îi vor face mai buni decât până atunci.

Cândva, un om între două vârste se duse la mănăstire ca să se facă monah. L-au luat ca frate, spre a-l încerca, şi l-au pus la animale. De obicei, la mănăstire începătorii, rasoforii sunt trimişi la treburile mai de jos, la cele mai nedemne, am zice - chiar dacă nu există munci nedemne, dar din snobism aşa obişnuim să le socotim în lume. Ii trimiteau dintru început la animale, la spălătorie, la bucătărie ş.a.m.d. şi apoi le încredinţau o ascultare oarecum mai însemnată. După o vreme toţi fură foarte mulţumiţi de el. Şi egumenul împreună cu proestoşii se gândeau, după ce îl făcuseră deja monah, să-l hirotonească. Il cheamă egumenul: „Mănăstirea o să te facă cleric". „Nu, părinte stareţ", îi răspunde. Egumenul rămase surprins. Era primul „nu" pe care-l auzise după mulţi ani la mănăstire. „Copilul meu, am auzit bine, zici nu?". „Da, asta nu se poate, orice altceva în afară de asta!". „Bre, copilul meu, cum aşa?, chiar tu, care eşti fiu al ascultării?". Intristat, îi chemă pe proestoşi şi le spuse: „Uite, refuză să se hirotonească", la care aceia: „Sfinte egumene, vai de noi; dacă refuză, alungă-l! Nu e îngăduit să se facă pildă de neascultare şi nesupunere la mănăstire. Ori se va supune, ori va pleca!". II chemă din nou egumenul: „Hotărârea noastră este, dacă nu primeşti să te hirotoniseşti, să pleci de la mănăstire". Aşa că, în faţa primejdiei de a fi alungat de la mănăstirea pe care o iubea foarte mult, îi răspunse: „Făgăduieşte-mi înaintea Domnului, cel puţin pentru cât voi trăi, că n-o să descoperi nimănui pricina refuzului meu."

După ce egumenul îi făgădui, monahul spuse: „Cum să devin preot? Eu sunt mitropolit! Ţi-aminteşti de mitropolitul - să zicem - de Efes, care a dispărut şi nu se mai ştie nimic despre el?". „Da!". „Eu sunt acela. Fiindcă mi-a fost teamă de slava oamenilor, de laude şi linguşeli, de atâtea „întru mulţi ani, stăpâne!" şi de altele asemenea, ca să nu-mi pierd sufletul din pricina lor, într-o dimineaţă frumoasă le-am lăsat pe toate în urmă şi, pentru că puteam fi recunoscut, am mers pe jos zile întregi ca s-ajung cât mai departe, într-un loc unde să nu mă ştie nimeni, şi aşa am ajuns aici. Cum să devin preot dacă sunt episcop? Mai pot eu să fiu hirotonit?".

Egumenul rămase cu gura căscată. Fireşte, de vreme ce-i făgăduise, n-a spus nimănui, iar pe proestoşi i-a înştiinţat: „N-o să se facă preot; aşa am hotărât eu". Nu încape îndoială, dacă aşa a hotărât egumenul: „Aşa să fie, părinte, cum spui tu".

Nu după mult timp, l-a chemat Dumnezeu la el, aşa că egumenul porunci: „Trageţi clopotele! Astăzi îngropăm pe mitropolitul de Efes şi Cezareea" -, sau mai ştiu eu care îi era titulatura. Alţii au mers mult mai departe şi nu s-au mulţumit doar cu o asemenea smerire, ci au ajuns să facă şi lucruri ieşite din comun.

Nifon era patriarh al Constantinopolului când şi-a lăsat demnitatea şi s-a retras în Sfântul Munte, unde a ajuns să aibă în grijă catârii mănăstirii. Ducea animalele la păscut. Abia după ani au descoperit că era patriarhul paretisit. Se îngrijea ca un simplu monah de animalele mănăstirii în timp ce era patriarh al Constantinopolului şi sfânt. Biserica noastră îl socoteşte printre sfinţi.

Alţii, repet, au mers mult mai departe, săvârşind lucruri smintite. Ca oamenii să-i dispreţuiască. Se spune despre nu ştiu care ascet - nu-mi amintesc, au trecut ani de când am citit - că l-au înştiinţat că avea să vină să-l vadă guvernatorul Alexandriei. „A auzit multe despre tine, te cinsteşte, te admiră şi vrea să te vadă". Cum află de venirea sa, luă un colţ de pâine şi o bucată de brânză şi începu să mestece ca o făptură necuvântătoare „hap, hap, hap"! Guvernatorul, când îl văzu, se miră: „Asta-i vestitul de care mi-aţi tot vorbit? Ba, ăsta-i un scrântit!". Şi plecă în grabă. Când i-au făcut cunoscut ascetului, s-a bucurat foarte tare pentru că n-a avut parte de nici o cinstire şi guvernatorul l-a luat drept scrântit şi a făcut cale-ntoarsă.

Antonie cel Mare, probabil mulţi ştiţi asta, a primit o scrisoare de la Constantin cel Mare şi Sfânt, prin care-l ruga să vină la Constantinopol spre a-l binecuvânta pe împărat şi a rămâne câteva zile la palat drept blagoslovenie. Iar Antonie cel Mare îşi chemă ucenicul, pe Pavel cel Simplu, şi îl întrebă: „Papfas" - acesta era numele cu care-l alinta Antonie cel Mare, adică „bunicuţule, părinţele", căci era mai în vârstă decât el -, „am primit o scrisoare de la Constantin cel Mare. Să mă duc sau nu la palat?". „De te vei duce, vei fi Antonie. De nu te vei duce, vei fi Avva Antonie!". Un părinte mare, însemnat. Aşa că făcu ascultare de Pavel cel Simplu, îi mulţumi împăratului, dar la palat nu s-a dus.

ARHIMANDRIT EPIFANIE THEODOROPOULOS

Fragment din cartea "LEACURI PENTRU TULBURĂRI", Editura Sophia

Cumpara cartea "LEACURI PENTRU TULBURĂRI"

 

Pe aceeaşi temă

03 Iunie 2021

Vizualizari: 1257

Voteaza:

Disimulare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact